۱۷ شهريور ۱۳۹۴ ۱۷:۴۳
کد خبر: ۱۸۵۵۸

رئیس شورای تحول علوم انسانی گفت: سند تحول علوم انسانی تهیه شده و تا آخر هفته جاری به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی و تصویب تحویل داده می‌شود.




به گزارش عطنا به نقل از مهر ، غلامعلی حدادعادل امروز در جلسه مشترک با پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و معاونت فرهنگی وزارت علوم، با اشاره به ضرورت‌های شکل‌گیری چنین جلسات و اتاق های فکری برای بازنگری در علوم انسانی، گفت: در کشور ما که ۴.۵ میلیون دانشجو دارد و آینده کشور به دست دانشجویان است، نمی‌توان در مورد مسائل مختلف دانشگاهیان و دانشجویان فکر و تدبیری نداشت و وزارت علوم نیازمند اتاق فکری است تا تصمیمات مبتنی بر بررسی‌ها و تحلیل‌های این اتاق فکر اتخاذ و اجرایی شود.


وی افزود: مسئولان ما به دلیل گرفتاری‌ها و مشغله‌های زیادی که دارند، کمتر فرصت می‌کنند در خصوص موضوعات مختلف فکر کنند که البته این طبیعت کار اجرایی است. این موضوع، ضرورت ایجاد موسسات مختلف در اتاق‌ فکرها را برای جبران خلاء موجود، ضروری می‌کند.


رئیس شورای تحول علوم انسانی با اشاره به برنامه‌های این شورا، گفت: در سال ۱۳۸۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایجاد شورای تحول علوم انسانی را تصویب کرد و این شورا با ۲۰ عضو از بهمن ماه ۱۳۸۸ کار  خود را آغاز کرد.


حداد عادل ادامه داد: شورای تحول علوم انسانی تا به امروز بیش از هزار جلسه داشته و در چهار میدان اسلامی شدن علوم انسانی، بومی‌سازی، کارآمدی و روزآمدی، فعالیت‌های مختلفی را با دارا بودن ۱۵+۱ کارگروه انجام داده است. این کارگروه‌ها، چهار موضوع مهم شامل محتوا، برنامه آموزشی و درسی و کتب، اساتید علوم انسانی، دانشجویان علوم انسانی و پایان‌نامه‌ها و مجلات پژوهشی را مورد مطالعه قرار داده اند.


وی افزود: ۱۵ رشته مهم شامل علوم سیاسی، اقتصاد، روانشناسی، علوم تربیتی، حقوق، علوم اجتماعی، فرهنگ و ارتباطات، فلسفه، دین، هنر معماری و مطالعات اجتماعی تاریخ، مدیریت و زبان و ادبیات خارجی جزو اولویت‌های شورای تحول برای بررسی و ایجاد تحول بوده است. تصمیم گرفتیم که روند بازنگری و تحول را به دست کارگروه‌هایی بسپاریم و اساتیدی را در این کارگروه‌ها جذب کنیم که به اسلامی شدن علوم انسانی و تحول در این علوم اعتقاد داشته باشند.


رئیس شورای تحول علوم انسانی با اشاره به دستاوردهای این شورا، گفت: تا به امروز ۶۰ برنامه جدید از سوی شورای تحول، مصوب شده و به وزارت علوم تحویل داده‌ایم و بسیاری از این برنامه‌ها از ۲۵ تا ۳۰ سال بدون هیچ‌گونه تغییری در دانشگاه‌ها اجرا می‌شد.


حداد عادل ادامه داد: شورای تحول علوم انسانی تفاهمنامه‌ای را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امضا کرده است که بر اساس آن قرار شد تمام کارگروه‌های بررسی متون علوم انسانی در شورای تحول حضور داشته باشند و وزارت علوم هیچ‌گونه کارگروهی نداشته باشد. بر اساس این تفاهمنامه، اعضای کارگروه وزارت علوم به شورای تحول منتقل شده‌اند.


وی با اشاره به تشکیل معاونت‌های مختلف در شورای تحول علوم انسانی، گفت: برای استفاده از ظرفیت و توانایی‌های سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف، چندین معاونت شامل معاونت تألیف کتب، معاونت ارتباط با اساتید و معاونت ارتباط با حوزه تشکیل شده است.


راه اندازی معاونت دانشجویی در شورای تحول علوم انسانی


رئیس شورای تحول علوم انسانی گفت: در سال جاری نیز معاونت دانشجویی در شورای تحول ایجاد خواهد شد تا به امور دانشجویان علوم انسانی و زمینه‌های درسی و شغلی آنها رسیدگی کند.


حداد عادل با اشاره به عدم وجود انسجام در دستگاه‌های مختلف برای اسلامی شدن علوم انسانی، گفت: یکی از مشکلات مسئولان ما این است که مانند جزایر جداگانه‌ای از هم کار می‌کنند و مدیران تصور می‌کنند در ابتدای شروع مسئولیت، باید همه کارها را از اول انجام دهند.


وی با اشاره به حوزه کارآمدی و روزآمدی دروس علوم انسانی، گفت: جزئیات بررسی و تحول هر رشته علوم انسانی را به اساتید همان رشته واگذار کرده‌ایم، چرا که یک نهاد خاص نمی‌تواند در مورد همه رشته‌ها نظر بدهد.


رئیس شورای تحول علوم انسانی گفت: متاسفانه امروز در جامعه کارآمدی رشته‌های علوم انسانی در اذهان مردم مشخص نیست. به عنوان مثال مردم می‌دانند که اگر پزشک در جامعه نباشد، چه مشکلاتی رخ می‌دهد، اما نمی‌دانند که اگر کارشناس علوم اجتماعی یا یک فرد تحصیلکرده در رشته علوم انسانی در جامعه و یا یک بخش حضور نداشته باشد، چه مشکلاتی در جامعه ایجاد خواهد شد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
نظرات بینندگان
محمّد صالحپور
-
14/07/1399 - 13:23
1
0
بِسمِ ا.. الرَّحمنِ الرَّحیم
وَعدَ ا..ِّ. الصّابِرین المخرج مِمّا یکرِهوُن وَ الرِّزق من حیثُ لایحتَسبوُن جَعَلنا ا.. اِیّاکُم مِن الَّذین لاخَوف عَلیهِم وَ لا هُم یَحزَنوُن. یا اَ...ُ (جَلَّ جَلالُه) وَ یا مُحَمَّدُ (ص) وَ یا عَلیُ (ع) وَ یا فاطِمه (س)، یا صاحِبَ الزَّمان (عج) اَدرِکنی وَ لاتُهلِکنی ...
با عرض سلام، ادب و احترام، خدمت سرور محترم؛
اینجانب محمّد صالحپور، 39 ساله، برادر شهید مجید صالحپور، به شماره¬ی ملّی (( 1199250732 )) هستم که با خواست خداوند، مـدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) در 26/3/1394 دریافت نمودم. به دنبال عرائضم، در سال 1384 و 1385 (زمان ریاست جمهـوری جناب دکتـر احمدی نژاد و دبیر شورا جناب دکتـر دزفولی) که جسارت کـرده و سخنـانی مبنی بر بهبود وضعیّت جامعـه و مشکلات آن بیان نمودم تا افـراد با آموزش¬های لازم از همان سنین کودکی راهِ درست را انتخاب و با تقویّت و بدون انحراف آن را ادامه دهند، باید در نظر داشت که همانطور که سالهای تحصیلی به دو شش سال تقسیم شد، حال دروس را هم باید تقسیم نمود به دو شش سال. یعنی شش سال اول، دروس عمومی و پایه تدریس شود و شش سال دوّم، دروس پایه و تخصصّی. در دانشگاه: دو سال، اصلی و تخصصّ و دو سال، تخصصّی و دو سال هم فوق تخصصّی. جسارت می کنم، ولی مابقی پیشنهادات را اگر اجازه بدهید، حضوری عرض کنم.
با کمال تشکر و قدردانی: محمّد صالحپور – آدرس: اصفهان، کوی سپاهان، خ 10، پ 11 - تلفن: 09132050827
پر بازدیدها
آخرین اخبار