استاد دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم بزرگداشت روز آمار گفت: با توجه به سند چشمانداز ایران در افق 1404 که بر پایه 8 محور تهیه شده است در همه رشتهها هم آمار و هم برنامهریزی جزء جداییناپذیر علوم است.
به گزارش عطنا، مراسم بزرگداشت «آمار» یکشنبه، ۳۰ مهرماه با حضور دکتر حسن طائی، رئیس دانشکده اقتصاد، دکتر محمد بامنی مقدم، دکتر فرزاد اسکندری و دکتر نادر نعمتاللهی، استادان دانشگاه در دانشکده اقتصاد و علوم ریاضی برگزار شد.
در این مراسم، فرزاد اسکندری، استاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به موضوع بحث خود درباره «نقش آمار در چگونگی انتقال دانش آماری به سمت فناوری و تولید ثروت» گفت: اینجا دو کلمه آمار دیده میشود، اولین آن به معنی رشته آمار و دومی به معنی دانشی است که از علوم میآید ولی بر پایه مباحث آماری است.
وی افزود: در اینجا پرسشی پیش میآید که آیا فقط آماریها باید آمار و برنامهریزی داشته باشند و آیا در محورهای ادارات اجتماعی، زیرساختی، زیست محیطی، علم و فناوری، امور قضایی، فرهنگی، علوم سیاسی، اقتصاد و... آمار تولید نمیشوند؟
استاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به سند چشمانداز ایران در افق 1404 بیان کرد: این سند بر پایه هشت محور است که بر اساس آن هم آمار تولید میشود هم برنامهریزی صورت میگیرد.
وی اضافه کرد: اگر به این دو در این هشت محور نیاز داریم چرا فقط باید رشته آمار این روز را گرامی بدارد؟
وی دلیل این امر را وجود یک نوع نگرانی دانست و گفت: ما در همه بحثها باید تحلیل آماری داشته باشیم، چون توسعه پایدار جامعه بر پایه این دو محور تصمیمگیری میکند و همه افرادی که در جامعه زندگی میکنند با این موضوع درگیر هستند.
اسکندری یادآور شد: به نظر من بین نتایج حاصل از مطالعات و پژوهشهای مختلف یک ارتباط ساختاری بین عوامل مختلف برقرار نیست و طبیعتا باعث کاهش ثروت ملی میشود که این امر میتواند کشور را دچار بحران کند.
استاد دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه اگر برای دو شاخص آمار و برنامهریزی پیشبینی نباشد هیچگاه هرم اقتدار به وجود نمیآید، گفت: مثلا اگر در حوزه خدمات شهری یک برنامه مشخصی برای جمع اوری زباله وجود نداشته باشد که کجا جمعآوری یا دفع شوند یا چه میزان زباله قرار است تولید شود طبیعتاً نتیجه کار به مفهوم محصولی با دو وضعیت روبهرو میشود یا به محیط تمیز یا به محیط کثیف میرسیم.
وی افزود: محصول پاسخی است که از این برنامه بیرون میآید که الزاما یک کالا و جسم نیست بلکه یک نتیجه خروجی است که برای هم آمار و هم برنامهریزی باید وجود داشته باشد.
استاد دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه به متخصص آمار باید به یک مفهوم دیگری نگاه شود، اظهار کرد: مثلا برنامهای که در شهرداری باید اتفاق بیفتد الزاما به متخصص آمار نیاز ندارد ولی برای اینکه به این محصول برسیم باید به این دو عنصر توجه شود.
اسکندری خاطرنشان کرد: لازمه این الگو چیزی جز استفاده از مفاهیم آماری نخواهد بود و ما این روند را در هر سامانهای نیاز داریم همچنین این قالب باید از مدل آماری رد شود چرا که اگر این اتفاق نیفتد نمیتوانیم به آن ثروت مدنظر برسیم.
وی افزود: باید مدل آماری را محاسباتی و سادهانگاری کنیم تا بتوانیم در جامعه به کار ببریم.
استاد دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: هر دانش آماری باید به تولید دادههای دقیق بپردازد که این مسیر باعث میشود یک برنامه مدون داشته باشیم و به افق مورد نظرمان برسیم .