۱۵ شهريور ۱۳۹۶ ۱۳:۴۶
کد خبر: ۱۳۷۹۸۸
arz

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی: برخی معتقدند که نرخ واقعی ارز در کشور ما در حال حاضر حدود 6 هزار تومان است  که در اثر سرکوب ارزی در نرخ فعلی نگه داشته شده است، البته دولت و بانک مرکزی دلایل بسیار موجه‌ای برای پایین نگه داشتن نرخ ارز در دست دارد.


به گزارش عطنا، دکتر مجید کیاسری، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در سرمقاله روزنامه آفتاب اقتصادی نوشته است:

برخی معتقدند که نرخ واقعی ارز در کشور ما در حال حاضر حدود 6 هزار تومان است  که در اثر سرکوب ارزی در نرخ فعلی نگه داشته شده است، البته دولت و بانک مرکزی دلایل بسیار موجه‌ای برای پایین نگه داشتن نرخ ارز در دست دارد.


فضای روانی جامعه به گونه‌ای است که در صورت رها شدن کش نرخ ارز ممکن است یک سونامی از افزایش قیمت و رخدادهای اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد، بنابراین بانک مرکزی حق دارد احتیاط کند، اما این سیاستی است که فراتر از دولت‌ها طی سال‌هاست که اجرا شده است  و می‌توان به محسنات و مضرات آن توجه نشان داد.


برعکس آنچه که مردم فکر می‌کنند کسانی که که از نرخ پایین ارز سود می‌برند مردم عادی نیستند بلکه افرادی بسیار محدود از قشر ثروتمند جامعه از آن متنعم می‌شوند. اصلی‌ترین افراد در ردیف اول واردکنندگان برخی اقلام خاص و لوکس به صورت واردات قانونی یا قاچاق هستند که از نرخ سرکوب شده‌ی ارز سود می‌برند. البته این کالاها نیز  به مصرف مردم عادی نمی‌رسد تنها پول آن از جیب آنها پرداخت می‌شود.


در واقع سرکوب کردن نرخ  ارز به معنای نوعی سوبسید ثانویه به کالاهای چینی است که از حساب نامریی مردم برداشت می‌شود. واردکنندگان در واقع بیشترین نفع را می‌برند، در مقابل تولیدکننده‌ی داخلی به علت همین سیاست‌های سرکوب ارزی به دلیل گران‌تر بودن جنس تولیدی‌اش از مثلاً کالاهای چینی امکان رقابت را در برابر واردکننده از دست می‌دهد.


به همین خاطر است که برخی کشورها همچون ژاپن یا مکزیک و یا چین ارزش پول ملی خود را به صورت تصنعی کاهش می‌دهند تا  بتوانند مزیت‌های صادراتی خود را حفظ کنند. اما کلید عدم عادی‌سازی نرخ ارز را باید موفقیت برخی واردکنندگان خاص در هدایت فضای روانی جامعه باید جست.


آنها جامعه را قانع کرده‌اند که اگر نرخ ارز بالا برود همه چیز یک‌دفعه چند برابر گران می‌شود، در حالی که نقش واردات در تولید ناخالص ملی کمتر از 20 درصد است و این موضوع در بسیاری اقلام  مانند ساختمان صرفاً جنبه‌ی روانی دارد، زیرا کالاهای که از خارج وارد نمی‌شود  در صورت گران شدن نرخ ارز دلیلی برای افزایش قیمت آنها وجود ندارد.


 با این همه باید درک کرد که نمی‌توان تمام تقصیرها در این زمینه را متوجه بانک مرکزی و یا کلیت دولت کرد و باید تمام مراکز  و نهادها همچون صدا و سیما در یک هم‌فکری ملی این موضوع را مدیریت کنند تا راه‌حلی ملی و منطقی و خردمندانه برای آن بیابند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار