۰۵ شهريور ۱۳۹۶ ۱۲:۳۵
کد خبر: ۱۳۶۰۳۴
منوچهر منطقی در اولین دوره کارگاه بین المللی مدیریت تکنولوژی و نوآوری برای فارسی زبانان

منوچهر منطقی در جمع‌ استادان و پژوهشگران فارسی‌زبان گفت: عدم توانایی ایران در تبدیل فناوری نانو به صعنت سودآور و تاثیرگذار در اقتصاد ملی نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران خیلی عالی کار می‌کنند، اما ایران در تبدیل علم به صعنت با مشکل اساسی روبه‌رو است.


به گزارش عطنا، اولین دوره کارگاه بین‌المللی «مدیریت تکنولوژی و نوآوری برای فارسی‌زبانان» چهارم شهریورماه در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور جمعی از استادان دانشگاه‌های افغانستان آغاز شد.


در اولین روز این دوره، منوچهر منطقی، رئیس مرکز ملی فضایی، در پنلی به تعریف تکنولوژی برداخت و گفت: تکنولوژی از پایه یک دانش و عملیاتی کردن آن تشکیل شده است، دانش باید قابلیت پیاده‌سازی را داشته باشد، نکته دیگر تجربه باعث رشد فناوری می‌شود.


وی با بیان اینکه ساختار فناوری به شکل حلزونی رشد می‌کند، افزود: فرآیند فناوری از یک جای کوچک شروع می‌شود و در ادامه مسیر گسترش می‌یابد.


منطقی با اشاره به اینکه دانش‌ها طی یک نظام می‌تواند تبدیل به فناروی شود، اظهار کرد: دانش در یک فرآیند منظم و چند مرحله‌ای تبدیل به فناوری می‌شود که چیزی از که یک نیاز فردی و یا جمعی را برطرف کند.


وی با بیان اینکه فناروی از چهار جز تشکیل شده است، گفت: بخش اولش سخت‌افزار نام دارد که تجهیزات و ماشین‌آلات را شامل می‌شود، برای بکارگیری سخت‌افزار نیازمند دستورالمعل هستیم بنابراین بخش دوم فناوری نرم‌افزار است، جز سوم نیروی انسانی(انسان‌افزار) است و بخش چهارم فناوری نیازمند یک یکچارچه‌ساز بقیه اجزا هست که از آن به عنوان سازمان‌افزار یاد می‌شود.



رئیس مرکز ملی فضایی اضافه کرد: اگر یک فناوری در هر چهار اجزای نام‌برده عالی باشد، گفته می‌شود این فناوری در سطح جهانی قرار دارد، چرا که همه شرکت‌ها و دولت‌ها به دنبال به‌کارگیری و دستیابی به این فناوری هستند.


وی در ادامه با ارائه جدولی به مقایسه سه کشور ایران، آلمان و چین در فناوری نانو پرداخت و گفت: از نظر سخت‌افزاری آلمان بهتر از ایران و چین است و با توجه به روابط بین‌المللی این کشور، این مسئله طبیعی است. البته ایران هم به صورت درون‌زا در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است.


منطقی درباره همین موضوع ادامه داد: در بعد تعادل نیروی انسانی ایران و چین در یک رده هستند، هر چند که چین مراکز متعددی در این حوزه دارد در حالی که آلمان به لحاظ نیروی انسانی کمبود دارد.




در کاربردی کردن یعنی تبدیل کردن علم نانو به فناوری نانو در رتبه پانزدهم دنیا هستیم، اما در کاربری کردن به مفهوم اینکه علم را تا چه حد می‌توان تبدیل به ثروت کرد در رتبه 57 جهان قرار داریم.



وی در ادامه بعد سازمان‌افزار این سه کشور را مقایسه کرد که ایران پایین‌تر از چین و آلمان قرار دارد، وضعیت چین بهتر است و آلمان در این بعد خیلی عالی است.


رئیس مرکز ملی فضایی با اشاره با اینکه ایران از نظر علمی در فناوری نانو جزو شش کشور اول دنیاست، گفت: از لحاظ علمی رتبه ما از آلمان و چین در مرتبه بالاتری قرار دارد، ولی در بعد کاربری و پیاده‌سازی این علم  مشکل داریم.



وی افزود: کاربردی کردن یعنی تبدیل کردن علم نانو به فناوری نانو؛ در رتبه پانزدهم دنیا هستیم، اما در کاربری کردن به مفهوم اینکه علم را تا چه حد می‌توان تبدیل به ثروت کرد در رتبه 57 جهان قرار داریم.


منطقی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران خیلی عالی کار می‌کنند اما ما در تبدیل علم به صعنت با مشکل اساسی روبه‌رو هستیم.


وی اضافه کرد: بنابراین سازمان‌افزار ما خوب کار نمی‌کند، اگر بعد سازمان‌افزار را اصلاح کنیم فناوری نانو می‌تواند در اقتصاد ملی نقش کلیدی ایفا کند که اکنون این‌گونه نیست.


رئیس مرکز ملی فضایی در پایان گفت: بحث فرهنگی که معمولا در تئوری‌های توسعه مسئله مهمی است و بدان اشاره می‌کنند، در بعد سازمان‌افزار خود را نشان می‌دهد.


گفتنی است اولین دوره کارگاه بین‌المللی «مدیریت تکنولوژی و نوآوری برای فارسی‌زبانان» به مدت 4 روز در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود و با برنامه‌های متنوعی از جمله بازدید از مراکز علمی کشور همراه است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار