۲۹ مهر ۱۳۹۶ ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۴۵۸۲۱
taghavi

افراد زیادی هستند که شغل دارند و درآمد خوبی هم کسب می‌کنند، اما به دولت مالیات نمی‌پردازند. این افراد پرونده مالیاتی ندارند و دولت هم از آنها مالیات نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد باید یک شناسنامه مالیاتی برای همه افراد کشور تهیه کنند تا از افرادی که درآمد کسب می‌کنند، مالیات اخذ شود.


به گزارش عطنا، دکتر مهدی تقوی، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به این موضوع در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:

آن‌طور که معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است، طبق آمارها 34‌هزار‌میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که این رقم چیزی نزدیک به مبلغ یارانه واریزی برای 70‌میلیون نفر است. در این رابطه باید گفت بعضا کسانی هستند که درآمد دارند، منتهی درآمد‌های خودشان را در دفاتر ثبت نمی‌کنند یا حسابرسان آنها دقت نمی‌کنند.


این افراد باید صورت‌های مالی خود و میزان سود و زیان فعالیتشان را به دارایی ارائه کنند. حال برای مثال اگر کسی کاری انجام می‌دهد که اسم او در جایی ثبت نشده است، دیده می‌شود که با وجود کسب درآمد، مالیاتی پرداخت نمی‌کند. همچنین برخی شرکت‌های دولتی هم هستند که معاف از مالیاتند، چون دولت که پولش را از جیبی به جیب دیگر نمی‌ریزد.


بنابراین فرار مالیاتی مربوط به کسانی است که باید اظهارنامه مالیاتی به وزارت امور اقتصادی و دارایی بدهند و بر اساس آن مالیات خود را پرداخت کنند. اگر مشخص باشد که این افراد کجا هستند،‌ وزارت اقتصاد می‌تواند یقه آنها را بگیرد و از آنها صورت‌های مالی درخواست کند و مالیات بگیرد. فرار مالیاتی بیشتر مربوط به مشاغلی چون دلالی می‌شود که دفاتری ندارند و اظهارنامه مالیاتی هم به وزارت امور اقتصادی و دارایی نمی‌دهند.


رقم فرار مالیاتی به نسبت تولید ناخالص داخلی چیزی نیست. بنابراین اگر یک مقدار قوانین مالیاتی محکم‌تر بود، در واقع سازمان امور مالیاتی می‌توانست آنها را شناسایی کند و مالیات بگیرد. عده زیادی که درآمد دارند و کارمند دولت هستند، قبل از اینکه حقوق خود را بگیرند،‌ بخشی از آن را به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند.


بنابراین این افراد قابل شناسایی هستند، اما عده‌ای که برای مثال در خیابان‌ها دلار می‌فروشند و ممکن است درآمد‌های بالایی هم داشته باشند،‌ جایی اسمشان به عنوان فروشنده دلار ثبت نشده است. بنابراین وزارت امور اقتصادی و دارایی اینها را نمی‌شناسد. به عبارتی، عده‌ای به کار‌هایی مشغول هستند که درآمد آنها در جایی ثبت نمی‌شود،‌ بنابراین آنها مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند.


اینکه تعداد آنها چقدر است مشخص نیست. در واقع دلالانی که به آنها اشاره داشتم، تحت پوشش نظام مالیاتی نیستند. اینکه مالیات ستانی در ایران نوپا نیست،‌ اما با این همه، نمی‌توان ادعا کرد که نظام مالیات گیری حتی شبیه کشور‌های در حال توسعه نیست، دلیل این نیست که نظام مالیاتی ما ناکارآمد است. این موضوع مربوط به مشاغل است.


همان‌طور که عنوان شد افراد زیادی هستند که شغل دارند و درآمد خوبی هم کسب می‌کنند، اما به دولت مالیات نمی‌پردازند. این افراد پرونده مالیاتی ندارند و دولت هم از آنها مالیات نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد باید یک شناسنامه مالیاتی برای همه افراد کشور تهیه کنند تا از افرادی که درآمد کسب می‌کنند، مالیات اخذ شود.


عدم پرداخت مالیات در کشور‌های دیگر یک امر عجیب و غریب است. برای مثال اگر سیستم مالیاتی آمریکا بررسی شود، فراریان مالیاتی شناسایی و به دلیل نپرداختن مالیات به زندان محکوم می‌شوند. در ایران کسانی که در مورد مشاغلشان ابهام وجود دارد،‌ اینکه به چه کاری مشغول هستند یا چقدر درآمد دارند، از دادن مالیات خودداری می‌کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار