۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ۰۲:۱۷
کد خبر: ۱۳۸۲۲
sh

اردیبهشت امسال در دانشگاه شیراز جشنواره ی ملی کانون های فرهنگی و هنری وزارت علوم برگزار شد که در بخش گردشگری، کانون گردشگری و ایرانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی رتبه ی دوم کشوری را کسب کرد. به همین بهانه خبرنگار حوزه فرهنگی باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) گفتگویی با سیده فاطمه یاسینی دبیر موفق کانون گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی انجام داده است که در ادامه می خوانید:


خانم یاسینی لطفا معرفی از خودتان برای ما داشته باشید.


من سیده فاطمه یاسینی دانشجوی کارشناسی مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی هستم و در حال حاضر به عنوان دبیر کانون ایرانشناسی و گردشگری دانشگاه فعالیت می نمایم.


فعالیت کانون از چه سالی آغاز شد؟


کانون ایرانشناسی و گردشگری دانشگاه در سال 1387 به همت تعدادی از دانشجویان رشته مدیریت جهانگردی تاسیس شد. در ابتدا با عنوان گردشگری سبز فعالیت داشتیم که در سال 1392 این نام به کانون گشت تغییر یافت. گشت خلاصه ی حروف ابتدای سه واژه گردشگری، شناخت و تجربه بود. طبق فرموده قرآن کریم، در زمین گردش کنید و عاقبت اقوام دیگر را ببینید. ما نیز این آیه را گسترش دادیم و در برنامه های کانون به استناد آن فعالیت های مختلفی را برگزار کردیم، که اکثر آن ها شامل اردوهای یک روزه و چند روزه بود.


از فعالیت های کانون بگوئید. 


کانون ایرانشناسی و گردشگری اهداف مختلفی دارد که می توان به برخی از این موارد نظیر آشنایی با میراث فرهنگی و جاذبه های تاریخی و طبیعی ایران عزیز، شناخت اقوام، آداب و رسوم، فرهنگ های مختلف میهن پهناورمان و ایجاد حس تعاون و همکاری در بین دانشجویان در طول زمان سفرها و برنامه های مختلف اشاره کرد که دستیابی به این اهداف جز مهم ترین دغدغه های اعضای کانون بوده است.


نکته ای که باید اشاره کنم این است که کانون فعالیت های مختلفی داشته اما این فعالیت ها همراه با جاذبه بوده است و سعی کرده ایم که در آن ها منحصر به فرد بودن  را رعایت نمائیم. به عنوان مثال ما سفری 4 روزه به شهر میبد و یزد را داشتیم با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت و در آن تمام اهداف کانون هم محقق گردید اما کانونی با همین هزینه در دانشگاهی دیگر، یک برنامه درون استانی گذاشته و بار فرهنگی مناسبی هم نداشته است و یا جشنواره هایی مثل جشن شب چله و جشن نوروز که با نوآوری هایی ساده ملاک انتخاب ما برای برتر شدن میان سایرین بود.


-رشته تحصیلی شما با حیطه فعالیت های کانون های گردشگری مرتبط است، آیا این موضوع به شما کمک می کند؟


قطعا، من در کانون ایرانشناسی و گردشگری به صورت عملی درس های تئوری ام را خوانده ام. برنامه ریزی سفر، سرپرستی سفر، راهنمای گردشگری، موقعیت یابی، مدیریت هزینه و وقت و ... که جزو دروس دانشگاهی رشته مدیریت جهانگردی می باشد را در کانون تجربه کردم.


-پس با این حساب به ماهیت رشته جهانگردی در دانشگاه توجه خوبی می شود؟


خیر. نه فقط در دانشگاه بلکه در ایران، اکثریت جامعه اهمیت این رشته را نمی دانند و اغلب می پرسند: درس هم می خونید یا فقط تو سفرید؟ و جالب اینجاست که این رشته اصلا سفر ندارد و متاسفانه دروس کاملا به صورت تئوری ارائه می شوند.


اما با توجه یه این رشته می توان علاوه بر درآمدزایی برای کشور، شادی و نشاط را هم ایجاد کرد.


در ترم جدیدی که پیش رو داریم، چه برنامه هایی برای دانشجویان پیش بینی کرده اید؟


با توجه به استقبال دانشجویان نسبت به سفرهای کویرنوردی ان شاءالله این ترم هم دو سفر به کویرهای ایران خواهیم داشت. همچنین در آذرماه جشن یلدا یا شب چله را مثل سال قبل ولی با برنامه های متفاوت تری برگزار خواهیم کرد.


و در نهایت سخن آخر؟


پیشنهاد می کنم از فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته جهانگردی در سفرها و اردوهای دانشگاه استفاده شود و این مهارت و تخصص را جدی بگیرند، چرا که نتیجه بهتری خواهد داشت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار