۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۳۲۹۶۹
mohamadreza aref

رئیس شورای عالی اصلاح طلبان و رئیس فراکسیون امید گفت: در هر دو انتخابات ریاست جمهوری، آقای روحانی را بدرستی به‌عنوان کاندیدای خود انتخاب کردیم. قطعاً تا پایان راه نیز رویکرد کلان ما در فراکسیون امید حمایت از دولت و آقای روحانی خواهد بود.


به گزارش عطنا به نقل از ایلنا، محمدرضا عارف در کنگره سازمان عدالت و آزادی، با تأکید بر اینکه گفتمان اصلاحات مبتنی بر تقویت احزاب است، خاطرنشان کرد: معتقدیم حرکات جبهه نمی‌تواند همیشه ادامه یافته و موفق شود و لازم است به سمت تشکیل احزاب فراگیر پرقدرت حرکت کنیم. عارف با اشاره به اینکه ابتدای دهه ۹۰ برخی به‌دنبال حذف کامل و قطعی جریان اصلاحات بودند، بر لزوم ریشه‌یابی و تحلیل دقیق حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ تأکید کرد و گفت: برخی پیروزی ما در سال ۹۲ را نیز اتفاقی می‌دانسته و آن را نتیجه ضعف خود و بروز برخی اتفاقات می‌دانستند و گمان می‌کردند انتخابات سال ۹۴ پایان کار اصلاحات خواهد بود اما دیدید که علاوه بر تهران که فهرست امید به طور کامل به پیروزی رسید، در اقصی نقاط کشور نیز توفیق فراوان یافتیم.
وی افزود: گفتمان اصلاحات در دهه ۹۰ نشان داد که یک صدای واحد دارد. تقریباً یا حتی به طور تحقیقی تمامی تصمیم‌گیری‌های ما در این سال‌ها اجماعی بوده و انتخابات سال ۹۴ مصداقی از این رویکرد بود.
او به برخی مخاطرات جدید پیش روی جریان اصلاحات اشاره کرد و گفت: اگر در گذشته از بیرون جبهه اصلاحات می‌خواستند گفتمان اصلاحات را از بین ببرند الان از درون به‌دنبال جایگزینی گفتمان اصلاحات هستند. از این‌رو یک گفتمان جعلی نمی‌تواند جایگزین گفتمان ریشه دار اصلاحات شود. باید به تقویت گفتمان اصلاحات بپردازیم چراکه گفتمان اصلاحات پاسخگوی بسیاری از نیازهاست.




گلایه از برخی اعضای فهرست امید


رئیس فراکسیون امید با تأکید بر اینکه برخی اعضای فهرست امید اصلاحات را تا درب مجلس می‌خواستند، گفت: چندی پیش به یکی از دوستان فهرست امید در مجلس به صورت خصوصی گلایه کردم و چند روز بعد دیدم که گفته است حضور من در فهرست امید فلان شهرستان افتخاری برای این فهرست بوده است، مشکلی نیست. ما در انتخابات ۹۸ خود را از این افتخار محروم می‌کنیم، ببینیم باز این افراد رأی می‌آورند یا خیر!

عارف با تأکید بر اینکه باید خود را از هم‌اکنون برای انتخابات ۹۸ آماده کنیم، بر لزوم انتقاد درون گفتمانی با حفظ وحدت و انسجام به‌عنوان پیشفرض اصلی این مبحث تأکید کرد و گفت: از دوستان می‌خواهیم هر نوع نقدی را نسبت به عملکرد شورایعالی دارید به دبیرخانه اعلام کنید.
او به مباحث روز کشور نیز پرداخت و گفت: در هر دو انتخابات ریاست جمهوری، آقای روحانی را بدرستی به‌عنوان کاندیدای خود انتخاب کردیم. قطعاً تا پایان راه نیز رویکرد کلان ما در فراکسیون امید حمایت از دولت و آقای روحانی خواهد بود.
عارف همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت جوانان در دولت تأکید کرد و گفت: درخواست ما از آقای روحانی این است که به وزیران دستور بدهند که معاونانشان را از میان جوانان درنظر بگیرند.وی افزود: در ابتدای انقلاب میانگین سنی وزیران بسیار جوان بود اما با گذر زمان، سن مدیران نیز بالا رفت و باوجود اینکه مکرر بر لزوم جوانگرایی تأکید شد متأسفانه در دولت تدبیر و امید حتی در دوره دوم نیز این مسأله مورد عنایت قرار نگرفت. عارف گفت: ما مخالف هرگونه سهمیه‌بندی و تبعیض هستیم اما در این مقطع فعلی چنین سهمیه ‌بندی‌هایی برای زنان و جوانان راهبرد ما خواهد بود.



راهبرد فراکسیون امید افزایش تأثیرگذار زنان است


عارف همچنین در کنگره «مجمع زنان اصلاح‌طلب» با بیان اینکه متأسفانه براساس رهنمودهای امام و انقلاب نتوانستیم جایگاه زنان را به شکل خوبی عملی کنیم، گفت: برای رسیدن به جایگاه اصلی زنان باید تشکل‌های زنانه ایجاد شود. در پایان سال ۹۵ نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۵۰ درصد کمتر از مردان است و این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان ما زنان هستند. الان هیچ بهانه‌ای برای عدم استفاده از زنان وجود ندارد. وی با اشاره به عدم حضور زنان در میان وزیران پیشنهادی افزود: دنیا مجاب شده است تا برای کاهش تنش‌ها وزیر دفاع زن باشد، اما در میان وزیران زنی وجود ندارد. این همه به خاطر دولت نیست. باید بررسی شود که ریشه کجاست؟ بخشی از مشکلات هم متوجه زنان است. رئیس فراکسیون امید ادامه داد: راهبرد جریان اصلاحات مشخص است و آن افزایش مشارکت و حضور تأثیرگذار زنان است. سهمیه ۳۰ درصدی زنان در لیست‌ها نیز بر این مبنا ایجاد شد.


رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همه باید بدانند سرمایه ایجاد شده در انتخابات اخیر به دلیل گفتمان اصلاحات است و به هیچ حزبی تعلق ندارد، گفت: من امیدوارم که در آینده نزدیک به یک حزب فراگیر اصلاح‌طلب دست یابیم ولی تا رسیدن به آن شرایط چاره‌ای جز حرکت جبهه‌ای نداریم. او با تأکید بر اینکه همه باید پایبند به گفتمان باشند، بیان کرد: ما نگرانیم که رفتارهای فردی و شخصی به گفتمان ضربه بزند. تجربه سال ۸۰ نباید تکرار شود. رقیب و طرف مقابل طبیعی است که بخواهد وحدت و انسجام ما را برهم زند ولی همه ما موظف به حفظ مسئولیت گفتمانی خود هستیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار