۲۶ آبان ۱۳۹۶ ۲۱:۴۰
کد خبر: ۱۵۱۵۲۵
korsi azadandishi oloom etelaat samiei (9)

مدیر گروه رشته «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» دانشگاه علامه طباطبائی از برنامه‌هایی برای ایجاد مدرسه اطلاعات در دانشگاه علامه طباطبائی خبر داد و گفت: مدرسه اطلاعات باعث افزایش مهارت‌های فنی و کاربردی دانشجویان می‌شود و آنها را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند.


به گزارش عطنا، کرسی آزاد اندیشی «مدرسه علوم اطلاعات یا دانشکده اطلاعات؟» به همت انجمن علمی­-دانشجویی «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» و به مناسبت هفته کتابخوانی و روز کتابدار با حضور دکتر میترا صمیعی، مدیر گروه رشته علم اطلاعات، سه‌شنبه، 23 آبان در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


در این نشست، میترا صمیعی گفت: رشته «علم اطلاعات و دانش‌شناسی»  به رشته ارتباطات نزدیک است و با رشته روان‌شناسی و علوم تربیتی نیز به دلیل مدل‌های ذهنی بازیافت اطلاعات، انگیزش برای بازیافت اطلاعات و هیجانات که در شکل‌دهی نیاز اطلاعاتی ما نقش دارد ارتباط دارد.


وی در ادامه با معرفی مدارس علم اطلاعات گفت: مدتی است که در کشورهای خارجی مانند آمریکا این مدارس ایجاد شده است که آمریکا در حوزه کتابداری آکادمیک بسیار قوی است.


صمیعی افزود: کشورهایی که از مدارس علم اطلاعات استفاده می‌کنند، معتقدند رشته‌ «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» میان‌رشته‌ای است، چرا که اطلاعات به همه چیز مرتبط است و متخصصان علم اطلاعات باید در دیگر رشته‌ها نیز سر رشته داشته باشند.


او تصریح کرد: رشته کتابداری مانند رشته پزشکی حرفه‌ای است، یعنی علاوه بر دروس مبانی و پایه باید حرفه‌ای و عملی کار شود و دوره‌های مهارتی طی شود.


وی با بیان اینکه مدارس اطلاعات دوره‌های مهارتی دارند گفت: این مدارس شامل مهارت‌های کاربردی است و به دست آوردن اطلاعات و کاربرد آنها را آموزش می‌دهد.


وی تصریح کرد: در مدارس اطلاعات علاوه بر دروس آکادمیک، دوره‌های مهارتی نیز وجود دارد، که با تاسیس آزمایشگاه، دانشجویان با کاربرد وسایلی که در حوزه‌ کاری به آنها نیاز دارند آشنا می‌شوند و ضمن یاد گرفتن نحوه استفاده از آنها آماده ورود به بازار کار می‌شوند.


او به شکل‌گیری آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: با وجود آزمایشگاه بسیاری از کارهای عملی در آنجا انجام می‌شود، پروژه تعریف می‌شود، دانشجویان کارآموزی می‌گذرانند و با این کار تعداد افراد تحصیلکرده بیکار کاهش پیدا می‌کند؛ کشور ایران هنوز نمی‌داند که بسیاری از دروس باید عملی شوند تا فرد تحصیلکرده بتواند به خوبی وارد بازار کار شود.




کتابداری مانند حرفه پزشکی است



استاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه رئیس دانشگاه ضرورت کار عملی را فهمیده است گفت: مدتی است در دانشگاه علامه به اساتید گفته می‌شود که دانشجویان علاوه بر دوره‌های آکادمیک باید دوره‌های مهارتی را نیز بگذرانند.


او افزود: وقتی ما رویکرد مدارس اطلاعاتی را داشته باشیم، با دانشکده‌های دیگر نیز ارتباط برقرار می‌کنیم و با استفاده از پتانسیل‌های مختلف در حوزه فناوری در کتابخانه، خود را برای بازار کار آماده می‌کنیم.


صمیعی یادآور شد: با وجود مدرسه اطلاعات، دانشجویان باید بتوانند محتوای دیجیتال ایجاد و آن را مدیریت کنند و بدانند که امانت الکترونیکی در کتابخانه دیجیتال به چه معناست و حفاظت دیجیتال چگونه است.


وی اظهار کرد: عملیاتی شدن برنامه‌های مدارس علوم اطلاعات به میزان استقبال از آن و اینکه چقدر در جامعه کتابداری جا بیفتد و جایگاه خود را پیدا کند بازمی‌گردد، با اینکه کار سختی است اما دانشگاه علامه طباطبائی می‌تواند در این زمینه الگوی دانشگاه‌های دیگر قرار گیرد.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دانشکده اطلاعات یک دانشکده مستقل با گرایش‌های متفاوت است که به صورت آکادمیک کار می‌کند و در این دانشکده دوره‌های مهارتی نیز وجود دارد که برای ایجاد دانشکده اطلاعات باید الزاماتی وجود داشته باشد، جو دانشگاه آماده باشد و همکاری ایجاد شود.


صمیعی با بیان اینکه ما در حال حاضر ملزومات ایجاد دانشکده اطلاعات را نداریم گفت: اساتید گروه جوان هستند و گروه‎های موجود در دانشگاه این اجازه را ندارند که در یک دانشگاه مستقل جمع شوند.


مدیر گروه رشته علم اطلاعات بیان کرد: در دانشگاه علامه گروه‌های مرتبط با علم اطلاعات زیاد است مانند گرایش مدیریت فناوری اطلاعات در دانشکده مدیریت، گرایش علوم رایانه در دانشکده ریاضی یا گرایش مطالعات ارتباطی در دانشکده ارتباطات و این گرایش‌ها می‌توانند با هم دانشکده اطلاعات را ایجاد کنند.


در ادامه نشست، دکتر مهدی علیپور حافظی، عضو هیئت علمی رشته «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه برنامه‌ریزی اولیه درخصوص آزمایشگاه صورت گرفته است گفت: باید برای ایجاد مهارت از امکانات موجود در فضای آزمایشگاهی استفاده شود و نرم افزارهای کتابداری نیز نصب شود؛ در برنامه‌های آزمایشگاه دو حوزه مدیریت اطلاعات دیجیتال در حوزه فناوری و بحث علوم داده محور اصلی قرار گرفته‌اند.


علیپور خاطرنشان کرد: مبنای کار آزمایشگاه، آموزش، پژوهش و تولید محصول است و مبنای همه این موارد بحث بازاریابی است؛ کارهای آزمایشگاهی ما می‌تواند نیاز بازار را به کارهای پژوهشی مشخص کند، قابلیت‌های ما را به بازار معرفی کند و پژوهش ها قرار است به تولید محصول برسند.


وی اظهار کرد: فرایندهای طراحی شده برای آزمایشگاه بر این اساس است که تمام کارها به محصول منتج شود و این محصول می‌تواند مقاله، نرم افزار یا خدمت خاصی برای یک سازمان یا مجموعه باشد.


در پایان نشست میترا صمیعی تصریح کرد: با توجه به ماهیت رشته علم اطلاعات که میان رشته‌ای است، مدارس اطلاعاتی بیشتر رویکرد موسسه آموزشی میان رشته‌ای دارند که به ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای کمک می‌کنند.


تصاویر این نشست را در ادامه می‌بینید،


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار