۱۵ شهريور ۱۳۹۶ ۰۸:۱۷
کد خبر: ۱۳۷۹۳۷
Bonyad Kheirie Allameh (7)

با حضور اعضای هیئت مدیره بنیاد خیرین دانشگاه علامه طباطبائی ساختمان جدید این بنیاد 14 شهریورماه در پردیس مرکزی دانشگاه علامه واقع در دهکده المپیک افتتاح شد.


به گزارش عطنا، در این مراسم محمدرضا کارگری، رئیس هیئت مدیره بنیاد خیرین دانشگاه علامه طباطبائی، محمدرضا ویژه، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه، ابوالفضل کزازی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی، محمدرضا فرزین، عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی، حسین بدخشان، رئیس سابق بیمارستان کودکان مفید و اکبر آخوندی، معاون مدیر امور فرهنگی دانشگاه و مدیرعامل این بنیاد، از جمله اعضای هیئت مدیره بنیاد خیرین دانشگاه علامه طباطبائی بودند که در این جلسه حضور داشتند.


بعد از افتتاح این ساختمان، نشستی با حضور اعضای هیئت مدیره خیرین دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد که در ابتدای آن اکبر آخوندی، مدیرعامل این بنیاد به ارائه گزارشی درمورد فعالیت‌های انجام شده و صورت جلسه برای طرح در این نشست پرداخت.



هدف ما حضور فعالانه دانشگاهیان و دانشجویان در بنیاد خیرین است


آخوندی با اشاره به اینکه هدف ما در بنیاد خیرین دانشگاه علامه طباطبائی فراهم کردن زمینه‌ها برای تمام افراد جامعه دانشگاهی جهت سهیم شدن در کار خیر است، گفت: برخلاف تصور ما در بنیاد خیرین، فقط با خیرین خاص و متمکن مالی همکاری نمی‌کنیم بلکه قصد ما چشاندن لذت کار خیر به همه افرادی است که با هر توانی اعلام آمادگی می‌کنند.


وی افزود: خوشبختانه دانشگاه به اندازه کافی توان اداره فعالیت‌های خود را دارد اما ما در کنار فرهنگ‌سازی به دنبال مشارکت فعالانه همه کسانی هستیم که برای علم و دانش ارزش خاصی قائل بوده و می‌خواهند در این بخش نقش فعالانه‌ای داشته باشند.



مدیرعامل بنیاد خیرین دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه اداره مراکز علمی در دانشگاه‌های جهان توسط خیرین انجام می شود، بیان کرد: یکی از اهداف و برنامه های ما شناسایی و شناساندن خیرین و واقفینی است که از سالیان دور به دانشگاه خدمتی کرده‌اند و نباید مغفول بمانند.


وی خاطرنشان کرد: در سه سطح به دنبال فعالیت‌های مختلف هستیم که در سطح اول؛ احداث، تجهیز و تعمیرات دانشکده، خوابگاه و بخش‌های مختلف ورزشی و اداری را در دستور کار داریم. در سطح دوم حمایت و راه‌اندازی ‌کرسی‌های نظریه‌پردازی و بورس تحصیلی و سطح سوم نیز حمایت از دانشجویان کم‌بضاعت بوده که همه این موارد به کمک خیرین قابل پیگیری است.


آخوندی به راه‌اندازی وب‌سایت اختصاصی برای بنیاد خیرین دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و گفت: امیدواریم این وب‌سایت با همکاری معاونت توسعه و منابع انسانی و مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود.


وی یادآور شد: ساختمان جدید بنیاد خیرین دانشگاه علامه طباطبائی با هدف سامان‌دهی و سرعت بخشیدن به فعالیت‌ها و برنامه‌های بنیاد راه‌اندازی شده است.


آخوندی افزود: کارهایی ثبت نهایی بنیاد خیرین دانشگاه علامه طباطبائی در وزارت کشور مراحل نهایی خود را سپری می‌کند و بعد از ثبت، شماره حساب و سایر موارد را اعلام عمومی می‌کنیم.



باید زمینه حضور دانشجویان در بنیاد خیرین را فراهم کنیم


محمدرضا کارگری، رئیس هیئت مدیره بنیاد خیرین دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست گفت: باید شرایط را طوری فراهم کنیم که زمینه مشارکت استادان، کارمندان و دانشجویان دانشگاه در کمک کردن به نیازمندان ایجاد شود.



وی با بیان اینکه باید برخی از کارهای بنیاد خیرین را به دانشجویان واگذار کنیم، اظهار کرد: می‌توانیم از مشارکت دانشجویان برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها استفاده کنیم که هم برای وارد کردن فکر نو و جدید به مجموعه مناسب است و هم خود دانشجویان تجربه مدیریتی کسب می‌کنند.


کارگری خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم هزینه‌های اداری بنیاد خیرین را آن طوری که عقل و شرع حکم می‌کند از جیب خودمان و اعضا پرداخت کنیم تا جای هیچگونه شک و شبهه‌ای باقی نماند.


وی تصریح کرد: برای ما و مجموعه نظام واقعاً شرم‌آور است که دانشجویی غذای خود را گرفته و با دوست خود که وضعیت مالی خوبی ندارد با همدیگر میل کنند در صورتی که ما می‌توانیم در بنیاد خیرین دانشگاه مورادی از این قبیل را برطرف کنیم تا دانشجویان با خیال راحت به دنبال کسب علم باشند.



استفاده از فرصت شروع سال تحصیلی جدید برای معرفی بنیاد خیرین دانشگاه


ابوالفضل کزازی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی و عضو بنیاد خیرین این دانشگاه اظهار کرد: ابتدا باید بانک اطلاعاتی از نیازمندان در سطح دانشگاه به خصوص دانشجویان را تهیه کنیم تا بتوانیم به خوبی زمینه کمک به آنها را فراهم کنیم.



وی با اشاره به اینکه بخش‌هایی از دانشگاه به خصوص ساختمان‌ها که نیاز به بازسازی و یا بهسازی و مواردی از این قبیل دارند نیز برای کمک و همیاری باید شناسایی و مشخص شوند، افزود: مهمترین فرصت برای معرفی بنیاد خیرین به دانشجویان و عموم دانشگاه، جشن نو ورودی‌ها و استفاده از شروع ترم جدید تحصیلی است.


کزازی اضافه کرد: کار در بنیاد خیریه، اصطلاحاً مجانی و دلی است و اگر قرار است از دانشجویان در این زمینه استفاده کنیم باید با در نظر گرفتن این مهم انجام شود.


وی به تجربه خود از کانادا اشاره کرد و یادآور شد: در این کشور دانش‌آموزان دوره دبیرستان فارغ‌التحصیل نمی‌شوند مگر اینکه 200 ساعت کار غیر درسی و بیرون از مدرسه داشته باشند که البته 100 ساعت آن باید در امور خیریه باشد.


عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی هم گفت: دانشگاه علامه نزدیک به 17 هزار دانشجو دارد که بسیاری از آنها می‌توانند در زمینه کمک به نیازمندان و امور خیریه فعالیت کنند.


وی با بیان اینکه باید هدف‌گذاری ما در ترم جدید تحصیلی معرفی بنیاد خیرین دانشگاه علامه طباطبائی به دانشجویان باشد، افزود: باید زمینه‌های این کار به‌خصوص تبلیغات برای آگاهی و اطلاع‌رسانی به‌درستی انجام شود.



برنامه‌های گسترده‌ای در بنیاد خیرین برای دانشجویان داریم


محمدرضا ویژه، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی نیز گفت: با برنامه وزرات علوم دولت یازدهم، بنیاد خیرین دانشگاه در سال ۹۴ با هدف ارائه کمک‌ها توسط خیرین به صورت منسجم و برطرف کردن کمبود‌ها در حوزه آموزش عالی آغاز به کار کرد.



وی با اشاره به این نکته که کمک‌های خیرین به دانشگاه‌ها در تمام دنیا مرسوم است، تصریح کرد: متأسفانه در دانشگاه ما وقف زیاد مرسوم ‌نبوده‌ که ما به دنبال فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم.


ویژه با بیان اینکه تا قبل از سال 94 در زمینه بنیاد خیرین در دانشگاه فعالیتی وجود نداشت، گفت: در همان سال جلسه هیئت مؤسس و هیئت امناء بنیاد خیرین دانشگاه برگزار و با انتخاب هیئت مدیره از سال 95 نیز فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.


وی خاطرنشان کرد: با حکم حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، اکبر آخوندی به عنوان مدیرعامل بنیاد خیرین دانشگاه علامه منصوب شد و بنیاد نیز از ساختمان قبلی که در توانیر بود به ساختمان جدید در پردیس مرکزی دانشگاه نقل مکان کرد.


معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبائی با بیان این نکته که همه اعضای مجمع خیرین از مجموعه دانشگاه علامه طباطبائی نیستند، گفت: برخی استادان دانشگاه در این مجمع فعالیت دارند و در کنار آن‌ها چهره‌های شاخص مجمع خیرین کل کشور هم در این مجمع حضور دارند.


وی گفت: برنامه‌های گسترده‌ای برای دانشجویان داریم، بخشی از این کمک‌ها مادی است که به ساخت و سازها و تجهیزات مربوط می‌شود و بخش دیگر معنوی است که به دوره‌های آموزشی و کارهای فرهنگی اختصاص دارد، ضمن‌ آنکه کمک به دانشجویان برتر و استعداد درخشان نیز در دستور کار مجمع قرار دارد.


ویژه یادآور شد: برخی از تجهیزات مسجد و کتابخانه مرکزی توسط خیرین تأمین و در روزهای گذشته نیز بخشی از آن به دانشگاه منتقل شده است.


حسین بدخشان، رئیس بیمارستان کودکان مفید نیز در این نشست، گفت: ابتدا برای شروع کار باید اهداف را مشخص و سپس با طراحی و نوشتن برنامه برای آنها اقدام عملی انجام دهیم.



وی به حضور دانشجویان دانشگاه برای همیاری و کمک اشاره کرد و افزود: می‌توان از دانشجویان برای کمک و همکاری در امور بنیاد خیرین دانشگاه علامه طباطبائی استفاده کرد.


محمدرضا فرزین، عضو هیئت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی نیز اظهار کرد: اگر قرار است دانشجویان یا اشخاصی در بنیاد خیرین دانشگاه همکاری کنند باید اصطلاحاً به صورت دلی و خودجوش باشد.



وی اضافه کرد: می‌توانیم همانند بنیاد خیریه برکت، صندوقی راه‌اندازی و با درآمدزایی آن را در راه بورسیه و کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان مصرف کنیم.


گفتنی است، کاظم قلم‌چی، بنیان‌گذار کانون فرهنگی آموزش (بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی) و هاشم سلیمی‌آشتیانی از دیگر اعضای هیئت مدیره بنیاد خیرین دانشگاه علامه طباطبائی هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار