۱۵ تير ۱۳۹۶ ۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۲۵۷۸۸
Taali Khedmat Omoumi - Panel (9)

سردار حسین ظریف‌منش ضمن بیان اینکه امنیت امروز معانی و نمودهای مختلفی یافته است، تأمین امنیت کشور را در گرو تعالی خدمات عمومی و توسعه پایدار دانست.


به گزارش عطنا، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر در اولین همایش ملی «تعالی خدمات عمومی» که روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه با همکاری دانشگاه‌های مختلف و به میزبانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری که ناامنی امروز بزرگ‌ترین بلای بشر است، اظهار کرد: بسیاری از اندیشمندان دفاع و امنیت را مسئله‌ای فطری می‌دانند که با جوهر هستی انسان پیوندی ناگسستنی دارد.


وی ادامه داد: از نظر حضرت علی (ع) بدترین منطقه برای سکونت منطقه‌ای است که امنیت ندارد، حضرت امیر در حکم مالک اشتر نیز تأمین امنیت را یکی از چهار وظیفه دولت تعیین می‌کنند.


این مسئول به بیان مفاهیم مختلف امنیت پرداخت و خاطرنشان کرد: ثبات سیاسی کشور، فراهم کردن فراغت نسبت به تهدیدهای احتمالی، توانایی یک ملت برای جلوگیری از جنگ و توانایی یک کشور برای تحقق اهداف جامعه خویش با هر روشی که صلاح می‌داند از تعاریف مختلف امنیت است.


ظریف‌منش با بیان اینکه در بستر علمی و دانشگاهی می‌توان مفهوم امنیت را ذهنی یا نسبی دانست، تشریح کرد: اما برای مردم امنیت، یک امر عینی است که جزء وظایف اصلی دولت‌ها است که به عنوان یک کل به هم پیوسته در تعامل با تمام نظام‌های یک کشور قرار دارد.


عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع با تأکید بر اینکه امنیت نیازی است که اگر تأمین نشود، دیگر نیازهای انسان هم با مشکل روبه‌رو خواهد شد، تصریح کرد: برای تأمین امنیت ملی یک سری عوامل غیر مستقیم، مستقیم و جغرافیایی وجود دارد. عوامل غیر مستقیم خارج از اراده کشورها است مانند فروپاشی شوروی؛ این جزء شرایطی است که به یک‌باره موجب می‌شود اتفاقاتی در عرصه امنیت ملی بیافتد.


وی افزود: شرایط جغرافیایی یک کشور هم می‌تواند بر امنیت ملی آن مؤثر باشد،مانند تنگه هرمز موقعیت بی‌نظیر و غیر قابل جایگزین جمهوری اسلامی است که از طرفی می‌تواند مشکل ناامنی برای کشور ایجاد کند و از طرفی به دلیل اینکه در جغرافیای سیاسی می‌تواند در بسیاری از معادلات  جهانی تاثیر بگذارد، اگر خوب استفاده کنیم  هم موجب امنیت ماست اگر خوب استفاده کنیم.


ظریف‌منش با بیان اینکه عوامل جغرافیایی و غیرمستقیم قابل تغییر نیستند اما می‌تواند با مدیریت و برنامه‌ریزی عوامل مستقیم بر امنیت ملی را بهبود بخشید، گفت: در بحث امنیت یک نگاه سنتی و یک نگاه مدرن وجود دارد، از نظر نگاه سنتی منشاء ناامنی در خارج از مرزها است که عمده آن هم نظامی است اما در نگاه جدید ابعاد داخلی امنیت بسیار مهم است و دیگر ناامنی فقط از طریق تهدید نظامی دنبال نمی‌شود.



این تحلیل‌گر مسائل دفاعی با تأکید بر اینکه دشمن فقط با توپ و تانک به مقابله با یک ملت نمی‌آید، تصریح کرد: جنبه‌های نرم افزارانه به شدت وسعت پیدا یافته است و الان از طریق نظام اداری، سیستم‌ها، جنگ نرم و... دشمن می‌‌تواند نا امنی ایجاد کند به بیان دیگر می‌توان گفت که امنیت از درون جامعه می‌جوشد و امروزه امنیت خارجی هم با توجه به امنیت داخلی یک کشور شکل می‌گیرد.


وی همچنین گفت: در رویکرد نوین نسبت به امنیت همه ابعاد قدرت مدنی در جنگ، امنیت و دفاع مشارکت دارند، سمت و سوی نگاه سنتی خارجی بود اما در رویکردهای نوین خارج و داخل با هم مؤثر هستند.


سردار ظریف‌منش با بیان اینکه گستره نگاه سنتی به امنیت مرزهای جغرافیایی یک کشور است و مسئولبت مقابله با نا امنی هم فقط با نیروهای مسلح است، خاطرنشان کرد: اما امروز مردم و دولت راهبرد مقابله نظامی هستند و استحکام ساخت درونی نظام است که می‌تواند در مقابل همه نا امنی‌ها گره گشا باشد و استحکام ساخت درونی هم در گرو رضایت‌مندی مردم است.


این استاد دانشگاه عالی دفاع تامین امنیت را حق مردم، تکلیف حکومت و یک امر عینی دانست و گفت: برای همه مردم در داخل کشور با زبان، اعتقادات، قومیت‌ها و ادیان مختلف باید در محیط زندگی‌شان امنیت تأمین شود.


وی افزود: باید با چالش‌های حوزه امنیت ملی و راه چاره تهدیدات نظامی با شکل‌ها و صورت‌های مختلف آشنا شویم و ما آماده باشیم که داعش با بازتولید و یک هویت جدید مجدد در منطقه حضور پیدا کند همچنین منتظر باشیم که ارزش‌های ضد امنیتی در منطقه با رنگ و بو و شکل‌ها و صورت‌های جدیدی به وجود بیاید.


ظریف‌منش با اشاره به اینکه تهدیدهای امنیت متنوع و سیال شده است، گفت: تهدیدها از حوزه اقتصادی به حوزه اجتماعی یا  فرهنگی و یا عمومی به راحتی جابه‌جا می‌شود اگر این جا‌به‌جایی را نبینیم دچار خسران بزرگی خواهیم شد؛ ورود بازیگران غیر دولتی اما مجهز، انسان‌های تربیت شده خود سازمان‌یافته، خودسازماندهی در مقیاس بزرگ، مخدوش شدن مرزها، فشردگی شدید زمان و مکان می‌تواند باب‌های جدیدی از نا امنی را ایجاد کند.


عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع چالش دیگر کشور را کارآمدی دولت‌ها عنوان کرد و گفت: دولت‌ها طیف وسیعی از وظایف دارند در عین حال می‌خواهند خودشان را محدود و کوچک کنند، انجام وظایف دولت پس از کوچک‌سازی یکی از چالش‌های جدی امروز است.


 وی با اشاره به پیشرفت تکنولوژی و گسترش ارتباطات، پنهان ‌سازی اطلاعات را امری ناشدنی عنوان کرد و گفت: امروز دولت‌ها ناگزیر از شفافیت و پاسخگویی مستمر هستند از طرف دیگر کنترل شهروندان از طریق سیستم‌ها و داده‌کاوی به راحتی صورت می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود در آینده مردم بخشی از آزادی‌های خودشان را با اجبار یا اختیار مجدداً به دولت‌ها واگذار کنند اما از دولت‌ها انتظار تأمین امنیت را داشته باشند زیرا نا امنی چهره‌های مختلفی می‌گیرد که افراد به راحتی قادر به جلوگیری از آن نیستند.


ظریف‌منش ارتجاع نیازها را هم از دیگر چالش‌های کشور خواند و در تشریح آن گفت: امروز جوانان ما با اطلاعاتی که از کشورهای پیشرفته می‌گیرند خودشان را با آنها مقایسه می‌کنند و امتیاز، نوع زندگی، ابزارها و تجهیزات زندگی مطابق با آنها می‌خواهند که یک چالش است و دولت‌ها باید به نوعی آن را حل کنند.


وی با تأکید بر اینکه در رویکرد جدید، امنیت با نگاه سلبی قابل تأمین نیست، تصریح کرد: امروز مسائل امنیتی پیچیده شده است و بدون برنامه‎‌ریزی مستمر برقراری امنیت امکان‌پذیر نیست، در جامعه دوگونه افراد هستند؛ عده‌ای وفادار فعال و عده‌ای هم با پذیرش منفعل که باید هر دوگروه از تأمین امنیت هماهنگ باشند.


ظریف‌منش افزود: رضایت‌مندی مردم و استحکام ساخت درونی نظام است که می‌تواند امنیت ایجاد کند؛ پاسخگویی به نیاز مردم موجب رضایت شهروندان خواهد شد که کارآمدی نظام را در پی خواهد داشت و این کارآمدی وحدت و یک‌دلی و در هم تنیدگی بین ملت و دولت را به ارمغان می‌آورد که نتیجه آن انگیزه مشارکت اجتماعی و دفاع از نظان است.


وی با تأکید بر اینکه رضایت مردمی باعث بالا رفتن امنیت می‌شود، خاطرنشان کرد: چیزی که ما امنیت می‌دهد ما را در رقابت‌های خونین و غیرقابل تحمل منطقه استوار نگه می‌دارد، رضایت‌مندی مردم است.


این استاد دانشگاه عالی دفاع در خاتمه تصریح کرد:  اما رضایت‌مندی مردم با کارآمدی دولت برای خدمات مناسب به دست می‌آید. تعالی خدمات، امنیت را به وجود می‌آورد. به عبارت دیگر توسعه، امنیت را افزایش می‌دهد که این توسعه در گرو تعالی خدمات است و امنیت هم به آن وابسته است و امروز هریک از کارکنان دولت یک سرباز امنیت هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار