۰۴ مرداد ۱۳۹۴ ۲۰:۴۴
کد خبر: ۱۳۳۳۶
khaksari

خودروسازان داخلی همیشه بر طبل افزایش قیمت می‌کوبند؛ فرقی هم نمی‌کند که کشور در چه شرایط اقتصادی باشد؛ دلار ارزان باشد یا گران. در دوران تحریم باشد؛ یا پساتحریم. آنها هنوز هم اطمینان دارند هرگونه خودرویی تولید کنند،‌ مشتری داخلی آن را می‌خرد و البته از روز تحویل هم برای برطرف کردن انواع نقص فنی به نمایندگی‌ مراجعه می‌کند.


با این حال خودروساز از تولیدات بی‌کیفیت خود شرم نمی‌کند و باز هم تولید می‌کند و می‌فروشد و پیوسته تقاضای افزایش قیمت محصولات خود را به شورای رقابت ارائه می‌کند.

بدتر از همه آنکه بر سر شهروند ایرانی منت می‌گذارد که در حال ضرر و زیان است با این حال خودروی تولیدی‌اش را به قیمت مصوب می‌فروشد. در حمایت از بازار بی‌کیفیت خودروی داخلی نیز چندی پیش محمدرضا نعمت‌زاده اظهار داشت که خودرو ارزان نمی‌شود.

به‌گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، کاهش قیمت خودروی داخلی تا زمانی که تورم وجود دارد، امکان‌پذیر نیست و نباید انتظار کاهش قیمت داشت. نعمت‌زاده تصریح کرد: ‌افزایش یا کاهش قیمت خودرو دست ما نیست بلکه تعیین قیمت در بازار مصرف انجام می‌شود و تا زمانی که در کشور تورم وجود دارد، امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد. ما فقط تلاش می‌کنیم تا از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کرده و با افزایش تولید داخلی توانمان را در این عرصه بالا ببریم.

اما رئیس شورای رقابت گفت: در شرایط فعلی درخواست افزایش قیمت خودرو منطقی نیست. رضا شیوا با بیان اینکه علاوه بر نرخ دستمزد دیگر نهاده‌های تولید هم بر قیمت نهایی خودرو تأثیر می‌گذارد، افزود: شورای رقابت براساس همین فاکتورها دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را تعیین کرده است به‌نحوی که اگر خودروسازان تمایل به افزایش قیمت دارند نخست باید درخواست خود را به شورا ارسال کنند و با بررسی آنها نتایج اعلام می‌شود. شیوا با اشاره به اینکه خودروسازان به هیچ عنوان نمی‌توانند اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کنند، اظهار داشت: این روزها صحبت‌هایی مبنی بر درخواست افزایش قیمت خودرو به‌بهانه افزایش نرخ دستمزد مطرح می‌شود که این موضوع قانع‌کننده نیست.

گران می‌کنیم

در همین حال مهدی جمالی، مدیرعامل گروه سایپا گفت: پرداخت سود بالا، افزایش حقوق و دستمزد و تثبیت قیمت خودرو، شرکت سایپا و سهامداران را از کسب سود مناسب و منطقی بی‌بهره کرده است و امیدواریم سازمان‌های نظارتی و مسؤولان ذی‌ربط اجرای صحیح قیمت‌گذاری را مورد توجه قرار دهند.

از سوی دیگر، هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز از احتمال افزایش ۸ تا ۱۰درصدی قیمت خودرو با تأیید شورای رقابت سخن گفته است. البته کارشناسان خودرو نیز معتقدند لغو تحریم‌ها به افزایش کیفیت خودرو خواهد انجامید اما کاهش قیمت را به‌دنبال ندارد.


کارشناسان معتقدند که با توجه به تمایل خودروسازان بزرگ جهانی برای حضور در ایران، زنگ‌های خطر برای ایران خودرو و سایپا به صدا درآمده است به‌گونه‌ای که این شرکت‌ها اگر نتوانند در آینده نزدیک کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند بخشی از بازار خود را به رقبای خارجی واگذار خواهند کرد؛ اتفاقی که در چند سال اخیر نیز در رویارویی خودروسازان داخلی با خودروسازان چینی رخ داده است.

علی خاکساری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: متاسفانه مدت مدیدی است که ایران خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند. خاکساری تصریح کرد: سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید ۲ خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرف‌کنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند. اما بشنوید از عضو هیأت مدیره انحمن قطعه‌سازان که گفته است مردم توقع کاهش قیمت خودرو را نداشته باشند.

محمدرضا نجفی‌منش درباره حضور خودروسازان خارجی در ایران اظهار داشت: خودروسازان خارجی به طور مستقل به ایران نمی‌آیند تا فعالیت کنند. آنها می‌آیند تا با خودروسازان داخلی مشارکت ‌کنند، با هم خودرو بسازند، آن را بفروشند و در نهایت
صادر کنند.

پارس‌خودرو به رنو سواری می‌دهد؟

مدیر شرکت پارس‌خودرو اعلام کرد، شرکت خودروسازی رنوی فرانسه در حال مذاکره برای خرید کمتر از نصف سهام این شرکت است. به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، ناصرآقامحمدی اظهار داشت: شرکت خودروسازی رنوی فرانسه در حال مذاکره برای خرید بخش عمده سهام یا واحدهای تولیدی از شریک ایرانی خود است.

با این حال سخنگوی شرکت رنو از اظهارنظر در این باره خودداری کرد. منابع آگاه پیش‌تر گفته بودند در صورت لغو تحریم‌ها، مدیران رنو سرمایه‌گذاری در شرکت پارس خودرو را بررسی خواهند کرد. گفتنی است شرکت رنو ۵/۵۶۲ میلیون دلار در حساب‌های بانکی‌اش در ایران پس‌انداز دارد که به دلیل تحریم‌ها نتوانسته آنها را خارج کند.

از سوی‌دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که فروش شرکت خودروسازی رنوی فرانسه به ایران در نیمه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی با کاهش ۳۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شد و به ۹۷۵۰ دستگاه رسید. شرکت خودروسازی رنوی فرانسه اعلام کرد در ۶ ماهه سال جاری میلادی ۴۱۲۰ دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است. رنو در مه ‌۲۰۱۵ بالغ بر ۲۵۰۰ دستگاه و در ژوئن ۲۰۱۴ نیز ۴۵۰۰ دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود.

درخواست خرید سهام پارس‌خودرو توسط فرانسوی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مسؤولان شرکت رنو در زمان تحریم ایران برخلاف توافقات اقتصادی موجب شدند پارس‌خودرو زیان زیادی متحمل شود. همچنین شرکت پژو زیان بسیاری به ایران‌خودرو تحمیل کرد، به همین علت مسؤولان برای تعامل جدید با فرانسوی‌ها باید با استفاده از تجارب گذشته مانع از تکرار این اتفاقات شوند.


منبع: روزنامه وطن امروز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار