۱۱ شهريور ۱۳۹۶ ۰۰:۰۷
کد خبر: ۱۳۷۲۱۱
aminpur

جايزه قيصر امين‌پور كه در چند سال گذشته به دليل مشكلاتي از جمله تنگناهاي مالي متوقف شده بود، بار ديگر از سر گرفته مي‌شود.


به گزارش عطنا به نقل از اعتماد، اين جايزه با هدف شناسايي و معرفي استعدادهاي جوان راه‌اندازي شده و متولي آن دفتر شعر جوان است اما در چند سال گذشته به دليل مشكلات ساختاري و كمبود منابع مالي، برگزاري آن متوقف شد تا اينكه ديروز فاطمه سالاروند، قائم‌مقام دفتر شعر جوان از احياي دوباره اين جايزه خبر داد.


او جزيياتي را درباره برگزاري اين جايزه اعلام كرد و خبر داد كه برگزيدگان آن، آبان ماه همزمان با سالروز درگذشت قيصر امين‌پور معرفي مي‌شوند. فاطمه سالاروند، قائم‌مقام دفتر شعر جوان در گفت‌وگو با مهر، تعطيلي اين جايزه را در چند سال گذشته، مايه افسوس خواند: « تعطيلي چند ساله اين جايزه كه به طور عمده به دليل نبود منابع مالي و مشكلات ساختاري دفتر براي برگزاري آن بود، همواره در اين‌ سال‌ها مايه افسوس ما بود اما خوشحاليم كه در دور تازه فعاليت دفتر، اين جايزه نيز بار ديگر اهدا خواهد شد.»


به گفته او دفتر شعر جوان پس از تعطيلي چندساله خود و آغاز فعاليت‌ها در دوره جديد، تصميم گرفت تا برنامه‌هاي گذشته خود را بار ديگر به اجرا در بياورد و طبق همين تصميم‌گيري، كتاب سال شعر جوان در دوره پيش رو كار خود را به روال پيشين ادامه خواهد داد.


سالاروند پيشينه برگزاري اين جايزه و هدف از برگزاري آن را نيز يادآوري كرد: « بايد توجه شود كه از ابتداي شكل‌گيري اين جايزه تاكنون هدف دفتر شعر جوان از اهداي آن، تشويق شاعران براي استعداديابي و رشد و حمايت از جريان شعر سالم از نظر مضمون و ساختار بوده است.»


او در ادامه به يكي از آسيب‌هاي رشد فضاي مجازي نيز اشاره كرد؛ آسيبي كه به سبب گسترش فضاي مجازي گربيانگير شعر ما نيز شده و امروزه مدام شاهد انتشار شعرهاي كم‌كيفيت در اين فضا هستيم.


سالاروند از پيامدهاي اين وضعيت نيز سخن گفت: « نكته مهم اما اين است كه با توجه به گسترش فضاهاي مجازي كه منجر به خلق بستر و فضايي براي بيشتر ديده شدن توليدات شاعران شده است، شاهديم كه افرادي ظهور كرده‌اند كه در اين فضا حضور و هياهوي زيادي دارند بدون اينكه كارشان از سطح مقبولي از توجه برخوردار باشد و در مقابل جريان‌هاي مستعد نيز به خاطر اين دست هياهوها به طور عمده قابل رويت شدن نيستند. اميدواريم اين جايزه بتواند به معرفي جريان‌هاي شعري سالم حال حاضر كشور و ديده شدن كتاب‌هاي منتشر شده در اين زمينه كمك كند. با وجود اتفاقات مختلف جاري در فضاي مجازي پيرامون موضوع شعر، اميدوارم با راهنمايي و حمايت از اين جريان سالم، پتانسيل بالاي آن را تقويت و براي معرفي شدن در جامعه احيا كنيم.»


ناشران و شاعران جواني كه تمايل دارند در اين جايزه شركت كنند تا پايان شهريور ماه فرصت دارند پنج نسخه از كتاب خود را به نشاني دفتر شعر جوان ارايه كنند چراكه به گفته سالاروند، برگزاركنندگان جايزه، همان سبك و سياق پيشين را ادامه مي‌دهند و همچون دوره‌هاي گذشته خود كتاب‌ها را خريداري نمي‌كنند و شاعران و ناشران بايد آثار خود را ارسال كنند.


بر همين اساس، تنها آثاري مورد داوري قرار مي‌گيرند كه به دفتر شعر جوان فرستاده شده باشند. ان گونه كه سالاروند توضيح داده است اعضاي دفتر شعر جوان در تلاش هستند داوراني با نگاه‌هاي متفاوت و از طيف‌هاي مختلف براي قضاوت آثار انتخاب شوند.


زنده‌ياد قيصر امين‌پور از بنيانگذاران دفتر شعر جوان بود كه با همراهي چهره‌هايي همچون محمدرضا عبدالملكيان، فاطمه راكعي، ساعد باقري و زنده‌ياد سيدحسن حسيني، اين دفتر را بنيان نهادند و هيات‌مديره آن را تشكيل دادند. اين دفتر از سال ٦٨ فعاليت خود را آغاز كرد.


 
طرح: مجله نیشخط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار