۱۹ شهريور ۱۳۹۶ ۰۴:۳۳
کد خبر: ۱۳۸۴۰۷
titr 10 (1)

در این بیانیه آمده است: خدا را شاکریم که بعد از یک سال تلاش جشنواره نشریات دانشجویی به سرانجام خود رسید. اگر دانشگاه را میزان‌الحراره تحولات جامعه بدانیم، حتما نشریات دانشجویی نیز بازتابی از صداهای موجود در جامعه هستند و رونق نوشتن و خواندن مطبوعات در فضای دانشگاهی نیز نشانه‌ای از رونق مطبوعات در سطح کلانِ جامعه است. 


به گزارش عطنا، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی موسوم به «تیتر ۱۰» به عنوان بزرگترین رویداد رسانه‌ای دانشجویان کشور با اعلام نتایج نهایی روز چهارشنبه، ۱۵ شهریورماه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد و  نمایندگانی از دانشگاه علامه هم موفق به کسب جوایز برتر شدند.


هیئت داوران به همین مناسبت بیانیه‌ای را در مراسم اختتامیه قرائت کرد. متن کامل این بیانیه که توسط مصطفی رهبر، دبیر دهمین جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی قرائت شد، در پی می‌آید؛


«خدا را شاکریم که بعد از یک سال تلاش جشنواره نشریات دانشجویی به سرانجام خود رسید. اگر دانشگاه را میزان‌الحراره تحولات جامعه بدانیم، حتما نشریات دانشجویی نیز بازتابی از صداهای موجود در جامعه هستند و رونق نوشتن و خواندن مطبوعات در فضای دانشگاهی نیز نشانه‌ای از رونق مطبوعات در سطح کلانِ جامعه است.


برگزاری جشنواره‌هایی مانند تیتر ۱۰، هم وسیله‌ای است برای دیدن و جدی‌گرفتن نشریات دانشجویی و هم زمینه را برای حمایت از این نشریات و بهینه‌سازی ساختار و محتوای آن‌ها مهیا می‌سازد. خاصه آنکه در این دوره از جشنواره، نوآوری‌های سازنده‌ای نیز از قبیل راه‌اندازی بخش فضای مجازی و بخش نویسنده برتر صورت گرفته است و آنلاین شدن تمام فرآيند داوری و شرکت در جشنواره باعث رونق و فراگیری بیشتر آن شده است. نکته مهم دیگری که در جشنواره امسال گنجانده شد و کمیته داوران نیز فعالانه برای توسعه و ترویج آن تلاش کرد، رسمیت بخشیدن به روزنامه‌نگاری علم در این دوره بود. روزنامه‌نگاری علم به خصوص در سال‌های اخیر که رشد پیام‌رسان‌های موبایلی و شبکه‌های اجتماعی به بسط و گسترش اخبار جعلی ِ حوزه علم و توسعه محتواهای شبه علمی در فضای رسانه‌ای دامن زده، نیازیست که بیش از گذشته باید برایش تدبیر شود؛ به همین دلیل در داوری بخش‌‌های تخصصی جشنواره، مقاله‌های علمی – ترویجی‌ای که فارغ از قالب‌های رسمیِ نشریات دانشگاهی به بیان مسائل علمی به زبان عامه می‌پرداختند برای اولین بار با حضور جمعی از روزنامه‌نگاران علم داوری شدند. به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت بالای این حوزه با به کارگیری آموزش‌های حرفه‌ای، نشریات دانشگاهی به خوبی می‌توانند به بستری برای رشد و گسترش روزنامه‌نگاری علمی تبدیل شوند تا در دوره‌های بعد ضمن تقویت و بسط این بخش از جشنواره شاهد مشارکت بیشتر دانشجویان و همچنین آثاری با کیفیت بهتر باشیم.


ضمن تقدیر از این تلاش‌های گسترده که منجر به افزایش چشم‌گیر مشارکت در این جشنواره شده، کمیته داوران به اطلاع شرکت‌کنندگان می‌رساند بالغ بر ۱۴۰ داور این دوره جشنواره حدود ۳۷هزار اثر شرکت‌ کرده را داوری کردند و از این منظر می‌توان گفت که برگزیدگانِ این دوره جشنواره در رقابتی گسترده‌تر و وسیع‌تر توانسته‌اند حائز رتبه‌های برتر شوند.



همه آثاری که در جشنواره شرکت‌کرده‌اند توسط ۲ داور مختلف و براساس فرم داوری‌‌ای یکسان، ارزیابی شدند. ۴۰ اثر برتر در هررسته که میانگین امتیاز بالاتری را کسب کرده‌بودند ، راهی مرحله دوم شدند و در مرحله دوم نیز هر اثر راه‌يافته مجدداً توسط دو داور جدید بازبینی شده و در نهایت در هر رسته ۱۰ اثر برتر به مرحله نهایی راه یافتند. هدف از طراحی مرحله دوم، دقت نظر بیشتر و تمرکز بر روی ۴۰ اثر برتر در هر رسته بود. این باور وجود داشت که در میان آثار رسیده به مرحله دوم فاصله امتیازی کمی وجود دارد و ممکن است سلیقه داوران مرحله اول در این مرحله که رقابت سنگین‌تر است اثر منفی بگذارد و به همین دلیل بار دیگر دو داور جدید در مرحله دوم، ۴۰ اثر را دیدند و امتیاز دادند. میانگین امتیاز ۴ داور، در نهایت، راه یافتگان به مرحله نهایی را مشخص کرد.


مرحله نهایی با حضور داورانی از میان بزرگان و پیشکسوتان مطبوعات و سردبیران و روزنامه‌نگاران شاخص و جوان، برای بخش نشریات و آثار کاغذی و کارشناسان برجسته در حوزه روزنامه‌نگاری تخصصی، فضای مجازی و عکاسی و گرافیک در محل وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی برگزار شد و جشنواره تیتر ۱۰ برگزیدگان نهایی خود را شناخت.


نکات مثبت و دستاوردهای مطرح شده نافی نقاط ضعف مختلفی که در جریان جشنواره وجود داشت نیست. کمیته داوران با هدف ارتقای سطح کیفی مطبوعات دانشجویی تلاش کرد تا همه آثار بدون غربالگری توسط دو داور اولیه ارزیابی شوند تا شرکت کنندگان شناختی نسبی از موقعیت کیفی محتوای ارسال شده به دست آورند. این ایده وقتی با حجم بسیار بالای مشارکت دانشجویان همراه شد، زمان و فشار کاری زیادی را برای مجموعه داوران به دنبال داشت، ضمن تشکر از تلاش و دقت همه داورانی که در جشنواره دلسوزانه همراهی کردند باید تأکید کنیم که رتبه‌های اعلامی، نافی شایستگی و توانمندی سایر شرکت‌کنندگان نیست و ممکن است برخی شایستگانِ توانمند ناخواسته و سهواً نادیده گرفته شده باشند که همینجا عذرخواه آنها هستیم.


همچنین در برخی حوزه‌ها مانند خبر و کاریکاتور سطح آثار شرکت داده شده به شدت نازل بود تا جایی که داوران در مراحل دوم و سوم به سختی توانستند آثار برتر را نهایی کنند. در سایر بخش‌ها نیز نارضایتی از کیفیت آثار وجود داشت. به نظر می‌رسد معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی و علوم و تحقیقات و فناوری باید در کمیت و کیفیت دوره‌های آموزشی‌ای که تاکنون برگزار شده است، بازنگری کنند. همچنین علاوه بر ضعف کیفی آثار ارسال شده، مجله‌نگاری آثار ارسالی نیز دچار بحران‌بود و بسیار از نشریات ارسال شده قواعد ابتدایی انتشار یک مجله را رعایت نکرده بودند. به نظر می‌رسد خلاء آموزشی جدی در این حوزه وجود دارد.


کمیته داوران جشنواره برخود لازم می‌داند به طور ویژه از حمایت‌ها و زحمات آقای دکتر محمدرضا فراهانی، معاون محترم فرهنگی وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی و همچنین حسن ظن و وسعت‌نظر جناب آقای حسام‌الدین علامه مدیرکل پیشین فرهنگی و همچنین همراهی و همدلی جناب آقای امیر للـه‌گانی مدیرکل فرهنگی وزارتخانه تشکر کند،‌بدون تردید نوآوری‌ها و چشم‌اندازهای جدیدی که در این دوره به جشنواره تیتر ۱۰ افزوده شد،‌بدون حمایت و همراهی این بزرگواران امکان‌پذیر نبود. و در نهایت کمیته داوران سپاسگذار حمایت‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی دبیر محترم جشنواره جناب آقای مصطفی رهبر و تک تک اعضای دبیرخانه جشنواره است که بدون مرز ونامحدود تلاش کردند تا جشنواره با بهترین کیفیت ممکن برگزار شود.»


پدرام الوندی
دبیر کمیته داوران دهمین جشنواره نشریات دانشجویی «تیتر 10»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار