۰۱ بهمن ۱۳۹۴ ۱۹:۲۰
کد خبر: ۲۶۵۰۲

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که لازم است رشته های بین رشته ای را تقویت کنیم، گفت: بازنگری رشته های دانشگاهی در این وزارتخانه آغاز شده و با جدیت پیش می رود.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، محمد فرهادی در دومین کنفرانس مهندسی پزشکی قلب و عروق اظهار کرد: برای این که به یکی از اهداف خود که در کنار هم قرار گرفتن رشته های مهندسی و پزشکی است، برسیم چاره ای جز اجرای کارهای تیمی و مشترک با مراکز علمی و مهندسی نداریم.


farhadi


وی ادامه داد: امروز 168 مرکز رشد، 38 پارک علم و فناوری و بیش از دو هزار شرکت دانش بنیان در کشور شکل گرفته است که این مراکز در کنار هم می توانند تحقیق را به تولید برسانند.


وزیر علوم تاکید کرد: همچنین وجود صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف حمایت از پژوهش و نوآوری کمک بزرگی به توسعه فناوری و تبدیل آن به محصول می کند. درصدی از اعتبار تمام دستگاه ها باید صرف تحقیق و پژوهش شود.


وی اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و پیرو سیاست های کلی کشور در زمینه علم و فناوری و به رغم شرایط خاص و ویژه اقتصادی خوشبختانه شاهد پیشرفت در این زمینه هستیم.


فرهادی گفت: در شرایط کنونی اقتصادی و با توجه به تاکید دولت، اعتبارات خوبی در بودجه دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، پژوهشگاه ها، موسسات علمی و پارک های علم و فناوری تخصیص یافته است.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: توسعه علمی کشور و رسیدن به افق 1404 نیازمند تامین اعتبارات کافی است که طبق این برنامه باید اعتبارات بخش پژوهش از تولید ناخالص ملی تامین شود که در وزارت علوم هیچ وقت به نیم درصد نرسیده بود.


وی ادامه داد: باید تلاش شود فناوری به تولید تبدیل و وارد بازار شود که بر این اساس باید تامین اعتبار بخش پژوهش در پایان برنامه ششم توسعه 3 درصد و در افق 1404 به 4 درصد ناخالص ملی برسد.


فرهادی در ادامه به نقش فناوری در درمان بیماری ها و معلولیت ها اشاره کرد و گفت: شنوایی، معلولیت خاموش است و شاید در رده اول معلولیت های مادرزادی باشد، در دنیا حدود 400 میلیون نفر مشکل شنوایی دارند که شاید نصف آنها سخت شنوا و یا کاملا ناشنوا هستند.


وی ادامه داد: اگر ایمپلنت های مربوط به درمان این بخش تهیه و توزیع شود، قطعا دیگر ناشنوا نخواهیم داشت، ایران در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است که با تهیه این ایمپلنت ها هشت هزار ناشنوا شنوا و از معلولیت خارج شدند.


فرهادی تاکید کرد: امروز دیگر مهندسی و پزشکی جدا از هم نیستند بلکه کاملا در هم آمیخته اند و حد و مرزی بین آنها وجود ندارد.


به گفته فرهادی، بیماری های قلب و عروق دومین علت مرگ و میر است، چرا باید این گونه باشد آیا این بیماری ها قابل پیشگیری و درمان نیستند، قطعا با استفاده از فناوری تا حد زیادی می توان مانع مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار