۱۲ مرداد ۱۳۹۶ ۲۲:۳۱
کد خبر: ۱۳۱۵۴۳
زهرا رحیمی در همایش قربانیان خاموش

مدیرعامل جمعیت امام علی(ع) با اشاره به اینکه نیازمند یک نهاد مستقل متولی در همه ابعاد مسائل کودکان هستیم، اظهار کرد: این خواست همه سازمان‌های مردم نهاد و فعالان مدنی و اجتماعی است که یک نهاد مستقل متولی مسائل کودکان باشد.


به گزارش عطنا، زهرا رحیمی در همایش «قربانیان خاموش» با موضوع «بررسی موارد کودک‌آزاری در محلات حاشیه و راهکارهای پیش رو» که توسط جمعیت امام علی(ع) سه‌شنبه، ۱۰ مرداد‌ماه در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت:‌ جای نیروی انتظامی در این برنامه خالی است.


وی درباره همین موضوع افزود: اول به دلیل موضوع پلیس کودک که در جاهای مختلف درباره آن صحبت شده است و دوم به دلیل آخرین مورد مرگ «بنیتا» که اگر غفلت از نیروی انتظامی بوده باشد برای جامعه خیلی دردناک‌تر از غفلت یک دزد یا معتاد است.



نهادها و سازمان‌های مختلف در زمینه کودکان ما را به یکدیگر پاس می‌دهند


رحیمی با اشاره به اینکه نیازمند یک نهاد مستقل متولی در همه ابعاد برای مسائل کودکان هستیم، اظهار کرد: این خواست همه سازمان‌های مردم نهاد و فعالان مدنی و اجتماعی است که یک نهاد مستقل متولی مسائل کودکان باشد، چون زمانی که می‌خواهیم به یک کودک در معرض آسیب کمک کنیم، سازمان‌ها و نهادهای مختلف در این زمینه ما را به یکدیگر اصطلاحاً پاس می‌دهند و حتی در بخش‌های مختلف یک اداره هم پاسکاری می‌شویم.




حتی در تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری نیز می‌بینیم هیچ یک از آنها به حقوق کودکان نپرداخته‌اند، زیرا هنوز این اولویت و دغدغه نسبت به حقوق کودک در کشور به وجود نیامده است.



وی اضافه کرد: وقتی با مسئله اعتیاد کودک درگیر هستیم، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی ما را به هم پاسکاری می‌کنند، هنگامی که با  مسئله آزار جنسی کودک مواجه می‌شویم، قوه قضائیه و پلیس پاسکاری می‌کنند و این عدم شفاف بودن را نشان می‌دهد که مسئله کودکان و آسیب‌های اجتماعی در جامعه ما اساساً جدی گرفته نمی‌شود.


مدیرعامل جمعیت امام علی(ع) نسبت به خلاءهای قانونی در حوزه رسیدگی به کودک‌آزاری در کشور اشاره کرد و گفت: کودک در خانه دچار کودک‌آزاری می‌شود و ما بعد از کلی دوندگی و پس از آنکه مسئله را به صورت قضایی پیگیری می‌کنیم، کودک قرنطینه می‌شود.


وی درباره همین موضوع خاطرنشان کرد: سپس در این میان مرکز بهزیستی وارد می‌شود در حالی برای رساندن کودک به مراکز بهزیستی دوندگی‌های زیادی صورت گرفته است، می‌بینیم خانواده کودک فردای آن روز به مراکز قضایی مراجعه کرده و با توجه به خلاءهای قانونی کودک خود را باز پس می‌گیرند.



رحیمی با اشاره به اینکه این چرخه برای حمایت از کودکان بسیار معیوب است، گفت: در زمینه بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، تعویق‌های زیادی داریم و سال‌ها است که این لایحه در مجلس شورای اسلامی در حال خاک خوردن است. ضمن‌آنکه شاید در این بین برخی از نمایندگان به طور فردی نسبت به مسئله کودک دغدغه‌مندی از خود نشان داده باشند.



مجلس به وظیفه خود در حوزه کودکان عمل نمی‌کند


وی تصریح کرد: ولی آنچه مشخص است این بوده که مجلس به وظیفه خود در این حوزه عمل نمی‌کند به‌طوری که ما هنوز دو قانون ابتدایی برای مصونیت کودک در برابر خشونت را نداریم.


مدیرعامل جمعیت امام علی(ع) با بیان آنکه بخش عمده‌ای از سازمان‌ها و نهادهای کشور حق کودکان را نادیده می‌گیرند، گفت: حتی در تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری نیز می‌بینیم هیچ یک از آنها به حقوق کودکان نپرداخته‌اند، زیرا هنوز این اولویت و دغدغه نسبت به حقوق کودک در کشور به وجود نیامده است.


وی با بیان آنکه آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی دو نهاد مرتبط و سهیم در حوزه کودکان هستند اما همواره از کمبود بودجه شکایت دارند، گفت: چرا نباید لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان حداقل به قید فوریت چند ماده از آن که در خصوص کودک‌آزاری است، تصویب شود تا در شرایط فعلی که افکارعمومی از حوادث اخیر کودک‌آزاری جریحه دار شده است، آرام گیرد.


رحیمی افزود: شنیده‌ایم که لایحه حمایت از کودک را با وجود این همه فجایع که در حوزه کودکان شاهد آن هستیم در مجلس به خاطر یک لایحه مربوط به مواد مخدر و کاهش مجازات‌ها به تعویق انداخته‌اند و این مسئله بسیار عجیب است زیرا بسیاری از کودک‌آزاری‌ها و تشکیل انواع آنها در جامعه با اعتیاد رابطه تنگاتنگی دارد.


وی اذعان کرد: از میانه‌های دهه 80 که شاهد ورود مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه و کراک در کشور بودیم، نوع کودک‌آزاری‌ها تغییر کرده و خشونت‌ها تشدید شد.



مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) به نقص سیستم گزارش‌دهی کودک‌آزاری در کشور اشاره کرد و گفت: در سیستم گزارش‌دهی کودک‌آزاری، ضعف‌هایی وجود دارد که این ضعف‌ها در مناطق محروم‌تر و نیازمندتر که کودک‌‌آزاری‌های بیشتری را هم تجربه می‌کنند، بسیار شدید است.



70‌ درصد کودکان در مناطق حاشیه‌ای پاکدشت با آزار جنسی مواجه‌اند


وی با بیان اینکه در مناطق حاشیه‌نشینی مانند پاکدشت، بیش از ٧٠‌ درصد کودکان در کلاس ما حضور دارند که با معضل آزار جنسی مواجه هستند، گفت: بیشتر بچه‌های این مناطق حداقل یک‌بار در زندگی، آزار جنسی را تجربه کرده‌اند؛ معضلی که در کودکی جلوی‌ آن گرفته نشود در بزرگسالی امنیت جامعه را تهدید می‌کند.


رحیمی اضافه کرد: اگر در ونک و بخش‌های مرکزی تهران و شهر اتفاقی برای کودکی رخ بدهد رسیدگی راحت انجام می‌گیرد ولی در مناطق حاشیه‌نشین امکانات کمتری وجود دارد و کمتر نیز حمایت می‌شود و هیچ فریادرسی برای کودک در معرض آسیب یا آسیب دیده نیست.


وی ادامه داد: ما مشاهده کردیم کودکانی که مورد تجاورز قرار می‌گیرند، درصد تجاوز به کودکان دیگر هستند، بنابراین باید این کودکان درمان شوند زیرا همین افراد در بزرگسالی مجرم خواهند شد و جامعه آنها را اعدام می‌کند، بنابراین به حمایت دستگاه قانونی و حمایتی در این عرصه لازم داریم که واقعاً جای آنها خالی هست.


مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) گفت: زمانی که آزاری در حال رخ دادن است اگر از طرف خانم زاهدی، معاونت قضایی رئیس کل و سرپرست دفتر حمایت از زنان و کودکان دادگستری استان تهران‌ اقدام شود یا بنده به شخص رئیس اورژانس اجتماعی اطلاع دهم، شاید اقدامی رخ دهد ولی زمانی که مددکار جمعیت امام علی (ع) با شماره اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرد، معمولاً رسیدگی نمی‌شود یا مثلا از ساعت 2 بامداد به بعد می‌گویند نیرو نداریم، شاید پدری تصمیم به قتل کودک خود را در ساعت 20 شب گرفت، آن وقت چطور؟



رحیمی افزود: دادستان استان تهران با ما همکاری می‌کند اما در استان‌های دیگر دادستان اقدامی نمی‌کند و کلاً باید پروسه سر گیجه‌آوری طی شود، ابتدا باید به کلانتری مراجعه شده و آنجا ما را به قوه ‌قضائیه ارجاع می‌دهند و پاسکاری این نهادها خیلی زیاد، زمان‌بر و ملال‌آور است.


وی با اشاره به اینکه این فرآیند خیلی عقب‌تر از جامعه بوده و نیازمند به روزرسانی است، بیان کرد: همچنین قانون هم از ما حمایت نمی‌کند، مثلا مددکار نمی‌تواند بدون حکم وارد خانه شود و کودک در معرض آسیب را نجات دهد.


مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) افزود: در اکثر اوقات پروسه خسته کننده‌ای طی شده تا کودک به بهزیستی تحویل داده شود اما فردای همان روز می‌بینیم بچه دوباره به خانواده تحویل داده شده است، ضمن‌آنکه بخش بهزیستی هم خیلی آزار دهنده است.


رحیمی در پایان ابراز امیدواری کرد از این پتانسیل و توجهی که امروزه در خصوص مسائل کودکان در مردم ایجاد شده استفاده کنیم تا کودکان ما فردای بهتری داشته باشند چون حق کودک ما این نیست که در گرمای سوزان در یک خودرو گرسنه و تشنه بماند و از گرما جان بدهد مانند بنیتا، همانطور که حق کودکان ما این نیست که عمرشان را در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر با فال‌فروشی و گل‌فروشی بسوزانند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار