۲۱ اسفند ۱۳۹۴ ۲۱:۳۷
کد خبر: ۳۲۲۲۰
mafakher hoghugh (10)

mafakher hoghugh (28)


همزمان با روزهای پایانی سال، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه با همکاری انجمن علمی حقوق میزبان دکتر محمد آشوری از مفاخر بنام حقوق کشور بود.


به گزارش عطنا، در ابتدای این نشست دکتر حمیدرضا علومی، رئیس دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی با اشاره به خدمات و اقدامات علمی دکتر آشوری، بیان کرد: امروز برای دانشگاه علامه و به خصوص دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی روز به یاد ماندنی خواهد بود و تجلیل از مفاخر، جزو سنت‌های دینی ما است و این اقدام پسندیده با تجلیل از مقام علمی دکتر کاتوزیان آغاز شد و در این دانشکده این سنت ادامه پیدا کرد و بسیار مفتخریم که امروز در خدمت استاد فرهیختۀ حقوق و جرم شناسی ایران هستیم. دکتر علومی در ادامه تصریح کرد: مگر می شود حقوق خواند و اسم دکتر آشوری را نشنید و کتاب ها و مقالات ایشان را ندید. وی افزود: هدف از این جلسه علاوه بر ادای دِین جامعۀ علمی و پاسداشت مقام علمی این شخصیت فرهیخته، آشنایی دانشجویان با مفاخر بزرگ حقوق جزا است.


در ادامه مدیر گروه آموزشی حقوق جزا و جرم شناسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی ضمن تشکر از سنت پسندیدۀ تجلیل از مفاخر و بزرگان و همچنین برگزار کنندگان این نشست به برشمردن ویژگی‌های علمی دکتر آشوری شامل کتب و مقالات ایشان پرداخت و افزود: استاد آشوری در گرایش های مختلف حقوقی احاطۀ فراوانی دارند و تخصص اصلی ایشان بیشتر در زمینۀ مبانی دادرسی کیفری است.


دکتر موذن زاده گفت: ایشان خدمات ارزنده‌ای را در زمینه های مختلف حقوقی ارائه کرده اند  و نسل جدید هرگز نباید این تلاش ها را نادیده بگیرد.


 وی خاطر نشان کرد: تعامل سازندۀ دکتر آشوری با دستگاه های قضایی کشور برای مثال تلاش ایشان برای تدوین آئین دادرسی کیفری و اهمیت دادن به این آئین که بسیار مهجور واقع شده بود، بسیار حائز اهمیت است.


در ادامۀ این بزرگداشت، دکتر آشوری ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: در شرایطِ بعد از انقلاب، این عقیده نیز رشد یافت که آنچه در آئین دادرسی کیفری قبل از انقلاب وجود داشته است دیگر محلی از اعراب ندارد.


این استاد برجستۀ حقوق در ادامه افزود: ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه از نظر حقوقی در جایگاه برجسته‌ای قرار دارد و کتاب های زیادی در این زمینه در کشور تالیف شده است و امروز از نظر حقوق جزا و کیفری و سایر شاخه های حقوقی نیازی به غرب نداریم.


آشوری تصریح کرد: ما شاهد تکامل آئین دادرسی کیفری هستیم که تاثیرات حقوق بشر در آن به خوبی مشهود است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: اصلاحیۀ قانون اساسی که از فرانسه گرفته شده، در حالی که حقوق فرانسه دارای دادرسی افتراقی(دو گانه) است که شامل جرایم عام و  همچنین جرایم تروریستی، باندی و گروهی است که در قانون اساسی فرانسه تفکیک شده است، ولی متاسفانه ما به این سیاست افتراقی توجهی نکرده ایم. پس این امکان وجود دارد که قابلیت اجرا نداشته باشد و به عبارتی ما قسمتی از حقوق فرانسه را به صورت ناقص کسب کرده ایم.


شایان ذکر است در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از زحمات و تلاش‌های علمی این استاد برجستۀ حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران تقدیر به عمل آمد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار