۰۷ اسفند ۱۳۹۳ ۱۵:۳۸
کد خبر: ۵۵۴۵
taghavi

دکتر مهدی تقوی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه با نگارش یادداشتی ، پنج پیشنهاد در حوزه مالیات ارائه داده است:


امكان تحقق درآمدهاي مالياتي:  یکی از پیشنهادهای من به دولت برای جبران کسری بودجه افزایش مالیات بود. با قيمت پايين نفت دولت نمي تواند هزينه‌های خود را تامين كند. برخی مانند كساني كه در خيابان استامبول دلار خريد و فروش مي‌كنند، درآمد زيادي دارند اما شناسايي نمي شوند. اخذ ماليات بر دو نوع است، يكي مالياتي كه از كارمندان  و حقوق بگيران اخذ مي‌شود و وقتي حقوق به حساب فرد واريز مي‌شود، ماليات آن از قبل برداشته شده است، اما  برای اخذ ماليات از شركت‌ها يك سال طول مي‌كشد تا دفاتر آنها حسابرسي شود و نوبت به آنها برسد. سه ماه بعد از اين كه ماليات آنها تعيين شد مهلت دارند آن را بپردازند، اما با تورم 40 درصد، ارزش پول 40درصد كاهش پيدا مي‌كند. بنا بر این دولت باید تلاش کند، فرآیند اخذ مالیات از شرکت‌ها را کاهش دهد.



راهكار شناسايي ماليات‌پردازان جديد: میزان مالیات را مي‌توان تخمین زد. برخی حقوق مي‌گیرند و حساب بانكي دارند، که مالیات آنها از این طریق شناسایی و اخذ مي‌شود. ديگری مالیات افراد ثروتمند است، يعني كسي كه صاحب ماشین یک میلیاردی است، حتما در آمد بالایی دارد، ياکسانی که خانه‌های گران قيمت دارند،  این افراد ثروتمند را از طريق دارايي‌ها مي‌توان شناسايي كرد.



تاثير ماليات بر ثبات بودجه‌عمراني: دولت هزينه‌های عمراني و بخشي از هزينه‌های جاري خود را از طريق نفت تامين مي‌كرد، اما با توجه به  کاهش در آمد‌های نفتی دولت در صورتی که جایگزینی برای این در آمدها ایجاد نکند، مجبور به کاهش هزینه‌های عمرانی خود مي‌شود و اين به معناي عدم ساخته شدن جاده،تعمیر راه‌آهن، ساخت كارخانه و نوسازي است. بنا‌براين دولت ناچار است، ماليات بگيرد و اين به معناي افزايش ماليات حقوق بگيران نيست، بلكه بايد افراد جديد را شناسايي كند.



امكان جايگزيني ماليات با نفت: قطعا افزايش درآمد‌های مالياتي مي‌تواند در كاهش كسري بودجه دولت‌ها هم نقش موثري داشته باشد. اگر دولت ايران نفت نداشت يا منابع نفتي آن به اتمام رسيده بود، از كجا قرار بود هزينه‌های دولت را تامين كند؟ مانند بسياري از كشور‌ها بايد از طريق ماليات درآمد‌های خود را تامين مي‌كرد. بسياري از كشور‌ها هم مانند دانمارك كه منابع گاز دارد، درآمد‌های آن را صرف هزينه‌های جاري نمي كند بلكه براي تقويت زير ساخت‌ها مورد استفاده قرار داده و هزينه‌ها ي جاري خود را از طریق مالیات تامین مي‌کنند.



رابطه ماليات با دموكراسي: در ايران افزايش ماليات به دموكراسي نمي‌انجامد. دربسياري از كشور‌های ديگر هم همين گونه است. در ديگر كشور‌ها هم ماليات قانون است و افراد بنا براین که مالیات مي‌پردازند، نمی توانند بگویند از دولت تمکین نمی کنند و در مقابل آن بایستند. دولت هم به طور كلي وابسته به مردم است و ماليات نمي تواند در اين مسئله تاثيرگذار باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار