۲۰ شهريور ۱۳۹۶ ۱۳:۲۸
کد خبر: ۱۳۸۸۱۸
masoudi

استاد ارتباطات دانشگاه سوره: اطلاعات موجود در رسانه‌های فضای مجازی، تنها با داشتن سواد رسانه‌ای قابل مطالعه و تفسیر است. این پیام‌ها حاوی اطلاعات و داده‌هاست ولی نمی‌تواند حاوی دانش باشد.


به گزارش عطنا، دکتر امیدعلی مسعودی، استاد ارتباطات دانشگاه سوره و مدرس دانشگاه علامه طباطبائی در یادداشتی در روزنامه جام جم بر اهمیت سواد رسانه‌ای در مواجهه با فضای مجازی تاکیده کرده است که در ادمه می‌خوانیم؛

فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی، دسترسی ما را به حجم عظیمی از داده‌ها و اطلاعات میسر ساخته‌است؛ اما داشتن «اطلاعات» الزاما به معنای داشتن «دانش» نیست. بسیاری از دانشجویان در کلاس‌های درس، با استفاده از اطلاعات موجود در گوشی‌های هوشمندشان و به رخ کشیدن این اطلاعات به استادان و همکلاسی‌های خود، تصور می‌کنند دیگر نیازی به حضور در دانشگاه و تحصیلات آکادمیک ندارند. چنین حالتی ناشی از توهم و تصور داشتن دانش مجازی است؛ در حالی که دانشگاه محلی برای تجزیه و تحلیل این داده‌ها به شیوه‌ای روشمند است تا به دانش تبدیل شود.





فراموش نکنیم اطلاعات امری تدریجی و گذراست ولی دانش ساختار، سازماندهی و اهمیتی پایدار دارد. اطلاعات در پیام شکل می‌گیرد اما دانش در ذهن پردازش می‌شود. جیمز پاتر، مولف و نظریه‌پرداز سواد رسانه‌ای معتقد است: «اطلاعات چیزی برای تفسیر کردن در اختیار اشخاص می‌گذارد، در حالی که دانش بازتاب دهنده چیزی است که شخص قبلا تفسیر کرده است.»


برای تشخیص اطلاعات از دانش، لازم است بدانیم اطلاعات از واقعیت‌ها تشکیل می‌شود. واقعیت‌ها خود دانش نیست؛ همان گونه که توده‌ای از مصالح ساختمانی، خانه نیست. دانش برای ایجاد متن و متعاقب آن برای عرضه معنا، به ساختار نیازمند است. پیام‌ها مواد خامی است که با مهارت‌های محقق و کار کردن روی آ‌نها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کار محقق و دانشگاه، بیرون کشیدن اطلاعات از پیام‌ها و تبدیلشان به دانش است. بنابراین دانشگاه و مدرسه به ما کمک می‌کند تا بتوانیم با بازسازی اطلاعات، آنها را به دانش تبدیل کنیم.


مطلب مهم‌تر این است که پیام‌های رسانه‌ای، معمولا بازتاب دهنده واقعیت‌ است و نه خود واقعیت. هرچند انتشار دانش دایره‌المعارفی در ویکی‌ها به نحو روزافزونی به تولید پیام کمک می‌کند، اما اعتبار و روایی این‌گونه دانش‌های ویکی‌پدیایی سخت زیر سوال است.


در مجموع، اطلاعات موجود در رسانه‌های فضای مجازی، تنها با داشتن سواد رسانه‌ای قابل مطالعه و تفسیر است. این پیام‌ها حاوی اطلاعات و داده‌هاست ولی نمی‌تواند حاوی دانش باشد. برای تعیین اعتبار و روایی دانش، دانشگاه‌ها نقش اصلی را دارند و تصور حذف دانشگاه‌ها پس از دسترسی به حجم عظیمی از اطلاعات، باطل و تائیدی است بر حضور زنده‌ و پویاتر نقش حضور دانشگاه در جوامع، برای ارتقای سطح دانش و علم. دانشگاه‌های مجازی نیز تنها با برگزیدن شیوه‌های آکادمیک در دنیای واقعی، توان حضور در جوامع را خواهند داشت. این سخن به معنای طرد و حذف اطلاعات موجود در فضای مجازی نیست؛ زیرا از همین اطلاعات گسترده از متن و تصویر می‌توان در آکادمی‌ها برای ایجاد دانش و آگاهی استفاده کرد. اما باز هم تاکید می‌شود که وجود این اطلاعات به معنای وجود دانش نیست.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار