۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۵۲
کد خبر: ۸۳۴۷۶
dowre zaban ilami henkelman (4)

دومین دورۀ آموزش زبان ایلامی با تدریس پروفسور هنکلمن، استاد موسسه مطالعات عالی فرانسه در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این دوره که به همّت انجمن علمی-دانشجویی زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری گروه آموزشی زبان‌شناسی، معاونت‌های فرهنگی و پژوهشی این دانشگاه و پژوهشکده مطالعات ترجمه، هفته دوم اردیبهشت‌ماه برگزار شد، پروفسور وَاُتِر ف.م. هِنکِلمَن، استاد مطالعات ایرانی-ایلامی موسسه مطالعات عالی فرانسه به تدریس زبان ایلامی پرداخت.


تدریس این کارگاه از این جهت حائز اهمیت است که زبان ایلامی در ایران و جهان کمتر شناخته شده است به نحوی که تعداد متخصصان آن و دانشگاه‌هایی که به این زبان پرداخته‌اند انگشت‌شمار است.


زبان ایلامی با تاریخی به قدمت حدود پنج‌هزار سال، زبانی «منفرد» و به اصطلاح «پیوندی» است که داده‌های بسیاری از آن در ایران  وجود دارد؛ جدا از کتیبه‌های فراوانی که از سده‌های پیش از دوران هخامنشی از سلسله‌های ایلامی در کشور به جای مانده است، یکی از زبان‌های مورد استفاده برای نگارش سنگ‌نوشته‌های هخامنشی نیز همین زبان است. همچنین  بیش از سی‌هزار گِل‌نوشتۀ میخیِ یافت شده در تخت جمشید به این زبان نگاشته شده است.




از این رو، اولین دورۀ آموزشی زبان ایلامی در دانشگاه علامه طباطبائی با تدریس پروفسور وَاُتِر ف. م. هِنکِلمَن، استاد هلندی مطالعات ایرانی-ایلامی در آلمان و فرانسه، در مهرماه سال 95 و به مدت 28 ساعت در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی و به همت انجمن علمی-دانشجویی زبان‌شناسی برگزار شد و این، دوم دوره‌ای است که زبان ایلامی در این دانشگاه تدریس می‌شود.


این دوره که آموزش تخصصی زبان ایلامی برای دانشجویان و استادان است، جزو کم‌سابقه‌ترین دوره‌های آموزشی از این دست در جهان است که بهار امسال برگزار شده و دانشگاه علامه طباطبائی را هم‌تراز دانشگاه‌های معدودی در جهان قرار داده است که به صورت مستمر و سازمان‌‌یافته دوره‌های آموزشی زبان ایلامی را از پایه تا پیشرفته برگزار می‌کنند.




متاسفانه زبان ایلامی متخصصان انگشت شماری در جهان دارد و کمتر دانشگاهی در جهان دورۀ آموزشی در مورد آن برگزار کرده است.



در دوره‌های آموزش زبان ایلامی دانشگاه علامه طباطبائی که با پیگیری انجمن‌ علمی-دانشجویی زبان‌شناسی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی  به‌ صورت رایگان و آزاد برگزار شد، بیش از بیست دانشجو از دانشگاه‌های مختلف شهر تهران و استان‌های مرکزی، ایلام، فارس و خوزستان شرکت کردند و در پایان دورۀ دوم، 15 دانشجو این زبان را تا سطح پیشرفته ادامه دادند.


پروفسور هنکلمن که این دوره آموزشی را به زبان انگلیسی پیش می‌برد، با خرسندی از برگزاری این دوره، برای برگزاری هرچه بهتر و پر رونق‌تر دوره‌های آتی آموزش زبان‌های باستانی در دانشگاه علامه طباطبائی ابراز امیدواری کرد.


همچنین، میلاد عابدی، دبیر انجمن علمی-دانشجویی زبان‌شناسی در این‌باره ابرازی امیدواری کرد که طی سال‌ تحصیلی آینده، برگزاری دوره‌های آموزش زبان‌های مختلف باستانی به قوت خود باقی بماند و شاهد حضور استادان مطرح دانشگاه‌های دنیا در زمینه زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی از جمله زبان ایلامی باشیم.



گفتنی است دو سال پیش، اعضای عالی‌رتبه موسسه مطالعات عالی فرانسه (EPHE) به همراه رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، با استادان گروه‌های آموزشی دو دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی و نیز الهیات معارف اسلامی دیدار کرده و در زمینه همکاری‌های علمی میان دو دانشگاه به تفاهم رسیدند و این کارگاه زبان‌شناسی یکی از کارگاه‌های مشترک دو کشور در ادامه این همکاری است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار