۰۳ آبان ۱۳۹۶ ۱۳:۲۷
کد خبر: ۱۴۶۹۴۱
جلسه توجیهی زوار کاروان پیاده‌روی اربعین دانشگاه علامه

جلسه توجیهی زوار کاروان پیاده‌روی اربعین دانشگاه علامه طباطبائی به همت قرارگاه صاحب الامر(عج) اول آبان‌ماه با حضور زائران در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.


به گزارش خبرنگار عطنا، حجت‌الاسلام محمد گلپیچی، امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) شهرک شهید محلاتی در این جلسه گفت: از طریق ائمه معصوم، محبتی در دل مؤمنین واقعی قرار داده می‌شود که تا ابد سرد شدنی نیست.


وی با اشاره به اینکه موهبت و مودت ائمه اطهار روزافزون است، افزود: این محبت چیزی نیست که به همه داده شود و می‌بینیم که همواره چه کسانی برای این عرصه الهی برگزیده می‌شوند.


گلپیچی تصریح کرد: اینکه مؤمنان می‌توانند در راه حقیقی گام برداشته و به سعادت برسند تنها از راه توسل و توکل به خداوند متعال و ائمه معصومین میسر می‌شود.


وی در ادامه به راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: این پیاده‌روی یکی از حرکت‌های فوق‌العاده در عالم هستی است که تک‌تک ما به عنوان زوار جزئی از آن را تشکل می‌دهیم.


گلپیچی با بیان اینکه بزرگترین تجمع عالم حول محور امام حسین(ع) و واقعه عاشورا شکل می‌گیرد، افزود: حضور 30 میلیون زائر در کربلا نشان دهنده این است که عالم بر محور امام حسین(ع) می‌چرخد.


وی اضافه کرد: آنهایی که به کربلا نمی‌روند در آن دنیا مستأجر کسانی هستند که کربلا رفته‌اند و ببینید که در آن دنیا نیز حساب و کتاب با کربلا است.


گلپیچی گفت: فقط کربلا رفتن مهم نیست که در این صورت شمر هم کربلا رفته بود و حتی امام حسین(ع) را دید، مهم این است که بدانیم باید با تفکر حرکت کنیم تا بتوانیم علاوه بر زیارت، معنویت هم داشته باشیم.


وی با بیان اینکه در واقعه عاشورا کسانی که امام حسین(ع) را دیدند و صدایش را شنیدند او را به شهادت رساندند، اظهار کرد: در راهپیمایی اربعین انگار قطعه‌ای از زمان ظهور را آورده‌اند و در مسیر نجف تا کربلا گذاشته‌اند.


گلپیچی با اشاره به صحنه‌هایی که در راهپمایی اربعین رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: قدم به قدم زائر باید با حساب و کتاب و نیت کردن باشد و بهتر است ثواب هر زیارت خود را به فاطمه زهرا(س)‌یا ائمه معصومین تقدیم کند و نباید دست خالی از این سفر برگشت.



در ادامه این مراسم حسین پاک، جانشین قرارگاه صاحب الامر(عج) بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی به تشریح برنامه‌ریزی برای سفر اربعین زوار این دانشگاه پرداخت و گفت: قرارگاه صاحب الامر(عج) از سفر نیمه شعبان سال گذشته تأسیس شد و متولی اعزام دانشجویان به سفر عتبات عالیات است.


وی با بیان اینکه با شکل‌گیری قرارگاه صاحب الامر(عج) در بسیج دانشجویی دانشگاه علامه ساختار و رویه سفر امسال اربعین با سال گذشته متفاوت است، افزود: سفر ما عملاً از 7 آبان‌ماه شروع می‌شود و ابتدا ساعت 21 تا 22 همان روز زوار در مسجد امام علی(ع) پذیرش می‌شوند و لوازم استراحت و پذیرایی نیز پیش‌بینی شده است.


پاک ادامه داد: سپس زوار در صبح روز 8 آبان‌ماه ساعت 3 بامداد به فرودگاه امام خمینی(ره)‌ اعزام می‌شوند و زائران توجه داشته باشند که به غیر از این رویه هیچگونه شیوه دیگری برای اعزام آن‌ها به فرودگاه وجود ندارد.


وی با بیان اینکه زائران مبلغ 37 هزار و 800 تومان هزینه عوارض خروج از کشور را ترجیحاً قبل از آغاز سفر در بانک ملی پرداخت و فیش آن را همراه خود داشته باشند و در فرودگاه به خادمین کاروان تحویل دهند، بیان کرد: کسانی که این مبلغ را به صورت اینترنتی پرداخت می‌کنند هم حتماً از فایل مربوط کپی گرفته و یا پی‌دی‌اف آن را همراه داشته باشند.


جانشین قرارگاه صاحب الامر(عج) بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: مبلغ ۱۰ دلار هم عوارض ورود به عراق است که به صورت ریال از زائران در شب اقامت در مسجد متناسب با قیمت روز دلار دریافت خواهد شد که حدود ۴۰ الی۴۵هزار تومان می‌شود.


وی گفت: ورود برخی اشیا به کابین هواپیما مانند چاقو، ناخن‌گیر، اسپری و ادکلن، مواد شوینده و بهداشتی، مواد آتش‌زا ممنوع است و در صورت همراه داشتن، باید کوله‌پشتی خود را در قسمت کانتر و یا بار هواپیما تحویل بدهید و از آوردن کوله به کابین خودداری کنید.


پاک با بیان اینکه زائرین عزیز مدارک شناسایی خود را به همراه نیاورند و تنها گذرنامه جهت اقامت در عراق کفایت می‌کند، اظهار کرد: سیم‌کارت‌های ایرانی در خاک عراق به دلیل ازدحام جمعیت در این ایام کارکرد ندارند و در صورت نیاز زائران به ارتباط صوتی و تماس با ایران، برای درخواست‌کنندگان سیم‌کارت تهیه می‌شود.


وی اضافه کرد: همه‌ خواهران و برادران تمامی وسایل خود را در کوله‌پشتی به همراه بیاورند و برای راحتی و پیاده‌روی آسان، حداکثر وزن کوله‌ ۵ کیلوگرم باشد. ضمن‌آنکه از آوردن وسایل غیرضروری، چمدان و ساک‌دستی خودداری کنید و تنها کوله‌پشتی مناسب سفر اربعین را به همراه داشته باشید.


جانشین قرارگاه صاحب الامر(عج) بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه محل اسکان برادران و خواهران در شهر نجف اشرف، صحن حضرت زهرا(س) در مجاورت حرم امیرالمؤمنین(ع) است، گفت:‌ ورود به محل اسکان تنها با ارائه کارت مخصوص ورود امکان‌پذیر است که در ابتدای سفر به زائران تحویل داده می‌شود.


وی با اشاره به اینکه مدت اقامت در نجف از صبح روز ۸ آبان‌ماه تا صبح روز ۹ آبان‌ماه است، یادآور شد: برای زیارت حرم امیرالمؤمنین(ع) هیچگونه منع رفت و آمدی وجود ندارد.


پاک افزود: حرکت پیاده‌روی به صورت گروهی صبح روز ۹ آبان‌ماه از حرم امام علی(ع) آغاز می‌شود و بعد از گذراندن ۱۵۰ عمود داخل شهر نجف به ابتدای مسیر نجف-کربلا (عمود اول) خواهیم رسید و در طول مسیر موکب‌های اسکان زائران کاروان دانشگاه مشخص و هماهنگ شده‌است؛ تمامی زوار باید در زمان مشخص شده در موکب‌های معین شده حضور پیدا کنند.


وی با بیان اینکه مدت زمان پیش‌بینی شده برای پیاده‌روی چهار روز است، بیان کرد: در طول راهپیمایی چهار روزه به ترتیب شب اول در عمود 285، شب دوم در عمود 724، شب سوم در عمود یک هزار و 120 و شب چهارم در عمود یک هزار و 452 (حرم حضرت عباس(‌ع)) توقف داریم.


پاک تصریح کرد: در تمام طول مسیر تردد انفرادی و  بدون هماهنگی با خادمین کاروان ممنوع است و همچنین زائرین عزیز باید در زمان و مکان اعلام شده حضور داشته باشند.


وی با بیان اینکه کاروان طریق حضرت صاحب‌الامر(عج) در روز ۱۳آبان‌ماه وارد شهر کربلا می‌شود و مدت اقامت در این شهر دو روز است، گفت: محل اسکان برادران و خواهران در دو ساختمان مجزا در محله‌ «باب‌طوریج» مقابل نمایندگی کیاموتورز بوده که در کربلا کاملاً شناخته شده است.


جانشین قرارگاه صاحب الامر(عج) بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: در طول اقامت در شهر کربلا، برادران منع رفت و آمد ندارند و می‌توانند در ساعات مختلف به زیارت مشرف بشوند؛ اما خواهران به دلیل حفاظت خاص محل اسکان، ازدحام شدید در سطح شهر و ملاحظات امنیتی در شهر کربلا تمامی ترددها و تشرف‌های آن‌ها با هماهنگی و به‌‌صورت دسته جمعی است و امکان زیارت انفرادی و چند نفره برای آن‌ها وجود ندارد.


وی در ادامه به نکات ضروری که زائران در طول سفر باید به آن توجه داشته باشند اشاره و اظهار کرد: برای حفظ سلامتی در این سفر توصیه می‌شود زائرین عزیز قبل از سفر از واکسن آنفلوانزا استفاده کنند و به نکات بهداشتی درمورد مصرف مواد غذایی و سایر مسائل در طول سفر دقت لازم را داشته باشند.


پاک افزود: خواهران به طور کلی در همه مکان‌های مختلف کشور عراق مانند فرودگاه، حرم، موکب‌ها، محل‌های اسکان و مواردی از این قبیل از برقراری ارتباط با عراقی‌ها خودداری کنند و برای تمام امور ضروری، به خادمین کاروان مراجعه کنند.


جانشین قرارگاه صاحب الامر(عج) بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه پوشش خواهران در این سفر چادر بوده و بهتر است از پوشیه هم استفاده بشود، گفت: تردد آزاد و بدون هماهنگی به صورت انفرادی و یا حتی چند نفره حتی برای برادران ممنوع است.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار