۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ۱۸:۱۳
کد خبر: ۹۱۸۳۱
Tahavvol Oloum Ensani - Ertebatat (65)

استاد ارتباطات دانشگاه علامه در نشست بررسی تحول علوم انسانی اظهار کرد: دانشکده علوم ارتباطات به عنوان دانشکده‌ای که هم در عرصه علوم انسانی فعالیت می‌کند و هم به ساز و کار رسانه‌ای آگاه است می‌تواند متولی این تحول باشند.


به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقای علوم انسانی»، سه‌شنبه، 30 خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شورای این دانشکده با حضور جمعی از استادان برگزار شد.


در بخشی از این نشست، قدسی بیات، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه پیشرفت علوم انسانی غرب در پیامد نگاه لیبرالی رخ داد، گفت: تاریخ اندیشه‌ورزی انسان غربی نشان می‌دهد در این راه از دو فاکتور پیش‌رونده دانشگاه و رسانه استفاده کرد. بزرگان هنر معتقدند اگر رسانه‌ها در اختیار امریکا و کشورهای غربی نبودند این رشد علمی در غرب اتفاق نمی‌افتاد.


بیات افزود: در مطالعه فرهنگ دو رویکرد وجود دارد، رویکرد نخست فرهنگ را در شاهکارهای ادبی و موزه‌ها یا عناصر فرهنگی می‌بینند و رویکرد دوم فرهنگ را در کف خیابان مطالعه می‌کنند، به نظر می‌رسد برای تحول علوم انسانی به رویکرد دوم نیاز داریم.


عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با طرح این پرسش که امروز در کف خیابان و دانشکده‌های علوم انسانی چه اتفاقی می‌افتد، اظهار کرد: باید مشخص کنیم که جان‌مایه علوم انسانی، فهم انسان و در واقع فهم رویکرد اخلاقی است و باید بدانیم که چقدر در علوم انسانی به این موضوع توجه می‌شود و در نظام آموزشی فاکتور اخلاقی چه جایگاهی دارد.


وی گفت: بسیاری از دانشجویان نگاه‌شان به مسئله تحول به مثابه حذف مفاهیم سکولار غربی است و الان ما باید به این امر توجه کنیم که درک استادان و دانشجویان ما از تحول چگونه است. به نظرم پژوهشگاه نسخه‎هایی را منتشر کند و در اختیار استادان و دانشجویان قرار دهد و این پیش‌فرض از تحول را اصلاح کند.


بیات با اشاره به اینکه ما باید ابتدا مفاهیم غربی را با معیارهای دینی و بومی خود بسنجیم، اظهار کرد: دانشکده علوم ارتباطات به عنوان دانشکده‌ای که هم در عرصه علوم انسانی فعالیت می‌کند و هم به ساز و کار رسانه‌ای آگاه است می‌تواند متولی این تحول باشند. به این معنا که در هر گروهی شاخصه‌های تحول در درس‌ها لحاظ شود. همچنین به نظر می‌رسد اگر گروه‌های آموزشی در این تحول سهیم نباشند، پژوهشگاه نمی‌تواند موفق شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار