۰۸ آبان ۱۳۹۶ ۱۷:۴۳
کد خبر: ۱۴۸۰۲۲
heydari falsafe

دکتر احمدعلی حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر همایش «گفت‌و‌گوهای فرهنگی- تمدنی ایران و چین» در مورد نتایج این همایش گفت: پی بردن به جهت جریان پژوهش‌های ناظر بر علوم انسانی در کشور چین، علاقه‌مندی آنها به موضوعات و اینکه آنها مسئله گفت‌و‌گوی فرهنگ‌ها را از چه منظری نگاه می‌کنند از جمله نتایج این همایش است.


به گزارش عطنا، همایش «گفت‌و‌گوهای فرهنگی- تمدنی ایران و چین» با حضور استادان و دانشمندان چینی و ایرانی به همت گروه‌های آموزشی فلسفه، زبان چینی و تاریخ دانشگاه علامه طباطبائی، انجمن بین‌المللی کنفسیوس چین، دانشگاه مطالعات خارجی پکن و انجمن فلسفه میان‌فرهنگی ایران با محوریت «پیشینه تاریخی، ابعاد فرهنگی، دین و اخلاق، ادبیات، هنر و ابعاد زیباشناختی افق‌های آینده و منبع‌شناسی» 8 و 9 آبان ماه در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی برگزار می‌شود.


احمدعلی حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر همایش در گفت‌و‌گو با عطنا هدف اصلی از برگزاری این همایش را کوشش برای تقریب و نزدیکی دو ملت بزرگ ایران و چین دانست و گفت: این دو ملت بزرگ در سابقه فرهنگی و تمدنی جایگاه ویژه‌ای دارند و به نظر می‌رسد ایران به دلیل موقعیت خاص در خاورمیانه و چین به دلیل موقعیت ویژه در خاور دور می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در مسائل ناظر به فرهنگ، سیاست و اجتماع در آسیا داشته باشند.


او ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبائی به دلیل اینکه بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی منطقه خاورمیانه است وظیفه خود می‌داند که از دست‌آوردهای فرهنگی و تمدنی سایر کشورها و به طور خاص همسایگان کشور خود استفاده کند.


حیدری با بیان اینکه این همایش در وهله اول با محورهای بسیار عام شروع می‌شود تا زمینه‌های اولیه گفت‌و‌گو در حوزه‌های مختلف علوم انسانی برای دانشمندان چینی و ایرانی را فراهم سازد، اظهار کرد: در این همایش، دایره موضوعات بسیار گسترده است و شامل عرصه هنر و سیاست، چین باستان، چین معاصر و نیز مبادلات فرهنگی ایران و چین طی سده‌های مختلف است.


او اضافه کرد: امیدوار هستیم با برگزاری این همایش، همایش‌های بعدی را یا در چین و یا در ایران برگزار کنیم تا در نهایت دایره موضوعات به سمت مسائل خاص‌تر پیش رفته و نیازهای جاری و بلندمدت فرهنگی دو کشور پیوسته مدنظر قرار گیرد.


دبیر همایش، یادآور شد: چهار سال است که در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، رشته زبان چینی دائر شده است و به زودی شاهد فارغ‌التحصیلی اولین گروه‌های دانشجویی هستیم که از وجود آنها دامنه فعالیت‌ها می‌تواند عمیق‌تر شود.


حیدری به نتایجی که این همایش می‌تواند در برداشته باشد اشاره کرد و گفت: پی بردن به جهت جریان پژوهش‌های ناظر بر علوم انسانی در کشور چین، علاقه‌مندی آنها به موضوعات و اینکه آنها مسئله گفت‌و‌گوی فرهنگ‌ها را از چه منظری نگاه می‌کنند از جمله نتایج این همایش است.


او ادامه داد: این همایش که تا حدود زیادی جغرافیای فعالیت‌های آینده را در حوزه فرهنگی و علوم انسانی ترسیم ‌می‌کند در عین حال نیز می‌تواند زمینه‌ای برای شکل‌دهی به تجربه انضمامی‌تر و عینی‌تر همایش‌های بعدی باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار