۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۵۰
کد خبر: ۹۴۹۲
عطنا_مهدیه عباسی_ همایش "شبکه‌های اجتماعی موبایلی، ابعاد و پیامدها" به همت انجمن علمی دانشجویی روابط عمومی و با شرکت  دکتر عبدالله گیویان، دکتر محمود شهابی، دکتر هادی خانیکی، دکتر یونس شکرخواه و دکتر مهدی منتظر فائم در سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار گردید.

به گزارش عطنا، در ابتدای مراسم بعد از خوش ‌آمد گویی دکتر سید محمد مهدی‌زاده( مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه) و پخش کلیپ در ارتباط با گرایش مردم به اپلیکیشن های موبایلی، دکتر مهدی منتظرقائم رئیس گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان 8 گزاره معرفتی در ارتباط با شبکه‌های موبایلی سخنرانی خود را شروع کردند، در ادامه این گزاره‌ها را اینگونه شرح دادند: « 1-تمام آنچه را که بشر آن را محقق می‌کند در بستر ارتباطات است، 2-تکنولوژی در طول زمان رشد می‌کند، 3-تکنولوژی هیچ وقت به تنهایی عمل نمی‌کند، 4-باید هم جنبه‌های مثبت و هم جنبه‌های مثبت موبایلی را در نظر بگیریم، 5-هر جامعه‌ای زودتر و کامل‌تر، نحوه مهار تکنولوژی را به صورت جمعی و فردی بیاموزد و بتواند زودتر عملیاتی کند می‌تواند تکنولوژی را در جهت مثبت خود قرار بدهد، 6-ما برای اینکه به جامعه‌ای ایده‌آل  تبدیل شویم باید در تمام عرصه‌های حیات اجتماعی متناسب با شرایط آینده آمادگی لازم را برای شناخت و مهار این تکنولوژی داشته باشیم، 7-برای اینکه جامعه نیاز‌های افراد را برطرف کند باید روابط و پدیده‌های اجتماعی را باز تعریف کنیم، 8-هر جامعه‌ای برای اینکه به چنین انباشت عمیقی از دانش برای مهار تکنولوژی برسد باید روابط اجتماعی را به صورت انباشت تجربه نتظیم کند، جامعه باید به صورت دورانی حلقه، کنترل، دانش، آگاهی و سلطه خود بر تکنولوژی را داشته باشد»

وی در ادامه افزود:« شبکه‌های اجتماعی همان نظام اجتماعی شبکه شده هستند. وعده شبکه‌های اجتماعی این است که کل جامعه شناسی شهری مبتنی بر اینکه نظام اجتماعی ازحالت چهره به چهره عبور کرده وشبکه های اجتماعی روابط چهره به چهره ومبتنی بر اراده وهویتی  متقابل را عملیاتی کند.و اینکه دوتا تکنولوژی وجود دارد یکی اینترنت ودیگری تلفن همراه که  برای استفاده از تکنولوژی تلفن همراه  باید اینترنت هم به کار گرفته شود.شبکه های موبایلی شبکه های شخصی ندارند،اشتراکی هستند وافراد میتوانند محتوای ساده وکوتاه را منتقل کنند.فیس بوک میتواند تغیرات نگرشی درازمدتی رابرجای بزارد مانند تغییری که کتابت گذاشت.فیس بوک گروه های فکری جامعه راهدف قرار میدهد،اما شبکه های موبایلی هویت اجتماعی افراد را در بر میگیرد نه هویت فردی را.اسیب در ضمیر ناخوداگاه وخوداگاه ونگرش افراد وجود داردتکنولوژی صرفاباعث بروز این اسیب ها می شود.

وی خاطر نشان ساخت، در جامعه ایران نوعی نقصان فرهنگ ارجاع  یا اسناد وجوددارد؛ برای مثال روحانی که حدیث جعلی می گوید و دانشجویی که تحقیق تقلبی ارائه میکند،هردو باعث سطحی نگری ونسبت  ناروازدن میشوند ودر نتیجه وسواس لازم نسبت بر منبع شناختی رانخواهیم داشت. درجامعه ایران تکنولوژی های تفریح محور وجود ندارد،افراد زیادی از جامعه ما چه  بزرگسال وچه جوان هنوزعطش بر تفریح را دارند واضافه کردندکه روابط اجتماعی که مبتنی برگفتارشکل می گیرد،نباید با تعارفات همراه شود. در آخر اضافه کردندکه تکنولوژی، جهان اجتماعی راچرخاند تا کمبودها آشکار شوند و ماباید به گزاره ها حساس بشویم وحوادث را ریشه یابی کنیم..»

آیتم بعد، برگزاری میزگرد توسط اساتید مذکور بود که دکتر خانیکی، مسئولیت اداره این میزگرد رابرعهده گرفتند. ایشان گزارشی را مطرح کردند که طبق این گزارش که تا اخرفروردین 94 حدودا 18میلیون تلفن هوشمند در دسترس  مردم ماست؛ اینکه 40درصد مشترکان همراه اول دارای تلفن هوشمند هستند یا اینکه،در آبان 91 اندروید حدود یک میلیون و هفتصدو  iosحدود سیصد هزار ،در آبان 92اندروید چهار میلیون و سیصد و   ios حدود شصت هزار ،در آبان 93 اندروید حدود ده میلیون و  ios صد هزار نسخه،   مورد استفاده قرار گرفته است.و اینکه آنچه الان در ظرفیت گوشیهای هوشمند درحال چرخش است، هزاران  برابراطلاعاتی که در مرکز کامبیوتری دانشگاه صنعتی  شریف  در گردش است.

پدیده رادر ابتدا باید شناخت وبعد داوری کرد.خود شبکه ها، بر فضای فرهنگی جامعه ما تاثیرمی گذارد چون خیلی زو بازده و معطوف به تتیجه هستند.

سپس دکتر محمود شهابی استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه،یادآور شد که، ویژگی ارتباطات موبایلی که تحت عنوان تقویت پیوندهای اساسی درون گروهی از آن یاد می شود به این معنا که  درشبکه  های اجتماعی موبایلی شاهد تقویت روابط و مناسبات شخصی، خانوادگی هستیم و نه لزوما ارتباطات بین گروهی ها و غریبه ها.

در گذشته هم این نگرانی وجود داشت که سرمایه های اجتماعی ممکن در نتیجه با تکنولوژی ارتباطی تضعیف  شوند،مابه سمت نوعی فرسایش اجتماعی در دنیا میرویم،همینطورخلوت گرایی اجتماعی شکل می گیرد.اگراین شبکه های اجتماعی نبودند متوجه وخامت اوضاع  فرهنگ خود نمی شدیم.دکتر گیویان هم اضافه میکنندکه هرصورت فرهنگی ابزارهای خودش را برای مطرح شدن و در قالب رسانه ها در امدن را دارد .ما بیشتر بر اثر تصورات اجمالی یاتئوری ها یا تصورات فردی با پدیده موبایل مواجه میشویم.دکترشکر خواه بیان کردند راجب فضا شبکه های موبایلی نمی توان نظریه سازی کرد باید در این فضا زندگی  کرد .شبکه اجتماعی یعنی کامنت صفر ،در فضای شبکه های اجتماعی شرایط صفراست ،کسی بر دیگری غلبه نداردوپرچم فتحش بالا نمی رودویک فضای دیالوگی است.ودر اخرانکه چیزی به نام شبکه  موبایلی نداریم وما درباره پلت فرم و اپلیکیشن هاصحبت می کنیم.

گزارش تصویری برنامه، به زودی روی خروجی عطنا قرار خواهد گرفت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار