۱۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۰:۴۱
کد خبر: ۱۴۸۴۶۶
mabooaat-ostani-20

بیشتر نشریات محلی به‌دلیل مشکلات مالی به جای ایفای نقش پل ارتباطی بین مردم و مسئولان، آگهی نامه‌ شده اند.


به گزارش عطنا به نقل از ایران، بدون شک نشریات به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی می‌توانند نقش بسزایی در آگاهی بخشی، رشد واعتلای فرهنگ جامعه داشته باشند. در این میان، نشریات محلی و خبرنگاران آنها که نقش بسزایی در رفع مشکلات مردم دارند، می‌توانند در این خصوص بخوبی در جامعه عمل کنند. انتشار مداوم نشریات محلی می‌تواند آگاهی‌های عمومی و فرهنگ مطالبه گری را در جامعه بالا ببرد که متأسفانه این مقوله، با مشکلات فراوانی چون مسأله مالی و نبود حمایت بسیاری از مسئولان محلی مواجه است.



ضعف نظارت بر توزیع آگهی در شهرستان ها



«سیدحسینعلی حسینی» مدیر مسئول «دلفون سلام»، روزنامه منطقه‌ای غرب کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» دراین خصوص اظهارداشت: برخی ازمسئولان محلی با کارشکنی درصدد نداشتن تعامل با رسانه‌ها و تقویت آنها هستند، به طوری که تا آنجایی که می‌توانند به تضعیف رسانه‌های منتقد می‌پردازند. از طرفی، ضعف نظارت اداره کل ارشاد بر توزیع آگهی در شهرستان‌ها که به‌عنوان تنها منبع درآمد پایدار برای روزنامه‌های محلی است و می‌تواند گوشه‌ای ازهزینه‌های آنها را تأمین کند، باعث شده تا روزنامه‌های محلی به طور مستمر به‌دلیل مشکلات مالی، منتشر نشوند.
این بازرس خانه مطبوعات لرستان افزود: رعایت نشدن قانون توزیع عادلانه آگهی‌های دولتی در بین نشریات محلی (م الف) توسط اکثریت قریب به اتفاق ادارات کل ارشاد استان‌ها در بحث آگهی‌های دولتی و توجه نکردن استانداری و سازمان بازرسی استان به این مسأله هم مزید بر علت شده تا محافلی از نشریات محلی و برخی از روابط عمومی‌ها تشکیل شود که انبوهی از آگهی‌های دولتی را بدون روال قانونی و دور زدن ارشاد در اختیار بگیرند و مبالغ این آگهی‌ها را بین خود تقسیم کنند. همچنین نبود شیوه واحد و اقتدار مدیریتی و اعمال نفوذ افراد و دستگاه‌های ذی نفوذ و وجود افراد ضعیف در رأس امور آگهی‌ها و مطبوعات استان‌ها هم علتی دیگر در اجرا نشدن قانون آگهی‌های دولتی است تا هر نشریه‌ای بدون توجه به قانون مطبوعات هر طور که خواست نسبت به چاپ آگهی‌ها اقدام کند. حسینی تأکید کرد: به رغم صراحت قانون توزیع آگهی‌ها، برخی ویژه‌نامه‌های محلی اقدام به انتشار آگهی می‌کنند که خلاف قانون است یا مورد دیگر چاپ آگهی در نشریاتی که هنوز جوهر مجوزشان خشک نشده هم یکی از دلایل این آشفتگی بازار مطبوعات محلی است. وی از دیگرمشکلات جامعه مطبوعات استانی را مشترک نبودن بیشتر ادارات در بحث خرید نشریات محلی دانست و گفت: به‌دلیل مشکلات مالی بیشتر نشریات محلی به جای ایجاد پل ارتباطی بین مردم و مسئولان، به آگهی نامه تبدیل شده‌اند.



امنیت شغلی خبرنگاران



«رضا آزاد بخت» مدیرمسئول نشریه منطقه‌ای «آساره» نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: متأسفانه پس از سال‌ها هنوز بیشتر مشکلات روزنامه نگاران و خبرنگارانی که در نشریات محلی فعالیت دارند، برطرف نشده، به گونه‌ای که با وجود سخت و زیان آور بودن حرفه خبرنگاری، اما بسیاری از آنان حتی از ابتدایی‌ترین حق خود و خانواده‌شان یعنی بیمه تأمین اجتماعی برخوردار نیستند و پیگیری‌های آنان در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برای عضویت در صندوق بیمه هنرمندان بی‌نتیجه مانده است. به‌عنوان مثال، در حال حاضر 90 درصد ازخبرنگاران لرستان از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار نیستند که شایسته است، متولیان فرهنگ و ارشاد اسلامی به وضعیت بیمه وتأمین اجتماعی این قشر زحمتکش جامعه توجه کنند. وی از دیگر مشکلات خبرنگاران را نداشتن امنیت شغلی دانست که با تعطیلی هر نشریه بخصوص تعطیلی ناشی از مشکلات مالی، به خطر می‌افتد و اداره کل نشریات محلی نیز ازآنان حمایت نمی‌کند، به طوری که بیشتر نشریات محلی لرستان با این معضل روبه‌رو هستند. مدیرمسئول نشریه منطقه ای «آساره» با اشاره به اینکه بسیاری از نشریات محلی از یارانه مطبوعات بی‌بهره‌اند و با وجود شکایت هنوز نهادهای مسئول اقدامی به عمل نیاورده، گفت: متأسفانه اداره کل فرهنگ و ارشاد لرستان هم مساعدت چندانی برای ادامه فعالیت آنها انجام نداده است.
وی توزیع عادلانه آگهی‌های دولتی و حمایت مسئولان را در رونق فعالیت نشریات محلی مؤثر دانست و افزود: مقام‌های ارشد استان باید برای اعتلای فکری وفرهنگی لرستان به نشریات محلی توجه واهتمام بیشتری داشته باشند.



نشریات محلی، بازوی پرتوان توسعه فرهنگ در جامعه



«کوشیار محمدی» سردبیر روزنامه سراسری «راوی ملت» نیز با تأکید بر اینکه مشکل عمده نشریات محلی مالی است که در این خصوص مسئولان فرهنگی کشور بویژه استان‌ها می‌توانند به کمک نشریات محلی بیایند، گفت: امید است، همگان از مردم گرفته تا مسئولان به نقش مهم نشریات محلی واقف شوند و آنها را در عرصه کنونی که نیازمند حمایت و کمک همه جانبه هستند تنها نگذارند، چرا که نشریات محلی بازوی پرتوان توسعه فرهنگ در جامعه هستند.
وی افزود: باید جایگاه خبرنگار و بازاریاب نیز بخوبی در نشریات محلی تمییز داده شود، چرا که بعضاً مشاهده شده که یک بازاریاب و آگهی بگیر با گذشت زمان خود را خبرنگاردانسته که این مسأله باعث خدشه دار شدن جایگاه خبرنگار می‌شود که با ظرافت خاصی یک خبر را تهیه و منعکس می‌کند. درست است که حضور بازاریاب برای اهالی رسانه مؤثر است، اما این شرایط نباید باعث شود تا او جایگاهش را فراموش کرده و خود را به رغم نداشتن توانایی حرفه‌ای، خبرنگار بداند.
سردبیر راوی ملت با اشاره به اینکه صدور مجوز انتشار نشریه برای کسانی که توانایی مدیریت مجموعه‌ای همدل را دارند بی‌شک نوعی عدالت محوری است، گفت: فرد درخواست‌کننده مجوز باید با توانایی‌های خود بتواند مجموعه تحت امرش را توانمند‌تر سازد، اما بعضاً مشاهده می‌شود که خیلی از این نشریات توان مالی چاپ نشریه  ندارند و در ادامه کار خود را ورشکسته اعلام کرده و مجموعه خود را غیردرآمدزا معرفی می‌کنند؛ حتی در صورت اعلام همکاری حق الاجاره با این گونه نشریات، مالکان آنها مبالغ کلانی را اعلام می‌کنند که شدنی نیست.



حضور نشریات استان‌ها در نمایشگاه



با وجود اینکه رسانه‌های 31 استان امسال نیز همانند سال‌های گذشته، در بیست ‌و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های تهران که از ٥ تا ١٢ آبان ماه در محل مصلی بزرگ امام خمینی(ره) این شهر در حال برگزاری است، حضوری فعال‌ دارند، اما مناسب نبودن جایگاه غرفه‌های آنها که در دید بازدیدکنندگان نیست، باعث گلایه مسئولان غرفه‌های استانی شده است. در این نمایشگاه توانمندی‌های فرهنگی نشریات مکتوب و مجازی استان‌ها به همراه آخرین فعالیت‌های آنها در غرفه‌هایی در معرض نمایش قرار گرفته است. همچنین در این غرفه‌ها فعالیت رسانه‌ای هر استان توسط مسئولان آنها برای مخاطبان معرفی می‌شود. بر اساس این گزارش، در نمایشگاه امسال روزنامه‌ها، هفته نامه‌ها، دو هفته نامه‌ها، فصلنامه‌ها، سایت‌ها و پایگاه‌های خبری و خانه مطبوعات استان‌ها که بیش از 60 غرفه را به خود اختصاص داده‌اند، در کنار 31 غرفه ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها به ارائه نمونه کارهای فرهنگی خود پرداخته و بازدیدکنندگان را با نحوه فعالیت‌شان آشنا می‌کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار