۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۵۷
کد خبر: ۸۸۱۰۵
khabar tehran teror (2)

صبح امروز، چهارشنبه (17 خرداد ماه 96)، دو حادثه تروریستی در ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) روی داده است که برای اولین بار به طور جدی نهادهای رسمی و غیررسمی را با چالش مواجه کرده است. اما نیروهای امنیتی، شبکه‌های مجازی و رسانه ملی در واکنش به این دو حادثه چه رویکردی در پیش گرفتند؟ گزارش زیر از وضعیت اولین عملکردهای نهادها در لحظه وقوع حادثه است.


به گزارش عطنا، درست یک روز بعد از حادثه تصادف دو قطار متروی تهران در طرشت که تعدادی زخمی برجای گذاشت و خطای انسانی عامل آن شناخته شد، صبح امروز، شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها تیترهای اصلی خود را به اتفاقاتی اختصاص دادند که قریب بیش از چند دهه بود از این دست رخدادها، خبری نبود.


دو حادثه تیراندازی در مجلس شورای اسلامی، بهارستان و در حرم مطهر امام خمینی(ره) روی داده است، گزارش‌ها حاکی است فردی مسلح به زور در حالی که تیراندازی می‌کرد، وارد مجلس شد. همچنین چند شخص که یک زن هم همراه آنها بوده در حرم مطهر امام خمینی‌(ره) اقدام به تیراندازی کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری‌ها در داخل ساختمان مجلس تیراندازی روی داده و 8 نفر زخمی شده است. ایلنا خبر از شهادت بیش از سه تن در تیراندازی مجلس می‌دهد.


خبرگزاری ایسنا به نقل از یکی از نمایندگان مجلس گفته است که تعداد افراد مسلح ٤ نفر است که با تیراندازی وارد مجلس شده و با هدف قرار دادن تعدادی از نیروهای حفاظت مجلس به تیراندازی خود ادامه داده‌اند و سه نفر را زخمی کرده‌اند.


این خبرگزاری به نقل از این نماینده مجلس می افزاید که که این افراد در حال حاضر در دفاتر نمایندگان هستند و محاصره شده‌اند و اوضاع تحت کنترل است.


همزمان، خبرگزاری ایلنا گزارش‌ کرده که افراد مسلح لحظاتی پیش با ورود به حرم امام خمینی(ره) و تیراندازی چند تن را مجروح کرده است. براساس شنیده‌ها، در این تيراندازى یک نفر کشته و ۵ نفر مجروح شده و تا لحظه ارسال این خبر هنوز فرد مسلح بازداشت نشده است.


همچنین یکی از افراد مسلح در حرم مطهر خود را منفجر کرده است که شنیده‌ها حاکی است این انفجار بیرون صحن اتفاق افتاده است و گمانه‌زنی می‌شود که عامل حمله به مجلس نیز داری جلیقه انتحاری باشد.


در همین رابطه ساعت 11 و 29 دقیقه حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری میزان با بیان اینکه ظاهرا اوضاع در مجلس تحت کنترل درآمده است، عنوان کرد: ما از  وجود مجروحان در جریان حمله امروز خبر داریم اما راجع به وجود شهید، هنوز به ما که در صحن مجلس هستیم چیزی نگفته اند.


وی با بیان اینکه مهاجمین می خواستند به سمت صحن بیایند اما راه را گم کردند و اشتباهی رفتند، افزود: ما اکنون در داخل صحن مجلس هستیم و اخبار ضدونقیض به ما هم می رسد.


فلاحت پیشه گفت: هم اکنون مشکل خاصی در صحن مجلس وجود ندارد و دستور در حال اجراست.



اما نهادهای مختلف در واکنش به این دو حادثه چه رویکردی در پیش گرفتند؟



نیروهای امنیتی به سرعت وارد محل شده‌اند، اما طول کشیدن درگیری با توجه به اینکه مهاجمان چند سلاح نظیر کلت و کلاشینکف در دست دارند، جای سوال دارد.


نیروهای امدادی که هم اکنون واحدهای خود اعم از آمبولانس و اتوبوس_آمبولانس را به دو محل بهارستان و حرم مطهر ارسال کرده اند.


مجلس؛ خبرهای منتشره از رسانه‌های رسمی مبنی بر این است که نه تنها مجلس به کار خود ادامه می‌دهد بلکه طرح الغای چند قانون را نیز به تصویب رسانده است! که کمی عجیب به نظر می‌رسد.


رسانه ملی؛ شبکه خبر در حالی که همه رسانه‌های خارجی، آنلاین و اینترنتی اخبار اول خود را به این حادثه اختصاص داده‌اند اما با زیرنویسی مبنی بر اینکه همه چیز تحت کنترل است، به پخش عادی برنامه‌های خود ادامه می‌دهد که واکنش مخاطبان را در فضای مجازی به دنبال داشته است، از جمله این واکنش‌ها، یکی فرد نوشته است؛ در حالی که خبر از تیراندازی شهر را در وحشت فرو برده، شبکه 6 در حال پرسش از انواع مهد کودک‌ها و بازپخش مستند صنعت کودسازی است!


شبکه‌های اجتماعی؛ نقش اصلی تلگرام در پوشش لحظه به لحظه اخبار حادثه همه مخاطبان را پیگیر جزئیات این حادثه کرده است. حتی اغلب سایت‌ها و خبرگزاری‌ها توجه خود را بر پوشش خبری از طریق کانال تلگرامی خود متمرکز کرده‌اند. نکته حائز اهمیت در این فضا این است که بسیاری از کاربران و کانال‌های خبری با جمعیت فالور بسیار بالا بر خلاف کانال‌های خبری رسمی و رسانه های مجوزدار جرئت کرده‌اند و نام «حمله تروریستی در تهران» را ضمیمه پوشش لحظه به لحظه و خبر فوری خود کرده‌اند و حتی با نسبت دادن این حملات به گروه‌های تروریستی به دنبال پاسخ این سوال‌اند که آیا ایران به عنوان کشوری که همه همسایگان آن درگیر و ناآرام هستند، خود نیز در معرض ناآرامی قرار دارد و به طوری استعاری آیا درزی هم در کوزه افتاده است؟



در مجموع، رسانه ملی به عنوان مرجع رسمی خبر گویا مثل اتفاقات قبلی از جمله حادثه پلاسکو سعی در اعمال سیاست‌های مدیریت بحران دارد! و با وجود انتحار یک مهاجم و ادامه تیراندازی‌ها هنوز شبکه خبر سیاستی آرام‌سازی ذهن مخاطب را در پیش گرفته است که ممکن است به اعتبار این رسانه لطمه وارد کند. این در حالی است که رسانه‌های جهان در حال پوشش اخبار تهران هستند.


با این‌ حال، آنچه از حادثه امروز می‌توان یاد گرفت، آزمون نحوه عملکرد نهادهای مختلف از نیروهای امدادی و امنیتی گرفته تا رسانه‌ها در این امر است که باید به سرعت توسط مراجع ذی‌ربط از جمله قوای سه‌گانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و به دور از اینکه جامعه به سمت فضای امنیتی حرکت کند در امنیت به سر ببرد و اتفاقات این‌چنینی باید حکم سرماخوردگی را ایفا کند که نه تنها بیمار را نمی‌کشد بلکه او را قوی‌تر می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار