۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ۰۲:۱۲
کد خبر: ۱۸۵۹۵
به گزارش عطنا به نقل از فریادگر، استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هیچ نهادی در ایران توان علمی مرکز آمار ایران را به لحاظ روش های آماری و دقت در تهیه آمار را ندارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حمیدرضا نواب پور در نشست آموزش مباحث آماری که در محل خبرگزاری ایرنا، برگزار شده بود، افزود: ضرورت ندارد کارهایی که مرکز آمار ایران در زمینه تهیه شاخص های آماری انجام می دهد به شکل موازی کاری از سوی نهاد دیگری انجام شود.
وی که رئیس سابق مرکز آمار ایران بود، در خصوص تعریف آمار اظهار داشت: آمار اطلاعات عددی است که به منظور خاصی تهیه و به اشکال مختلفی (نمودار و جداول) نمایش داده می شود.
وی با اشاره به معنای داده، گفت: وقتی رویدادی تولید می شود، داده تولید خواهد شد. میزان بارندگی و یا میزان مصرف بنزین از جمله داده های آماری هستند. در جهان امروز که داده ها بسیار متفاوت است از طریق آمار می توان اطلاعات را طبقه بندی کرد.
نواب پور با اشاره به آمارهای رسمی، گفت: آمارهای رسمی بخشی از زندگی روزمره مردم است که در همه جا جاری است.
وی اظهار داشت: در ایران از آمار به شکل ابزاری استفاده می شود. آمار نه خوب است و نه بد. خوب بودن آمار به معنای دقیق بودن و بد بودن آمار به معنای نادرست بودن آن است.
نواب پور در خصوص نرخ بیکاری نیز گفت: نرخ بیکاری براساس استانداردهای بین المللی در ایران محاسبه می شود زیرا اگر چنین نباشد نمی توان این نرخ را با دیگر کشورها مقایسه کرد.
در این نشست همچنین درخصوص روشهای جمع آوری اطلاعات(سرشماری و نمونه گیری)، روش های نمونه گیری، خطاهای اندازه گیری و برخی مباحث مهم دیگر آماری گفت و گو شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار