۲۹ تير ۱۳۹۴ ۰۸:۵۸
کد خبر: ۱۲۷۵۱

محمدقلی یوسفی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، درباره مخاطرات اقتصادی پس از تحریم با آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در سایر کشورها و تاثیر آن بر تورم در صورت عدم استفاده درست از این منابع تاکید کرد: مخاطرات قبل و بعد از تحریم همگی به ما بستگی دارد و به مدیریت اقتصادی کشور بر می گردد. توافق هسته ای امکاناتی را به ما می دهد و فرصتی را فراهم می کند که بتوانیم برخی از قیود و محدودیت ها را نداشته باشیم.


IMG20253836


به گزارش عطنا به نقل از مهر، این استاد دانشگاه و اقتصاددان با تاکید بر اینکه چگونگی استفاده از فرصت ها و منابع به خود ما باز می گردد، بنابراین از این منظر رفع تحریم ها خطرات را برای اقتصاد کشورمان بیشتر نخواهد کرد، افزود: برخی تصمیماتی که در داخل کشور اتخاذ می شود، می تواند مخاطرات را ایجاد کند، اینکه از دارایی ها و منابع بدست آمده به درستی استفاده کنیم، به خود ما باز می گردد.


به گفته وی، تحریم ها، مشکلات و تنش های بین المللی و نگرانی هایی را برای کشور ایجاد می کرد و باعث می شد که سرمایه ها ساکن و عمیق نشوند و تعمیق سرمایه گذاری، تولید را از بین می برد و در این شرایط همه مسائل به صورت موقتی و گذرا دیده می شوند. حتی بودجه ریزی های سالیانه دولت، برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها هم موقتی و بر مبنای تحریم ها بوده است اما حال که وضعیت و آینده روشن و شفاف شده است، نیاز به استراتژی های بلندمدت و بادوام داریم که متناسب با نیازهای کشور تدارک دیده شود.


یوسفی با اشاره به آزادسازی منابع بلوکه ایران پس از لغو تحریم ها، گفت: درآمدهای ارزی امکان سرمایه گذاری در بخش تولید را به ما می دهد و این درآمدها باید در بخش تولید و نه در واردات مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرند. به عبارت دیگر، این منابع ارزی باید برای واردات کالاهای واسطه ای و تکنولوژی های روز دنیا برای بکارگیری در بخش تولید استفاده شوند. واردات تکنولوژی هایی که بتواند اصلاح منابع آب و کمک به عرضه بهتر منابع آب در بخش کشاورزی را به همراه داشته باشد، نه اینکه به سمت واردات کالاهای مصرفی هدایت شود و تجار و واسطه ها از این وضعیت سوء استفاده کنند.


وی درباره انتظارات جامعه پس از لغو تحریم ها برای کاهش قیمت‌ها و بهبود وضعیت زندگی گفت: اینکه ما انتظار داشته باشیم بدون کار و تلاش میلیاردر و پولدار شویم و پیشرفت کنیم، به جا و درست نیست. بیشتر درآمدهای کشور وابسته به نفت و از خارج کشور است، بنابراین باید از درآمدهای حاصل از آزادسازی صیانت و پاسداری شود و نباید به راحتی این منابع مورد استفاده قرار گیرد و خرج شود و اثرات این منابع آزادسازی شده در اقتصاد کشورمان، بستگی به تصمیمات ما دارد.


این اقتصاددان تصریح کرد: در چند دهه گذشته تولید، صنعت و کشاوری توسعه نیافته و اتکا به واردات و صادرات کالاهای اولیه و نفت خام، بدون عرضه صنعت و کشاورزی باعث می شود که نیاز به واردات بیشتر شود و ادامه این وضعیت لطمه به اقتصاد کشور خواهد زد.


وی، آزادسازی منابع ارزی را در کوتاه مدت دارای اثرات روانی دانست و ادامه داد: اما به هر حال بازیگر اصلی ارزی در کشورمان دولت است و به نظر نمی رسد که تغییر خاصی در وضعیت ارزی بازار ارز در کوتاه مدت روی دهد اما پس از مدتی در دوره کوتاهی فشار در قیمت ارز زیاد خواهد شد. در عین حال، سیاست غلط و بی توجهی به تولید و افزایش واردات در مراحل بعدی به دلار فشار وارد خواهد کرد و مسئولان را وادار به نرخ گذاری دوباره برای ارز خواهد کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار