۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۸:۴۰
کد خبر: ۸۵۳۲۳
Eneghad Tafahom (25)

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی بین این دانشگاه و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با متفاوت و باکیفیت برشمردن خدامت در دانشگاه علامه، گفت: در گذشته همواره درباره همکاری در طرح‌های برون دانشگاهی دچار مشکل بودیم، چرا که دستگاه‌های اجرایی در حوزه علوم انسانی تمایل چندانی به اجرای طرح‌های پژوهشی خود در دانشگاه‌ها نداشتند.


به گزارش عطنا، حبیب هنری سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی بین دانشگاه علامه طباطبائی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن شورای ریاست این دانشگاه، گفت: در حوزه پژوهشی چهار مدیریت امور پژوهشی، مدیریت همکاری‌های بین‌الملل، کتابخانه مرکزی و اسناد و نیز مرکز چاپ و انتشارات داریم.


وی افزود: مهمترین زمینه‌های کاری ما در معاونت پژوهشی، طرح‌های پژوهشی است که به سه قسمت طرح‌های دانشکده‌ای، دانشگاهی و برون دانشگاهی تقیم می‌شود.


هنری با بیان اینکه عمده طرح‌های برون دانشگاهی معاونت پژوهشی طرح‌های ارتباط با صنعت و جامعه است، اظهار کرد:‌ در گذشته چیزی که در طرح‌های برون دانشگاهی همیشه در آن با مشکل مواجه بودیم، این بود که دستگاه‌های اجرایی در حوزه علوم انسانی، تمایل چندانی به اجرای طرح‌های پژوهشی خود در دانشگاه‌ها نداشتند.


وی تصریح کرد: البته در طی چهار سال اخیر این اتفاق خوب و مبارک یعنی ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه اتفاق افتاد و امروزه ارتباط ما با صنعت و جامعه بسیار ایده‌آل است و امیدواریم توسعه بیشتری نیز پیدا کند.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه این دانشگاه در زمینه کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی جایگاه بسیار مناسبی از نظر کیفیت و کمیت در میان دانشگاه‌های کشور دارد، گفت: دانشگاه‌های مختلف کشور از تجارب دانشگاه علامه طباطبائی در این خصوص استفاده می‌کنند و ما با فاصله بسیار زیادی در این زمینه با سایر دانشگاه‌ها قرار داریم.


وی با اشاره به اینکه در حوزه نشریات علمی-پژوهشی، علمی-ترویجی و تخصصی بیش از 40 نشریه در دانشگاه فعال است، اظهار کرد: بخش نشریات از حوزه‌های بسیار فعال ما هستند و سامانه ویژه‌ای را هم برای این موضوع طراحی کرده‌ایم که به صورت آزاد مقالاتی که در نشریات دانشگاه علامه طباطبائی چاپ شده است را در اختیار محققان قرار می‌دهد.



هنری افزود: نزدیک به 37 هسته پژوهشی در دانشگاه علامه طباطبائی فعال است که در این زمینه نیز استادان و دانشجویان در کنار همدیگر موضوعاتی را مطرح می‌کنند که نتیجه و برآیند آن مفید و مثمرثمر برای حوزه علمی، دانشگاه و جامعه است.


وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های هسته‌های پژوهشی، دموکراسی پژوهشی است، گفت: استادان و دانشجویان در کنار هم یک کار پژوهشی شامل کتاب، مقاله، مقالات خارجی و طرح‌های پژوهشی ارائه می‌دهند.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه 9 قطب علمی در دانشگاه علامه طباطبائی وجود داشت، افزود:‌ در آیین‌نامه جدید، تقاضای 29 قطب علمی داده‌ایم که در حال بررسی است و مطمئن هستیم 50 درصد این قطب‌ها را دانشگاه علامه طباطبائی کسب می‌کند.


وی با اشاره به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی دارای 9 پژوهشکده و مرکز پژوهشی است، گفت: در یکی از مراکز، پژوهشکده تحول علوم انسانی را ایجاد کرده‌ایم که می‌تواند زمینه مناسبی برای همکاری باشد.


هنری تأکید کرد:‌ دانشگاه علامه طباطبائی دارای بزرگترین کتابخانه دیجیتال کشور در حوزه علوم انسانی است که بسیار فعال و پرکاربرد است، ضمن‌آنکه قابلیت نرم‌افزارهای موبایلی را ندارد که باید این زمینه را ایجاد کنیم.


وی با اشاره به اینکه مکان جدید را برای کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی در نظر گرفته شده است، گفت: این کتابخانه که به جرئت می‌توان گفت یکی از بزرگترین کتابخانه‌های بزرگ و مجهز در تهران است، به زودی افتتاح می‌شود.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: این دانشگاه حضور فعالی در ‌همایش‌های بین‌المللی دارد و امروزه فرصت‌های مطالعاتی نیز برای دانشجویان و استادان فراهم شده تا با انگیزه فراوان بتوانند به خارج از کشور رفته و به تبادلات علمی بپردازند.


وی افزود: در زمینه چاپ و انتشارات نیز دانشگاه علامه طباطبائی دارای چاپ‌خانه بزرگی است که در کرج مستقر شده است و به چاپ کتاب‌های فاخر در زمینه علوم انسانی می‌پردازد.


هنری با بیان اینکه در زمینه ترجمه نیز ترجمعه معکوس از زبان فارسی به زبان‌های انگلیسی، عربی، فرانسه و اسپانیایی را در دستور کار قرار داده‌ایم، افزود: برخی از این کتاب‌های ترجمه در حال تدوین نهایی است که به زودی چاپ و به دنیا معرفی می‌شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار