۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۴:۴۹
کد خبر: ۹۷۵۷
1431180309557_222

 

رییس نمایشگاه کتاب پاریس ابراز امیدواری کرد که بتواند به حضور پررنگ‌تر ناشران فرانسوی در نمایشگاه کتاب تهران و برعکس و همچنین مهمان ویژه شدن ایران در نمایشگاه کتاب پاریس کمک کند.

ظهر امروز 20 اردیبهشت‌ماه همزمان با پنجمین روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران که به عنوان روز فرانسه نام‌گذاری شده است نشستی با عنوان تعاملات فرهنگی ایران و فرانسه در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب در مصلا برگزار شد.

در این نشست برتراند موریسه رییس نمایشگاه کتاب پاریس، امیرشهرام مسعودنیا قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و تیری ویل رایزن فرهنگی فرانسه در ایران حضور داشتند و درباره نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه کتاب پاریس و برخی از مسائل مرتبط با برگزاری نمایشگاه در دو کشور سخنرانی کردند.

در این نشست موریسه با ابراز خوشحالی از حضور در نمایشگاه کتاب تهران گفت: تعداد بازدیدکنندگان از این نمایشگاه بسیار زیاد است و من می‌توانم بگویم نمایشگاه کتاب تهران پنج برابر نمایشگاه پاریس بازدیدکننده دارد؛ این موضوع فرصت خوبی است که ناشران و نویسندگان را در کنار هم جمع کند تا آن‌ها بتوانند درباره مسائل مختلف رایزنی و تبادل نظر کنند.

او در ادامه به برخی از مشکلات و ناهنجاری‌های حال حاضر جهان از جمله جنگ‌ و تروریسم اشاره کرد و گفت: حل این مشکلات در گرو مبارزه با آن‌ها با محوریت مباحث فرهنگی و کتاب است.

رییس نمایشگاه کتاب پاریس گفت: در فرانسه کتاب اولین صنعت فرهنگی به شمار می‌آید و بعد از آن صنعت بازی‌های الکترونیکی قرار دارد که بازده اقتصادی این صنعت دوبرابر کتاب است.

او درباره علت حضورش در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: من به این‌جا آمده‌ام تا پس از بازگشت به فرانسه به ناشران اعلام کنم که در آینده تهران شهر مهمان نمایشگاه پاریس خواهد بود.

موریسه در ادامه به حضور خود در ایران و در بین مردم و گفت‌وگو با آن‌ها اشاره کرد و گفت: واقعیتی که نمی‌توانم آن را کتمان کنم این است که تصویری که رسانه‌های غربی از ایران درست کرده‌اند غیرواقعی است.

او درباره حل مشکلات نشر و حضور پرقدرت ناشران ایرانی و خارجی و ارتباط بین آن‌ها ابراز امیدواری کرد ایران به زودی به کنوانسیون برن (کپی‌رایت) بپیوندد.

در بخش دیگری از این نشست تیری ویل رایزن فرهنگی کشور فرانسه در ایران به حضور دانشجویان ایرانی در این کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 2000 دانشجوی ایرانی در فرانسه مشغول به تحصیل هستند و ما با دولت‌مان در حال برنامه‌ریزی هستیم تا تعداد این دانشجویان افزایش یابد.

در این نشست همچنین امیرمسعود شهرام‌نیا قائم‌مقام نمایشگاه کتاب در سخنانی گفت: زبان فرانسه از زبان‌های پرگویش در جهان است. این زبان همچنین یکی از زبان‌های مورد علاقه ایرانیان است و آشنایی ایرانیان با این زبان به سالیان دور برمی‌گردد.

او گفت: امروز کم‌تر تحصیل‌کرده‌ای در ایران وجود دارد که آثار نویسندگان بزرگ فرانسه را نخوانده باشد و یا نام آن‌ها را نشنیده باشد.

قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به حضور رییس نمایشگاه کتاب پاریس در نمایشگاه کتاب تهران گفت: امیدواریم حضور برتراند موریسه در ایران آغاز گسترش ارتباطات بین صنعت نشر دو کشور و همچنین توسعه تعاملات فرهنگی باشد.

 

منبع ایسنا 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار