۲۵ آبان ۱۳۹۶ ۱۳:۵۷
کد خبر: ۱۵۱۵۵۹
farjam va barjam (1)

دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی: در روزهای پس از حادثه تلخ و ناگوار زلزله مناطق غربی کشور عزیزمان همچنان از گوشه و کنار اخبار افزایش شمار مجروحان، جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان به گوش می‌رسد و شبیه به نمکی بر زخم، هر روز داغ این مصیبت را تازه می‌کند.


امیرحسین قضائی علمداری-عطنا؛ با تمام مشقات و دشواری‌هایی‌ که ذکر آن رفت، هر رخداد طبیعی واجد جنبه‌های مختلفی برای بررسی است و زلزله اخیر نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه که التیام آلام و رنج‌های این واقعه و جبران خسارات مادی و معنوی آن با فرض قابل جبران بودن نیازمند گذر زمان و دردناک است، اما از دیگر سو این اتفاق واجد جنبه‌های مثبتی نیز بوده است. آنچه که هدف از این نوشتار است اشاره به روحیه نوع‌دوستی، شفقت و یاری‌رسانی موجود در کُنه خلقیات ما ایرانیان است که گاها در چنین موقعیت‌های حساس و بحرانی خود را نشان داده و بذر امید را در وجود ما مردم این سرزمین زنده نگاه می‌دارد.


آنچه که در روزهای پس از واقعه شاهدش بودیم به معنی واقعی کلمه ترجمان شعر زیبای زیر از شاعر نامی و پر آوازه کشورمان سعدی شیرازی است.


بنی آدم اعضای یکدیگرند  /  که در آفرینش ز یک گوهرند


چو عضوی به درد آورد روزگار  /   دگر عضو ها را نماند قرار


وحدت و یک‌پارچگی که در این مواقع حساس در میان مردم و اقشار مختلف جامعه اعم از هنرمند، ورزشکار، کارگر، پزشک و ... مشاهده می‌شود بسیار ستودنیست. نویسنده این مطلب به شخصه شاهد خیل عظیمی از این حس نوع دوستی که به اشکال مختلف به ظهور و بروز می‌رسد بوده است تا آنجا که مردم عادی علی‌رغم تمام مشکلات و گرفتاری‌های روزانه خود از ضروریات زندگی خویش کاسته و آن‌را برای هموطنان داغ دیده ارسال نموده‌اند یا آن‌که گروهی صرفا برای کمک‌های حضوری و مراقبت راهی غرب کشور و مناطق آسیب دیده شده اند.


پس از بیان این مقدمه چینی‌ها جان کلام آن‌که ای کاش در تمامی روزهای سال این حس و روحیه در ما غلیان داشت، بنا نیست به برخی از سیاسی‌کاری‌های صورت گرفته از سوی برخی افراد و جناح های خاص اشاره گردد که اصولا در این برهه حساس زمانی مجالی برای پیدا کردن مقصر و انداختن بار مسئولیت بر گردن دیگری نیست، کما اینکه رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی هم در صحبت های خود اشاره کردند که اکنون زمان مچ‌گیری نیست و این مطلب فرصت و نوشتار دیگری را طلب می‌کند، اما آنچه که لازم به توضیح است نیاز به این وحدت و یک‌پارچگی در سایر مسائل کشور اعم از داخلی و خارجی است. نیک‌می‌دانید که شرایط منطقه و جهانی به گونه‌ای است که تحلیلگران امروز بیشتر از هر زمان دیگری امکان رویارویی نظامی ایران و عربستان را محتمل می دانند و از سوی دیگر قدرت های جهانی و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا هم در پی شعله ور کردن آتش جنگی جدید در منطقه هستند و متاسفانه در داخل کشور نیز برخی نا آگاهان به مسائل در یک خطای راهبردی و استراتژیک از این اتفاق استقبال می کنند.


امروز کافی‌است خاطرات 8 سال جنگ تحمیلی علیه مردم عزیزمان را به‌یاد آوریم و خسارات و صدمات ناشی از آن واقعه شوم را مرور کنیم تا متوجه شویم که قدرت های جهانی چه خوابی برایمان دیده اند! لذا با توجه به این مطلب و لزوم آگاهی نسبت به آن امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به اتحاد و انسجام در راستای رسیدن به امنیت ملی پایدار در کشور احساس می شود.


والسلام علی من اتبع الهدی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار