۰۲ شهريور ۱۳۹۶ ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۳۵۵۹۱
Ejlas Sarasari Anjoman Eslami Mostaghel (3)

عضو هیئت مؤسس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اظهار کرد: ما نیازمند طرح نویی هستیم که بتواند در صورت‌بندی ساز و کارها، نهادها و روندها تغییرات اساسی به نفع ارزش‌های عمومی ایجاد کند.


به گزارش عطنا، پرویز امینی جامعه‌شناس و عضو هیئت مؤسس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل روز چهارشنبه، اول شهریورماه در چهارمین روز نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه امنیت، استقلال، آزادی، عدالت و پیشرفت و کارآیی اقتصادی عام‌ترین ارزش‌های یک جامعه است، گفت: اکنون که 40 سال از انقلاب می‌گذرد، بر اساس ارزیابی این ارزش‌های عمومی باید ببینیم مسیری که طی کردیم چگونه بوده و آیا لازم است در روندها، تغییری ایجاد کنیم یا با همین روند کنونی ادامه دهیم.


وی با بیان اینکه امنیت و استقلال جمهوری اسلامی تجربه نسبتاً موفقی داشته است، افزود: برآورد اجتماعی از استقلال و امنیت کشور نشان می‌دهد، جمهوری اسلامی در این عرصه‌ها موضع قابل اتکایی دارد و بنابراین این ارزش‌ها نیازمند تقویت و استمرار است اما بر اساس کارنامه نیروهای سیاسی و رضایت‌مندی اجتماعی ارزش‌های آزادی و عدالت، موفقتی نسبی داشته‌اند که نیازمند یک سری ترمیم‌های اساسی هستند.


گفته وی، ارزیابی عملکرد اقتصادی تمام نیروهای سیاسی دولت‌ها، مجلس‌ها و مدیریت‌های اجرایی کشور نشان می‌دهد موفقیت این بخش کمتر از متوسط بوده است، بنابراین پیشرفت و کارآمدی اقتصادی ارزشی است که نیامند یک انقلاب و دگرگونی‌ اساسی است.


این جامعه شناس با تأکید بر اینکه اگر این تجربه 40 ساله و روندها ادامه یابد امکان بیشتری به ظرفیت‌های کنونی جمهوری اسلامی اضافه نخواهد شد، تصریح کرد: اگر بخواهیم در وضعیت موجود، دگرگونی‌های ایجاد کنیم نیازمند طرح نو هستیم، یعنی بخواهیم سطح انتظارات اجتماعی، هدف‌گذاری حکومت و توانمندی سیاسی را برای عام‌ترین ارزش‌های جامعه ممکن کنیم.


امینی با بیان اینکه بازتعریف یکی از شاخه‌های این طرح تحول است، خاطرنشان کرد: ما باید بعد از 40 سال یک بار دیگر نهادها، مجموعه نیروهای سیاسی و مجموعه روندها را باز تعریف کنیم و این سؤال را طرح کنیم که «اگر بخواهیم روندها و تعاریفی که از مسائل هست را به نفع پیشبرد ارزش‌های عام تعریف کنیم، این تعریف چه خواهد بود؟»



وی افزود: به میزانی که این بازتعریف صورت می‌گیرد باید بروز اجتماعی و عینی داشته باشد و اگر بازتعریف به بازسازی‌های اجتماعی تبدیل نشود کاری که انجام می‌دهیم، پوچ خواهد بود.


امینی با اشاره به اینکه نوگرایی محور اصلی بازتعریف و بازسازی اجتماعی است، گفت: نباید کلیشه‌های جدید ایجاد شود و اگر ما با ادامه کلیشه‌های موجود مخالفیم به این معنی نیست که کلیشه‌های جدید موفق خواهند بود، بلکه باید یک نوگرایی حقیقی در همه بخش‌های جامعه ایجاد شود.


این جامعه‌شناس با بیان اینکه بر اساس دیدگاه موجود تضمین امنیت و استقلال جمهوری اسلامی باید متکی ساز و کارها و اقتدار درونی کشور باشد، اظهار کرد: این تنها دیدگاه موجود برای استقلال و امنیت نیست، دیدگاه مخالفی وجود دارد که امروز در مسند قدرت هستند و استقلال را مساوی با انزوا دانسته و امنیت و استقلال را در همگرایی با جهان توسعه یافته می‌دانند.


وی اضافه کرد: بخشی از دولت مستقر این دیدگاه مخالف را دنبال می‌کنند، آنها معتقدند با برجام سایه جنگ را برداشتیم یعنی امنیت را در تعامل با جهان قدرتمند تعریف می‌کنند در حالی که این تعریف جمهوری اسلامی نیست.


امینی با بیان اینکه ما در مسئله عدالت فاقد یک تئوری راهنمای عمل هستیم، گفت: در عدالت اجتماعی ما نظریه منسجمی که اقدامات ما در اداره جامعه بر اساس آن باشد را نداریم، بنابراین کسانی که مدعی عدالت هستند، پیشبرد عدالت از سمت آنها به وسیله تشخیص‌های فردی است، مانند آقای احمدی‌نژاد.



وی اظهار کرد: سؤال اصلی مسئله عدالت این است که معیار توزیع منابعی که در اختیار حکومت است، چیست؟ اگر به وضعیت مجلس و اتفاقاتی که در روز تحلیف رخ داد نگاه کنیم، می‌بنیم مشکلاتی هست و باید دید چه ساز و کاری برای توزیع موهبت قدرت سیاسی داشتیم که خروجی آن چنین است.


این جامعه شناس با بیان اینکه ما در مسئله آزادی یک صورت‌بندی نظری مطابق با جمهوری اسلامی نداریم، اظهار کرد: نیروهای سیاسی که به انقلاب نزدیک‌تر هستند هیچ ادعای آزادی ندارند و جامعه آنها را به عنوان کسانی که مسئله آزادی داشته باشند، نمی‌شناسد بنابراین اگر در انتخابات اخیر فردی با این حرف «اگر کسی غیر از من رأی بیاورد پیادرو‌ها را دیوار خواهد کشید» و عرصه را به شما تنگ می‌کنند، نشان می‌دهد گارد نیروهای پایبندتر به انقلاب زیاد است.


امینی با اشاره به اینکه کسانی که ادعای آزادی دارند ذیل لیبرالیسم آن را تعریف کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بنابراین اقتصاد می‌تواند بر دیگر ارزش‌های اجتماعی هم تأثیر داشته باشد، اگر سطح رضایت اجتماعی در پیشرفت اقتصادی تغییر نکند، مسئله در این حوزه باقی نمی‌ماند و سایر ارزش‌های دیگر هم درگیر می‌شوند یعنی به میزانی که در مسئله اقتصادی آسیب‌پذیر هستیم، استقلال و امنیت هم آسیب‌پذیر خواهد شد.


این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: ما نیازمند طرح نویی هستیم که بتواند در صورت‌بندی ساز و کارها، نهادها و روندها تغییرات اساسی به نفع ارزش‌های عمومی ایجاد کند.


هجدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور از ۲۹ مردادماه در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی آغاز که تا سوم شهریورماه ادامه دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار