عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات دانشگاه علامه در نشست تحول علوم انسانی اظهار کرد: بومیسازی شاخصههایی چون نیازسنجی، اهداف نظام آموزشی، گسترش مهارتها و آمایش سرزمین حول محور ارزشمداری است.
به گزارش عطنا، نشست هماندیشی استادان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقا علوم انسانی»، یکشنبه، 28 خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شورای این دانشکده با حضور جمعی از استادان و صاحبنظران برگزار شد.
در بخشی از این نشست، عصمت مؤمنی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامهطباطبائی با اشاره به جنبههای نظری طرح تحول اظهار کرد: یکی از ابعاد غنیسازی، فرمسازی است که باید مشخص شود آیا این امر نسبت به پایگاه فعلی علم و فناوری در جهان رشد کمی داشته است؟
مؤمنی اضافه کرد: این مفاهیم با شاخصههایی مانند روزآمدی، پژوهشمحوری، توانمندی نظریهسازی، جامعهنگری و غیره قابل اندازهگیری است؛ به این معنا که موضوعات مورد بحث را میتوان با این شاخصهها سنجید.
وی بومیسازی را به معنای سازگاری متناسب و هماهنگ دانش موجود با فرهنگ و تمدن جامعه عنوان کرد و گفت: این بومیسازی شاخصههایی چون نیازسنجی، اهداف نظام آموزشی، گسترش مهارتها و آمایش سرزمین حول محور ارزشمداری است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: ارزشمداری به معنای آموزش و پژوهش، تولید مبانی معرفتی، هستیشناسی و انسانشناسی است که هدف آن ارتقای رویکردهای انتقادی و تحلیل، مبتنی بر پرسشها و چالشها و مسائل واقعی در موضوعات متنوع علوم انسانی خواهد بود.