۰۴ مرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۲۹۹۸۸
danesh ashtiani

رقبای روحانی سعی کردند با این پتکی که ساخته‌اند او را از میدان انتخابات به در کنند اما اسناد و مدارکی که دولت یازدهم رو کرد، رقبا را در این حربه ناکام گذاشت. شاید فعالیت‌های احمدی دانش‌آشتیانی و موفقیتش در وزارت آموزش و پرورش باعث شد که روحانی در میان معلمان محبوبیت یافته و آرای معلمان به نام روحانی به صندوق‌ها ریخته شود.


به گزارش عطنا به نقل از آفتاب یزد، زمان انتخابات ریاست جمهوری یک رسانه‌ اصولگرا، نوشت: «محموله جنجالی و قاچاق پوشاک از ویلای یکی از وزرای دولت فعلی در لواسان کشف شد. در سال‌های اخیر شرکتی توسط آقای وزیر و دخترش تاسیس شده است؛ شرکتی چندمیلیاردی که آقای وزیر رئیس هیئت مدیره آن و دخترش مدیرعامل آن است.» رقبای روحانی سعی کردند با این پتکی که ساخته‌اند او را از میدان انتخابات به در کنند اما اسناد و مدارکی که دولت یازدهم رو کرد، رقبا را در این حربه ناکام گذاشت. شاید فعالیت‌های احمدی دانش‌آشتیانی و موفقیتش در وزارت آموزش و پرورش باعث شد که روحانی در میان معلمان محبوبیت یافته و آرای معلمان به نام روحانی به صندوق‌ها ریخته شود. حالا وزیر جنجالی فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی که روحانی را در زمان انتخابات به دردسر انداخته بود، می‌گوید: «در کابینه دولت دوازدهم نیست و دلایلش را فقط به شخص رئیس جمهوری اعلام کرده است.»



بانویی جای دانش‌آشتیانی را می‌گیرد؟


با زمزمه‌هایی مبنی بر حضور سه وزیر زن در کابینه دوازدهم، بسیاری بر این عقیده‌اند که آموزش و پرورش از آن وزارتخانه‌هایی است که سیطره‌ زنانه در کسوت وزیر می‌تواند آن را سامان بهتری بخشد. گمانه‌زنی‌ها بر آن است که شهیندخت مولاوردی بر صندلی وزارت آموزش و پرورش تکیه خواهد زد.



سختی دستیابی به مسند وزارت


رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم دولت یازدهم استیضاح شد و روحانی مجبور بود یک وزیر جایگزین برایش اعلام کند. اما 19 آبان سال 93 نمایندگان مجلس با روحانی و وزیر پیشنهادی‌اش (محمود نیلی احمدآبادی) همراه نبودند. روحانی روز 20 آبان فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی را برای تصاحب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کرد اما احمدی دانش‌آشتیانی هم نتوانست بهارستان‌نشینان را راضی کند و رای اعتماد نمایندگان از این وزیر پیشنهادی دریغ شد تا محمد فرهادی سکان وزارت علوم را به دست گیرد.
اما روحانی از تلاش خود برای به کارگیری احمدی دانش‌آشتیانی ناامید نشد و بعد از استعفای علی‌اصغر فانی دوباره احمدی دانش‌آشتیانی را روز 11 آبان 1395 به مجلس پیشنهاد کرد تا راهبری وزارت آموزش و پرورش را به دست او بسپارد. این بار اما این دانش‌آشتیانی بود که توانست از 157 نماینده رای اعتماد بگیرد و با ارائه استعفای خود از هیئت مدیره دو شرکت خصوصی (شرکت آمیتیس طراوت کودکی و شرکت مهندسین مشاور طرح‌نگار) بر مسند وزارت آموزش و پرورش بنشیند.




رسیدگی صندوق ذخیره فرهنگیان


یکی از اولویت‌های دانش‌آشتیانی‌صندوق ذخیره فرهنگیان بود. دانش‌آشتیانی با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهم ریالی از حقوق معلمان از بین برود، در گفتگو با ایسنا در این مورد گفته بود: «در حال حاضر بحث
روی بازدهی فعالیت‌های اقتصادی فعلی صندوق نیست، بلکه شبهاتی نظیر اینکه از حقوق معلمین به اشکال نادرست در اختیار اشخاصی قرار گرفته مطرح است و باید رسیدگی شود. شاید لازم باشد در کنار اقدامات قوه قضائیه ما نیز یک حسابرسی انجام دهیم و یک بازنگری کلی داشته باشیم. پروژه‌های دیگر نیز باید بررسی شوند و وضعیت آنها را مطالعه کنیم که آیا سودده هستند یا خیر. باید ساختار اقتصادی صندوق را بهبود ببخشیم تا بتواند در جهت کمک به فرهنگیان گام‌های موثرتری بردارد.»
او در زمان وزارتش به «کوچک‌سازی وزارت آموزش و پرورش برای پویایی بیشتر، رتبه بندی معلمان به شکل صحیح و در حد شان و شخصیت‌ آنها، فعال سازی NGO‌های آموزشی و مشارکت خانواده‌ها در امر آموزش، آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان و حمایت از مدارس غیرانتفاعی» تاکید داشت.
**آموزش و پرورش مهم‌تر از برجام
او در توصیف مقام معلم در دولت یازدهم می‌گوید: «ارتقای شان، منزلت و معیشت معلمان از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم است که در همین دولت حقوق فرهنگیان بیش از صددرصد افزایش یافته است که این نشان از توجه ویژه دولت به امر تعلیم و تربیت دارد. اگر چه این افزایش برای معلمان ناکافی است، اما باید با یک برنامه دقیق و درست نسبت به رفع این دغدغه اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم. در دیدارهای سرزده از مدارس، معلمان عنوان کرده‌اند که هویت و منزلت برایشان مهم‌تر از معیشت است.» به نظر او در دولت یازدهم شاهد حذف فرهنگ امنیتی و آرامش نسبی بین فرهنگیان بودیم و این مهم به دلیل فضای آزاد ایجاد شده توسط دولت روحانی برای فعالیت صنفی معلمان به دست آمده است.
احمدی دانش‌آشتیانی در هفته اول که بر مسند وزارت تکیه زد، در مصاحبه‌اش گفت: «سیاست سم مهلکی در آموزش و پرورش است. بنده برای ارتقای آموزش و پرورش آمده‌ام و معتقدم که آموزش و پرورش از مسئله برجام مهم‌تر است و باید به کمک یکدیگر آن را به مسئله اصلی کشور تبدیل کنیم.»



اهمیت پرورش نسبت به آموزش


با توجه به پایان ماموریت دانش آشتیانی در دولت روحانی، محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نمی‌توان ارزیابی دقیقی بر فعالیت وی داشت، به آفتاب یزد می‌گوید: «دانش‌آشتیانی در 9ماه آخر دولت یازدهم (از آبانماه) برسر کار آمد. با توجه به کوتاهی زمانی وزارت نمی‌توان ارزیابی دقیقی از کارشان داشت به ویژه‌ اینکه همین مدت کوتاه هم با انتخابات روبه‌رو بود و دو سه ماه تمام جامعه تحت تاثیر انتخابات قرار گرفته بود.»
وی با اشاره به اینکه آقای دانش‌آشتیانی چند مورد خاص داشت، می‌افزاید: «به نظر من این موارد از دستاوردهای ایشان در مدت کوتاه وزارتشان بود. سالیان سال بود که پاداش پایان خدمت فرهنگیان به درازا کشیده می‌شد و حتی دچار مرور زمان دو سه سال می‌شد. کارمندان دولت بیشتر از فرهنگیان پاداش پایان خدمت را یک ماه بعد از پایان خدمت دریافت می‌کردند اما معلمان در سه، چهار قسط و طول مدت طولانی این پاداش را دریافت می‌کردند. دانش‌آشتیانی تلاش زیادی کرد و توانست پاداش فرهنگیان سه، چهار سال اخیر را یکجا پرداخت کند.»
نیک‌نژاد به رویکرد دانش‌آشتیانی در اهداف آموزشی نیز اشاره کرده و تاکید می‌کند: «دانش‌آشتیانی آموزش و پرورش را پرورش می‌دانست و آن هم به شکل آموزش نوین که در کشورهای پیشرفته وجود دارد. در این کشورها اهداف آموزش عبارتند از شهروندسازی، اجتماع‌پذیر کردن دانش‌آموز و پرورش شهروندان آینده که کامیاب باشند. ایشان در این زمینه فعال بودند.»
به گفته این کارشناس آموزش، «دانش‌آشتیانی تلاش زیادی کرد که بودجه مناسب‌تری برای آموزش و پرورش از دولت بگیرد. او با رایزنی‌هایی که داشت دولت را مجاب کرد برای افزایش بودجه. بودجه آموزش و پرورش بیش از یکی دو دهه‌ است که رکود داشت و بودجه‌ مناسبی نداشت، اما دانش‌آشتیانی توانست بودجه آموزش و پرورش را از رکود بیرون بیاورد.»
وی با بیان اینکه کار آموزش و پرورشی یک فرآیند درازمدت است و دانش‌آشتیانی مدت کوتاهی وزیر بود، می‌گوید: «مسائلی که در دوره انتخابات پیش آمد ایشان را تحت تاثیر قرار داد و کسی که با انرژی و اهداف خوبی وارد آموزش و پرورش شد ترمزش کشیده شد. در کل نمی‌توان در نقد و رد یا در راستای فعالیت ایشان صحبت کرد.»
نیک‌نژاد با اشاره به مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید می‌کند: «دانش‌آشتیانی در مورد ساماندهی ذخیره فرهنگیان تلاش خودش را کرد. وقتی مسئله‌ای در جامعه ما سیاسی می‌شود، در درگیری‌های جناحی می‌افتد و روند عادی آن دچار مشکلات می‌شود و رسیدگی‌ به آن به دست‌اندازهای پیدا و پنهانی می‌افتد که ما هم زیاد از آنها خبر نداریم. دانش‌آشتیانی در مورد این پرونده و اختلاسی که ادعا می‌کردند 8هزار میلیارد تومان است قول‌هایی داد ولی بحث سیاسی به روند کار ایشان لطمه زد. تغییرات و پیگیری‌هایی که دانش‌آشتیانی داشت اثر خودش را گذاشت اگرچه کوتاه مدت بود. با سیاسی شدن پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان نمی‌توان بیش از این از آقای دانش‌آشتیانی انتظار داشت.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار