۲۱ تير ۱۳۹۶ ۱۵:۰۵
کد خبر: ۱۲۷۲۰۲
محمد مهدی فرقانی

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در سمینار بین‌المللی «رسانه‌ و ارتباطات، تجربیات ایران و مالزی»، (نشست سوم، آموزش ارتباطات و رشته‌های آن در ایران و مالزی) از راه‌اندازی رشته‌های جدید در حوزه ارتباطات خبر داد.


به گزارش عطنا، محمدمهدی فرقانی دوشنبه 19 تیرماه در نشست «آموزش ارتباطات و رشته‌های آن در ایران و مالزی» با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری آموزش ارتباطات و روزنامه‌نگاری در ایران، اظهار کرد: از اولین دوره آموزش روزنامه‌نگاری در کشور 78 سال می‌گذرد، این آموزش افت و خیزهای زیادی را تجربه کرده است، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران نخستین نهادی بود که آموزش روزنامه‌نگاری در ایران را آغاز کرد که در اوایل دهه 30 متوقف شد.


وی اضافه کرد: سال 1346 مؤسسه عالی مطبوعات و روابط‌عمومی آموزش روزنامه‌نگاری را آغاز کرد و پس از مدتی به مؤسسه عالی ارتباطات تغییر نام داد و در نهایت به واسطه پیشرفت‌هایی که داشت در خرداد سال 1350 تحت عنوان دانشکده ارتباطات به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی فعالیت خود را به عنوان نخستین دانشکده ارتباطات آغاز کرد.


فرقانی با بیان اینکه در طول نیم قرن از تأسیس این دانشکده، دانش‌آموختگان آن در رسانه‌های مختلفی مشغول به کار شدند، خاطرنشان کرد: در واقع در این مدت نام دانشکده ارتباطات با روزنامه‌نگاری حرفه‌ای ایران در هم آمیخته است. ضمن‌آنکه در اوایل تأسیس دانشکده ارتباطات، این مؤسسه مجری دوره‌های روزنامه‌نگاری، روابط‌عمومی، علوم اجتماعی، مدیریت، بازیابی و تبلیغات و مترجمی بود.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: پس از انقلاب فرهنگی در سال 1358 تغییراتی در نظام آموزش عالی رخ داد؛ دانشکده ارتباطات و رشته‌های روزنامه نگاری و روابط‌عمومی منحل شدند و با گرایش علوم ارتباطات ذیل رشته علوم اجتماعی قرار گرفتند.



فرقانی درباره تأسیس مجدد دانشکده ارتباطات در ایران گفت: در شهریور سال 83، وزارت علوم با تأسیس دانشکده علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبائی موافقت کرد و این دانشکده به صورت نمادین افتتاح شد اما عملاً نتوانست فعالیت‌های واقعی‌اش را شروع کند و در نهایت تیرماه سال 94، دانشکده علوم ارتباطات در قالبی مستقل در این دانشگاه بار دیگر راه‌اندازی شد که اولین دانشکده ارتباطات دانشگاه‌های دولتی پس از انقلاب اسلامی است.


وی با اشاره به تدریس 80 استاد رسمی و مدعو در دانشکده ارتباطات، گفت: حدود یک هزار دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا در این دانشکده در حال تحصیل هستند. ضمن‌آنکه در مقطع کارشناسی رشته‌های روزنامه‌نگاری، روابط عمومی و مطالعات ارتباطی در دوره ارشد روزنامه نگاری، علوم‌ارتباطات و مدیریت رسانه و در دوره دکترا علوم ارتباطات فعال است. 


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به راه‌اندازی رشته‌های جدید در آینده نزدیک در این دانشکده، گفت: برنامه دانشکده این است که در دوره کارشناسی‌ارشد رشته‌های ارتباطات سلامت، ارتباطات محیط‌زیست، مطالعات فرهنگی و رسانه و مطالعات شبکه‌های اجتماعی و در دوره دکترا رشته‌های روابط عمومی و روزنامه‌نگاری را راه‌اندازی کند.


فرقانی تأسیس کرسی ارتباطات علم را از دیگر فعالیت‌های دانشکده علوم ارتباطات بیان کرد و گفت: مقدمات راه‌اندازی این کرسی با همکاری یونسکو در ایران انجام شده و به زودی راه‌اندازی می‌شود.


به گفته وی دانشکده علوم ارتباطات یک پژوهشکده در حوزه ارتباطات هم دارد که کارهای مختلف تحقیقی را در این حوزه انجام می‌دهد و «در حال حاضر این پژوهشکده در تلاش است با دانشگاه‌های خارجی طرح‌های تحقیقی در زمینه ارتباطات، روابط عمومی و روزنامه‌نگاری را در قالب همکاری‌های بین‌دانشگاهی انجام دهد».


فرقانی با تأکید بر اینکه دانشجویان کارشناسی روزنامه‌نگاری در مدت تحصیل‌شان در دوره کارآموزی نوشتن در رسانه‌ها را نیز تجربه کنند، گفت: مدت این دوره 240 ساعت است، گرچه برای جایابی دانشجویان مشکلاتی وجود دارد اما رسانه‌هایی هستند که با دانشجویان ما همکاری می‌کنند، البته در دانشکده علوم ارتباطات، پایگاه خبری دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا) نیز فعال است که دانشجویان می‌توانند، کارآموزی خود را در آنجا بگذرانند.


نشست «آموزش ارتباطات و رشته‌های آن در ایران و مالزی» سومین نشست از نشست‌های سمینار بین‌المللی «رسانه‌ و ارتباطات، تجربیات ایران و مالزی» بود که روز دوشنبه، 19 تیرماه در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
هنر و فرهنگ5
سبزترین گوشه دانشگاه
عشق به گل و گیاه در اتاق زهرا کمیجانی

سبزترین گوشه دانشگاه

عشق به گل و گیاه در امورمالی دانشگاه علامه طباطبایی، داستان زهرا کمیجانی و اتاقی پر از سبزی و طراوت، در قاب امروز دوربین خبرنگار عطنا قرار گرفت.
پر بازدیدها
آخرین اخبار