۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۱۳
کد خبر: ۸۶۱۷۴
RAGHFAR-ARSHAD (21)

مدیر خانه خورشید در جمع دانشجویان با بیان اینکه شورای شهر تهران فقط اقتصادی و سیاسی دیده می‌شود، اظهار کرد: چرا باید نهاد‌های مدنی در شورای شهر تهران یک کمیسیون نداشته باشند؟


به گزارش عطنا، نشست «آسیب‌شناسی مدیریت شهری» با حضور لیلا ارشد، مددکار اجتماعی و مدیر خانه خورشید و حسین راغفر، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه سه شنبه، 26 اردیبهشت‌ماه در سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی به همت انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش برگزار شد.


در این نشست، لیلا ارشد در سخنانی گفت: بحث اصلی من این است که نقش کنشگران مدنی در حوزه مدیریت شهری چیست؟


مدیر خانه خورشید یادآور شد: کسانی که به عنوان کنشگر اجتماعی در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند حساسیت فراوان و دغدغه زیادی به پیرامون خود دارند.


این مددکار اجتماعی افزود: این اشخاص عمدتا متخصص و وابستگی خاصی  از نظر مالی به این موضوع ندارند و واقعیت این است که اگر ما آرمان‌هایی با افق دور داشته باشیم و بخواهیم امروز از اینجا حرکت کنیم، معتقدم این مسیر به خوشبختی و رضایت خود انسان نیز منجر خواهد شد.


ارشد تاکید کرد: فعالیت مدنی یک خیابان دو طرفه است که هم برای نیازمندان و هم برای مددکاران رضایت‌مندی در پی دارد.




وقتی شما به عنوان فعال مدنی تلاش خود را در خط مقدم آغاز می‌کنید، با فعالیت‌های خود تمرین دموکراسی می‌کنید. اینکه به یک اصول و چارچوبی پایبندیم، اینکه اکثریت مهم است و اینکه کار جمعی را یاد می‌گیریم، همه تمرین خوبی است برای کسانی که در این مجموعه‌های مدنی دور هم جمع می‌شوند.



وی با اشاره به اینکه فعالیت در نهاد‌های رسمی سخت است، گفت: درب نهاد‌های مدنی به روی مددکاران باز است تا کسانی که می‌خواهند خدمتی ارائه دهند، با حضور در این مراکز تجربه کسب کنند.


ارشد با اشاره به سطح پایین آموزش در کشورمان بیان کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که پیشگیری سطح اول برای هیچ یک از ما عملی نشده است.


وی افزود: ما ابزاری به فرزندانمان نداده‌ایم برای اینکه در شرایط موجود بتوانند خودشان را ارتقا دهند و همچنین ما شیوه‌های فرزندپذیری، مادر بودن و پدر بودن را خوب یاد نگرفته‌ایم.


ارشد درباره ثمرات فعالیت‌های مدنی هم گفت: وقتی شما به عنوان فعال مدنی تلاش خود را در خط مقدم آغاز می‌کنید، با فعالیت‌های خود تمرین دموکراسی می‌کنید. اینکه به یک اصول و چارچوبی پایبندیم، اینکه اکثریت مهم است و اینکه کار جمعی را یاد می‌گیریم، همه تمرین خوبی است برای کسانی که در این مجموعه‌های مدنی دور هم جمع می‌شوند.


ارشد با اشاره به فعالیت‌های مدنی خود اضافه کرد: ما در مجموعه خود از همه تخصص‌ها استفاده می‌کنیم، من دست رد به سینه هیچ کس نمی‌زنم یعنی اگر با هر تخصصی به ما رجوع کنند سعی خواهیم کرد از آن استفاده کنیم.


وی گفت: من خیلی اوقات به جوانان می‌گویم شما چه بخواهید و چه نخواهید در حال آموزش دیدن هستید، روند این آموزش به نظر من رو به بهبود است و ما یاد می‌گیریم که شیوه‌های مختلف زندگی وجود دارد.


ارشد درباره تخصصی کار کردن نهاد‌های مدنی هم تصریح کرد: وقتی نهاد‌های مدنی تخصصی کار می‌کنند این امکان را می‌یابند که در جریان مسائلی باشند که سیاستمداران را نسبت به یک سری موضوعات حساس کنند.


مدیر خانه خورشید خاطرنشان کرد: کسانی را ما امروز می‌بینیم که در جریان مسائل شهر نیستند؛ برای مثال، مشکلات دختری را که مبتلا به بیماری ایدز است و شناسنامه به او نمی‌دهند درک نمی‌کنند.


این مددکار باسابقه ادامه داد: صدای ما برای دفاع از این اقشار بلند است و ما پای اینها می‌مانیم چراکه چیزی برای از دست دادن نداریم.


وی افزود: وقتی به من گفتند که شما در مورد چه کسانی صحبت می‌کنید که شناسنامه ندارند و اینها اصلا ایرانی نیستند! من بیش از شصت اسم به آن‌ها دادم.


ارشد در پایان درباره تأثیر نهاد‌های مدنی در قانون‌گذاری با ذکر مثالی گفت: پیگیری بعضی از قتل‌های کودکان توسط نهاد‌های مدنی در سال 81 منجر به فرستادن لایحه‌ای به مجلس شد که در آن کودک‌آزاری جرم محسوب شد.


وی افزود: سه میلیون حاشیه‌نشین، پایین آمدن سن اعتیاد و فحشا و مسائل اینچنینی باید به شورای شهر تهران برود، چرا ما در شورای شهر تهران کمیسیون نهاد‌های مدنی نداریم و چرا تنها شورای شهر تهران اقتصادی و سیاسی دیده می‌شود؟


عکس: سوده مشکات-عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار