۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۴۵
کد خبر: ۸۵۱۵۱
bayadhaye dolat yazdahom (1)

مناظره دانشجویی «باید‌های دولت دوازدهم» از سلسه مناظره‌های دانشجویی، توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه با حضور فعالان دانشجویی، در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این مناظره دانشجویی، مرتضی کرمی، مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی و جواد کنعانی از فعالان سیاسی بسیج دانشجویی به عنوان منتقد دولت فعلی، هادی ذوالفقاری مسئول سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی و مجتبی روانمهر از فعالان دانشجویی اصلاح‌طلب به عنوان مدافع دولت به سخنرانی پرداختند.




ذوالفقاری: چرا شما هیچ کدام طرفدار رئیس جمهور‌های این نظام نیستید!



ذوالفقاری در ابتدا با اشاره به منحرف خواندن رئیس جمهور‌های گذشته توسط بسیج، گفت: بحثی که به صورت ریشه‌ای از اول انقلاب با آن مواجه هستیم این است که هر کسی در بستر ریاست جمهوری قرار می‌گیرد بعد از اتمام دوره خود با مشکلاتی مواجه می‌شود.


وی افزود: برای نمونه  شهید رجایی و بنی صدر را که فاکتور بگیریم، میرحسین موسوی، آقای هاشمی، آقای خاتمی ‌و احمدی‌نژاد همگی تکفیر شده‌اند که این تکفیر گذشته یکی از مشکلات اساسی ما است.


ذوالفقاری با اپوزیسیون خواندن بسیج، بیان کرد: چرا شما هیچ کدام طرفدار رئیس جمهور‌های این نظام نیستید! با این نگاه دوستان بسیج اپوزیسیون نظام هستند. چرا هرکسی در این سیستم مسئول می‌شود در آخر رابطه‌اش به جاسوسی، جادوگری و یا چیز دیگری ختم می‌شود، البته این چیز‌هایی است که شما می‌گویید، برآورد شما است که امروزه براندازانه‌ترین برآورد نسبت به نظام  است.




کنعانی: دولت یازدهم نیاز به فهم درست دارد



در ادامه کنعانی اولین ویژگی دولت دوازدهم را آگاهی به قانون دانست و گفت: عنوان اصلی برنامه باید‌های دولت دوازدهم است و اولین ویژگی کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود این است که به قانون اساسی به ویژه فصل اول که به حقوق ملت می‌پردازد و فصل دوم که جایگاه دولت را مشخص می‌کند، تسلط داشته باشد.


وی افزود: علت اینکه ما بعد از چند دوره با این مشکلات که گفتید مواجه می‌شویم، عدم فهم درست قانون بوده و احساس ما این است کسانی که روی کار می‌آیند، قانون را درست نفهمیده‌اند.


کنعانی دومین ویژگی دولت دوازدهم را نیاز داشتن به فهم درست دانست و بیان کرد: دومین ویژگی دولت دوازدهم فهم درست نیاز‌های جامعه و برقرار کردن نسبت درست میان نیاز‌ها و نظام است و مشکل ما این است که رئیس ‌جمهور‌ها شرایط را خوب درک نکرده و به همین دلیل شعار‌های پوپولیستی می‌دهند.




روانمهر: شما دموکراسی را قبول ندارید



روانمهر ضمن بیان اینکه بسیج دموکراسی را قبول ندارد، گفت: اینکه رئیس جمهوری درک درست از قانون نداشته باشد، دلیل درستی نیست که شما بگویید آن را قبول نداریم بلکه دلیل اصلی که شما رئیس جمهور‌ها را نمی‌پذیرید این است که دموکراسی را قبول ندارید، چراکه هر وقت رئیس جمهور‌ها می‌خواستند مشکلات مردم را حل کنند شما مقابل‌شان ایستادید.


وی گفت: به قول خودتان شما هیچ وقت نتوانسته‌اید، نامزد مطلوب خود را چه در مجلس و چه در ریاست جمهوری بر کرسی بنشانید به خاطر همین مدام با گفتمان‌های دیگران وارد شده‌اید اکنون چرا نامزد‌های شما جرئت نمی‌کنند به برجام تعرض کنند؟ چراکه می‌دانند در میان مردم رأی نمی‌آورند.




کرمی: ما قائل به تفکیک بین آقایان، موسوی، خاتمی، هاشمی و احمدی‌نژاد هستیم



کرمی ضمن وجود تفکیک میان هر یک از رئیس جمهور‌های گذشته، گفت: ما قائل به تفکیک بین آقایان، موسوی، خاتمی، هاشمی و احمدی‌نژاد هستیم. هرکدام از آنها در دوره‌ای محبوب مردم بودند و در دوره‌ای پایشان را از گلیم‌شان درازتر کردند، مفهوم خوب و بد مراتبی دارد و ما کسی را تکفیر نکرده‌ایم.


وی با اشاره به منازعات هاشمی و اصلاحات در دهه هفتاد، بیان کرد: آقای هاشمی یک زمان منفور شما بود چرا که با ساز شما نمی‌رقصید و الان محبوب شما شده است چراکه خواسته‌های شما را برآورده کرده است.


کرمی اضافه کرد: یکی از دلایلی که آقایان را تا مرز تکفیر پیش برد، اعتقادات اقتصادی آن‌ها به لیبرالییسم بود و برای مثال ما به تیم اقتصادی احمدی‌نژاد نقد بنیادی داشتیم و رویکرد تیم فعلی دولت هم کاملاً لیبرالیستی است.




ذوالفقاری: در چند سال آخر برای آقای هاشمی تریبونی وجود نداشت، معنایش چیست؟



ذوالفقاری در ادامه درباره تکفیر مسئولان گذشته، گفت: شما می‌گویید کسی را تکفیر نکردیم اما معنای حصر خانگی آقای موسوی چیست؟ اینکه هیچ تریبونی در چند سال آخر برای آقای هاشمی وجود نداشت معنایش چیست؟ اینکه الان هم آقای خاتمی و هم آقای احمدی‌نژاد ممنوع التصویر هستند چه معنایی دارد؟


وی با بی‌شناسنامه خواندن بسیج، بیان کرد: شناسنامه هر فرد می‌شود، مجموعه مواضع او در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و در دهه هفتاد، هاشمی مطلوب شما بود اما وقتی در دهه هشتاد می‌خواهید مواضع او را نقد کنید کل دست‌آورد‌های دولت‌اش را زیر سئوال می‌برید. ضمن‌آنکه شما اول یک شخص را تا حد نایب امام زمان بالا می‌برید و بعد وقتی با او به مشکل برخوردید می‌گویید ما از اول به این آدم نقد داشتیم.


ذوالفقاری افزود: این  به بی‌شناسنامه بودن شما برمی‌گردد که یک تابلوی واحد بر‌نمی‌دارید که مواضع سیاسی، اقتصادی و مواردی از این قبیل خود را بگویید بلکه هر لحظه موضعی می‌گیرید.




کنعانی: چرا در سال 88 قانون را قبول نکردید؟



کنعانی درباره نسبت قانون و دموکراسی، گفت: آقای روانمهر می‌گوید، شما دموکراسی را قبول ندارید، اولین شرط دموکراسی پذیرش قانون است و شما قانون را تا آنجا قبول دارید که حافظ منافع‌تان باشد و در سال 88 شما چرا قانون را قبول نکردید؟


وی با قانون خواندن برجام، بیان کرد: گفتید که رئیسی برای اینکه رأی بیاورد به برجام تعرضی نمی‌کند، من باز شما را به قانون ارجاع می‌دهم که وقتی یک توافق‌نامه بین‌المللی تصویب شد، مانند قانون است.


کنعانی درباره همین موضوع اظهار کرد: تا قبل از تصویب برجام ما به آن اعتراض داشتیم اما اکنون برجام تبدیل به قانون شده است و باید اجرا شود نه اینکه آمریکا به هیچ یک از بند‌های آن پایبند نباشد و بعد ما فشار ایمیلی بیاورید.


وی با پوچ خواندن شعار برداشتن سایه جنگ که از سوی دولت مطرح می‌شود، گفت: در حقوق بین‌الملل شکل‌گیری جنگ چهارچوب دارد و اینکه دوستان می‌گویند ایران ذیل فصل هفت بوده و این یعنی خطر جنگ در صورتی که قطعنامه 1149 سازمان ملل ذیل بند 41 فصل هفت بوده نه کل فصل هفت که در آن به جنگ اشاره‌ای شده باشد.


کنعانی خاطرنشان کرد: برجام در حال حاضر ذیل کل بند هفت است و اگر ما از آن تخطی کنیم در خطر جنگ قرار می‌گیریم نه در گذشته که در ذیل بند 41 فصل هفت بودیم.


وی درباره اختلافات اصلاح‌طلبان با آقای هاشمی، گفت: شما فیلم تبلیغاتی آقای‌هاشمی در سال 84 را نگاه کنید تا ببینید چه انتقاداتی به آقای خاتمی داشت و ما شخص پرست نیستیم. ضمن‌آنکه شما با وجود آن همه انتقادها شما پشت آقای خاتمی و هاشمی قرار دارید و این شخص پرستی‌ها راه به جایی نمی‌برد.




روانمهر: آنقدر دوران احمدی‌نژاد بد بود که ما اکنون به روحانی راضی شده‌ایم



روانمهر با اشاره به فشار تحریم‌ها بر اقتصاد کشور، گفت: درمورد برجام باید بگویم که قانون تحریم‌ها بر این بود که هر ساله 20 درصد از فروش نفت ایران کاهش یابد و این یعنی تاکنون ما فروش نفت‌مان به صفر رسیده بود.


وی افزود: ما نمی‌گوییم که آمریکا به ایران حمله می‌کرد ولی اگر فروش نفت ایران به صفر می‌رسید تنگه هرمز را نمی‌بست؟ این خودش موجب جنگ نمی‌شد؟ آنقدر دوران احمدی‌نژاد بد بود که ما اکنون به روحانی راضی شده‌ایم و اگر اختلافی آن موقع میان اصلاح طلب‌ها و هاشمی بود، نقد بوده نه تخریب.




کرمی: بی‌شناسنامه کسی است که از رانت دولتی استفاده می‌کند



کرمی با چهار درصدی خواندن دولت، گفت: ما در این دولت چهار درصدی به همراه وزرای لواسان نشین‌اش همه چیز دیدیم و شنیدیم.


وی افزود: بی‌شناسنامه کسی است که از رانت دولتی در راستای منافع شخصی خود استفاده می‌کند و بی‌شناسنامه کسی است که پنجره خانه‌اش را که باز می‌کند  تا به پارک‌های ولنجک باز شود.


کرمی درباره توهم بودن سایه جنگ، بیان کرد: در هشت سال دولت نهم و دهم احمدی‌نژاد مدام به سازمان ملل می‌رفت و فحش می‌داد، نه پروتکل و نه مواردی از این قبیل را قبول داشت و این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا بوش پسر بود که خود تندروهای آمریکایی او را جنگ‌طلب می‌خواندند. یکی جواب ما را بدهد که آن موقع که برجام نبود تا سایه جنگ را از سر کشور ما بردارد پس چه چیز مانع از شکل گیری جنگ شد؟


وی درباره کمک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دولت، گفت: این را بدانید که در این چهار سال نیرو‌های نظامی ‌ما به دولت یارانه می‌دادند تا برود مذاکره کند پس بی‌خود مردم غیور ما را از جنگ نترسانید.



ذوالفقاری: مگر شما برای برجام به صورت غیر قانونی در برابر مجلس تحصن نکردید



ذوالفقاری با اشاره به تحصن‌های غیر قانونی علیه برجام، بیان کرد: درباره سال 88 شما می‌گویید غیرقانونی در خیابان آمدیم اما مگر شما برای برجام به صورت غیر قانونی در برابر مجلس تحصن نکردید.


وی اضافه کرد: این خیلی ساده‌اندیشی است که در حوزه روابط بین‌الملل فکر کنیم که تا موشک کنار خانه‌هایمان نخورد است، جنگ صوررت نمی‌گیرد و شما خطر حمله و جنگ را هم باید در نظر بگیرید.


ذوالفقاری درباره رفتار دوگانه با پول‌های بلوکه شده، گفت: امروز وقتی دغدغه پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از شما پذیرفته شده است که در آن موقع دغدغه پول‌های هدر رفته دولت احمدی‌نژاد را هم داشتید، بروید امروز زندگی کسانی که دم از چهار درصدی می‌زنند را ببینید.



کنعانی: ما همان موقع گفتیم حمله به سفارت عربستان کار اشتباهی بود



کنعانی با اشاره به حوادث سال 88، گفت: آقای ذوالفقاری سال 88 اتفاق کمی نیفتاد و قطعنامه 1949 سازمان ملل دقیقاً یک سال بعد از آن حوادث بر ما تحمیل شد، احساسی شدن عده‌ای در آن برهه برای نظام بسیار هزینه داشت.

وی افزود: سال گذشته مردم احساسی شدند و به سفارت عربستان حمله کردند ما همان موقع گفتیم کار اشتباهی بوده است اما شما حاضرید بگویید که ما در 88 اشتباه کردیم؟


کنعانی درباره توزیع پول در دولت روحانی، بیان کرد: آن موقع می‌گفتند آقای احمدی‌نژاد، سیب زمینی پخش می‌کند تا رأی بیاورد و با همین بهانه‌ها وارد خیابان شدید امروزه که آقای روحانی برای رأی آوردن، پول پخش می‌کند. اکنون وضعیت ما را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ عزت شما در سیاست خارجی تأمین شد؟ عزت ما در منا و فرودگاه جده کجاست؟ آقای ظریف آن وقت می‌روند جلوی شاه قطر زانو می‌زند تا واسطه‌ای شود برای مذاکره ایران و عربستان.


وی درباره اعتراضات کارگری علیه روحانی، گفت: شما با ذهنیت امنیتی خود می‌گویید، اعتراض حرم امام (ره) سازمان دهی شده بود اما آیا اعتراض معدن یورت هم سازمان‌دهی شده بود؟ شما در حادثه پلاسکو قالیباف را مقصر دانستید اما چرا در معدن یورت با اینکه نماینده وزارت کار روز قبل از حادثه سلامت معدن را تأیید کرده است دولت را مقصر نمی‌دانید؟


ذوالفقاری: تسخیرکنندگان سفارت انگلیس هیچ کدام زندان نرفتند؟



ذوالفقاری درباره سازماندهی‌های صورت گرفته برای تسخیر سفارت عربستان، بیان کرد: ما در چند سال گذشته دو حرکت نمایش تسخیر سفارت انگلیس و عربستان را داشته‌ایم، چرا شما امروز برای کسانی که به سفارت عربستان حمله کرده‌اند پرونده تشکیل داده‌اید اما تسخیرکنندگان سفارت انگلیس هیچ کدام زندان نرفتند؟ پس مردم نبودند که به سفارت عربستان حمله کردند بلکه ستاد انتخاباتی آقای  قالیباف بود.



روانمهر: ما نمی‌گوییم امروز وضعیت خوب است اما حداقل در حد فاجعه گذشته نیست



روانمهر درباره وضعیت اقتصادی دولت قبل، گفت: ما نمی‌گوییم امروز وضعیت خوب است اما حداقل در حد فاجعه گذشته نیست، یادتان نمی‌آید ما در کشور گندم نداشتیم و دولت مستضعفان کشاورزان را بدبخت کرد، دولت نهم و دهم رکورد واردات را زد و تراز اقتصادی آن منفی بود در حالی که در این دولت مثبت شده است.

 

کرمی: مردم به دولت کار و دولت جهادی نیاز دارند



کرمی با اشاره به متناقض بودن حرف‌های بیان شده درباره دولت احمدی‌نژاد، بیان کرد: ما متوجه نشدیم و کسی هم جوابمان را نداد،  شما که می‌گویید احمدی‌نژاد ولخرج بود پول از کجا می‌آورد در حالی که کشور تحریم بود و برجامی‌ هم نبود.

وی افزود: آقای روحانی هرسال می‌آیند و می‌گویند ما از سد رکود عبور کردیم و بعد دوباره وضعیت همان است و مردم به دولت کار و دولت جهادی نیاز دارند تا حداقل نیاز‌های اولیه آن‌ها را برطرف کند. ضمن‌آنکه کارگری که 14 ماه حقوق نگرفته است می‌دانید یعنی چه؟ یعنی این کارگر نیاز‌های اولیه‌ای مانند خوراک و پوشاک خود را نمی‌تواند تأمین کنند.


گزارش تصویری: 


عکس: شقایق صفی‌خانی- عطنا 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار