۲۶ تير ۱۳۹۶ ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۲۸۰۶۴
jalili

10 سال پیش دکتر سمتی به دعوت دکتر خانیکی برای نشست نقد و بررسی کتابش (عصر سی.ان.ان و هالیوود؛ منافع ملی، ارتباطات فراملی) به دانشکده ارتباطات آمد. آن سال‌ها من دانشجوی ترم‌های آخر روزنامه‌نگاری بودم و کتاب دکتر سمتی هم خیلی بین ارتباطاتی‌ها صدا کرده بود.


به گزارش عطنا، مهدی جلیلی، دانشجوی دکترای ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود درباره مهدی سمتی، استاد دانشگاه ارتباطات ایلینویز شرقی آمریکا نوشته است:‌


قطعه اول: 10 سال پیش دکتر سمتی به دعوت دکتر خانیکی برای نشست نقد و بررسی کتابش (عصر سی‌.ان.ان و هالیوود؛ منافع ملی، ارتباطات فراملی) به دانشکده ارتباطات آمد. آن‌ سال‌ها من دانشجوی ترم‌های آخر روزنامه‌نگاری بودم و کتاب دکتر سمتی هم خیلی بین ارتباطاتی‌ها صدا کرده بود. [او] هم بعد سال‌ها دوری از ایران برگشته بود و بارهای اول بود که در نهادهای علمی ایران، حاضر می‌شد. همه اینها برای ما جذاب بود... یادم هست که تقریباً همه اساتید گروه ارتباطات در جلسه حاضر بودند. دکتر سمتی بواسطه سال‌ها دوری از ایران به سختی فارسی حرف می‌زد و ما هم بزور با همان سواد خودمان تلاش می‌کردیم، حرف‌های [او] را بفهمیم.


قطعه دوم: 6 سال قبل‌تر بود، گمانم، همین وقت‌های سال، دعوت شدیم زیر پل سیدخندان به چایی خوردن نصف شب، آنجا دوباره دکتر مهدی سمتی را دیدم، این بار خیلی صمیمی‌تر و با فارسی بهتر... دکتر سمتی دیگری را شناختم، اصلا غریبه با آن دکتر سمتی حاضر در نشست نقد و بررسی کتابش، باصفا و شوخ و نکته‌سنج.


قطعه سوم: دو سال قبل، دکتر سمتی برای فرصت مطالعاتی به ایران آمد، قرار بود شش‌هفت ماهی ایران باشند، فرصت خوبی بود. این‌بار واقعا می‌شد دکتر را دید، پای صحبتش نشست، گپ زد، همراهش شد و با او شهر را دید، از بخت خوب من و بدشانسی دکتر اتفاقاتی افتاد که در آن مدت اقامت دکتر در ایران، هم‌خانه و همسفره شدیم. حالا دیگر کار از آن حرف‌های هول‌هولکی توی جمع و دانشگاه و اینها گذشته بود، آن روزها می‌توانستیم قهوه بریزیم و کنار هم از بالا و پایین روزگار گپ بزنیم. چای بهاره لاهیجان دَم کنیم و در فرصت طولانی دَم کشیدن چای ایرانی، گپ بزنیم. مهمانی برپا کنیم و میزبان آدم‌های صاحب‌نام و گمنام دنیای ارتباطات باشیم. یادش بخیر دکتر حتی برای ما دوره جمع خوانی و کلاس مطالعات انتقادی گذاشت در خانه و چه جمع عزیزی برای آن دوره، گرد هم آمدند. یاد یحیای عزیز بخیر... چه حرف‌ها و چه درس‌ها که آموختیم.


10 سال زمان کمی نیست، اما برای فاصله‌ای به دوری ایران و آمریکا زیاد است، فاصله‌ها نگذاشت در این 10 سال آنقدر که باید دور هم جمع بشویم و بگوییم و زندگی کنیم، اما خب همین، قدر کم هم، تحفه خوب روزگار ما بود، حالا دکتر سمتی، آن‌طرف دنیا بخشی از جمع ماست. استادی متواضع و ریزبین و صاحب‌فکر که با گشاده‌دستی تمام، یافته‌ها و آموخته‌هایش را به ما می‌آموزد و هر وقت به ایران خودش بر‌می‌گردد، خوشبختی یار ماست که سری هم به شاگردان جوان خودش می‌زند. اینها را گفتم که بگویم، می‌شود در چهار پرده مختصر به همین اتفاقی بودن، زندگی با آدم‌های خوب گره بخورد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار