رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در سمینار بینالمللی «رسانه و ارتباطات، تجربیات ایران و مالزی»، (نشست سوم، آموزش ارتباطات و رشتههای آن در ایران و مالزی) از راهاندازی رشتههای جدید در حوزه ارتباطات خبر داد.
به گزارش عطنا، محمدمهدی فرقانی دوشنبه 19 تیرماه در نشست «آموزش ارتباطات و رشتههای آن در ایران و مالزی» با اشاره به تاریخچه شکلگیری آموزش ارتباطات و روزنامهنگاری در ایران، اظهار کرد: از اولین دوره آموزش روزنامهنگاری در کشور 78 سال میگذرد، این آموزش افت و خیزهای زیادی را تجربه کرده است، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران نخستین نهادی بود که آموزش روزنامهنگاری در ایران را آغاز کرد که در اوایل دهه 30 متوقف شد.
وی اضافه کرد: سال 1346 مؤسسه عالی مطبوعات و روابطعمومی آموزش روزنامهنگاری را آغاز کرد و پس از مدتی به مؤسسه عالی ارتباطات تغییر نام داد و در نهایت به واسطه پیشرفتهایی که داشت در خرداد سال 1350 تحت عنوان دانشکده ارتباطات به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی فعالیت خود را به عنوان نخستین دانشکده ارتباطات آغاز کرد.
فرقانی با بیان اینکه در طول نیم قرن از تأسیس این دانشکده، دانشآموختگان آن در رسانههای مختلفی مشغول به کار شدند، خاطرنشان کرد: در واقع در این مدت نام دانشکده ارتباطات با روزنامهنگاری حرفهای ایران در هم آمیخته است. ضمنآنکه در اوایل تأسیس دانشکده ارتباطات، این مؤسسه مجری دورههای روزنامهنگاری، روابطعمومی، علوم اجتماعی، مدیریت، بازیابی و تبلیغات و مترجمی بود.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: پس از انقلاب فرهنگی در سال 1358 تغییراتی در نظام آموزش عالی رخ داد؛ دانشکده ارتباطات و رشتههای روزنامه نگاری و روابطعمومی منحل شدند و با گرایش علوم ارتباطات ذیل رشته علوم اجتماعی قرار گرفتند.
فرقانی درباره تأسیس مجدد دانشکده ارتباطات در ایران گفت: در شهریور سال 83، وزارت علوم با تأسیس دانشکده علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبائی موافقت کرد و این دانشکده به صورت نمادین افتتاح شد اما عملاً نتوانست فعالیتهای واقعیاش را شروع کند و در نهایت تیرماه سال 94، دانشکده علوم ارتباطات در قالبی مستقل در این دانشگاه بار دیگر راهاندازی شد که اولین دانشکده ارتباطات دانشگاههای دولتی پس از انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به تدریس 80 استاد رسمی و مدعو در دانشکده ارتباطات، گفت: حدود یک هزار دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسیارشد و دکترا در این دانشکده در حال تحصیل هستند. ضمنآنکه در مقطع کارشناسی رشتههای روزنامهنگاری، روابط عمومی و مطالعات ارتباطی در دوره ارشد روزنامه نگاری، علومارتباطات و مدیریت رسانه و در دوره دکترا علوم ارتباطات فعال است.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به راهاندازی رشتههای جدید در آینده نزدیک در این دانشکده، گفت: برنامه دانشکده این است که در دوره کارشناسیارشد رشتههای ارتباطات سلامت، ارتباطات محیطزیست، مطالعات فرهنگی و رسانه و مطالعات شبکههای اجتماعی و در دوره دکترا رشتههای روابط عمومی و روزنامهنگاری را راهاندازی کند.
فرقانی تأسیس کرسی ارتباطات علم را از دیگر فعالیتهای دانشکده علوم ارتباطات بیان کرد و گفت: مقدمات راهاندازی این کرسی با همکاری یونسکو در ایران انجام شده و به زودی راهاندازی میشود.
به گفته وی دانشکده علوم ارتباطات یک پژوهشکده در حوزه ارتباطات هم دارد که کارهای مختلف تحقیقی را در این حوزه انجام میدهد و «در حال حاضر این پژوهشکده در تلاش است با دانشگاههای خارجی طرحهای تحقیقی در زمینه ارتباطات، روابط عمومی و روزنامهنگاری را در قالب همکاریهای بیندانشگاهی انجام دهد».
فرقانی با تأکید بر اینکه دانشجویان کارشناسی روزنامهنگاری در مدت تحصیلشان در دوره کارآموزی نوشتن در رسانهها را نیز تجربه کنند، گفت: مدت این دوره 240 ساعت است، گرچه برای جایابی دانشجویان مشکلاتی وجود دارد اما رسانههایی هستند که با دانشجویان ما همکاری میکنند، البته در دانشکده علوم ارتباطات، پایگاه خبری دانشگاه علامه طباطبائی (عطنا) نیز فعال است که دانشجویان میتوانند، کارآموزی خود را در آنجا بگذرانند.
نشست «آموزش ارتباطات و رشتههای آن در ایران و مالزی» سومین نشست از نشستهای سمینار بینالمللی «رسانه و ارتباطات، تجربیات ایران و مالزی» بود که روز دوشنبه، 19 تیرماه در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.