۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۴۶
کد خبر: ۸۰۸۸۱
Hossion bagheri (6)

دبیر شورای دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: برای رونق گرفتن فعالیت‌های علمی باید کمیته نظارت و حمایت از انجمن‌های علمی-دانشجویی با گفت‌و‌گو و تعامل بین دانشجویان و مسئولان دانشگاه فعال و احیا شود.


حسین باقری در گفت‌و‌گو با خبرنگار عطنا با اشاره به برگزاری دهمین نشست انجمن‌های ‌علمی و دانشجویی سراسر کشور به میزبانی دانشگاه اصفهان طی روزهای 29 تا 31 فروردین‌ماه‌سال جاری، گفت: در این نشست فضل‌الله ایرجی‌کجوری، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی از کارشناسان این وزارتخانه حضور داشتند.


وی افزود: در این نشست با رأی‌گیری صورت گرفته از میان دبیران انجمن‌های‌ علمی-دانشجویی سراسر کشور، بنده به عنوان نماینده آن‌ها برای مطرح کردن مشکلات این تشکل‌های دانشجویی در جلسه با مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، انتخاب شدم.


باقری با بیان اینکه در این نشست سراسری طی دو جلسه دو ساعته با آقای ایرجی‌کجوری به بحث و گفت‌و‌گو درمورد مشکلات انجمن‌های علمی-دانشجویی کشور پرداختیم، تصریح کرد: از جمله مشکلات مطرح شده در این جلسه در زمینه آیین‌نامه فعالیت انجمن‌های علمی-دانشجویی بود که قرار است به زودی آیین‌نامه جدید تدوین و ابلاغ شود.


وی درباره همین موضوع یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه‌ها، موضوع مجوز برنامه‌ها  است که برخلاف آیین‌نامه به جای تصویب در کمیته نظارت و حمایت از انجمن‌های علمی-دانشجویی در هئیت نظارت دانشگاه به تصویب می‌‌رسد.


دبیر شورای دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: بسیاری از برنامه‌های این تشکل‌ها به دلیل اینکه در هیئت نظارت مطرح و بررسی شده مجوز نمی‌گیرند.




با توجه به تغییرات صورت گرفته در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و توجه ویژه آقای سلیمی‌بجستانی (معاونت دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگ-اجتماعی) در این زمینه، مشکلات سال گذشته در حال برطرف شدن است.



وی با بیان اینکه برخی از برنامه‌های انجمن‌های علمی‌-دانشجویی به دلیل اینکه در شورای تخصصی مطرح نمی‌شود، توسط هئیت نظارت دانشگاه با برنامه‌های سیاسی اشتباه گرفته می‌شود، گفت: مثلاً به سخنران یک برنامه انجمن علمی-دانشجویی فقط به دلیل اینکه قبلاً سیاسی سخن گفته است، مجوز داده نمی‌شود در صورتی که تنها فرد متخصص در آن حوزه، برای انجمن علمی-دانشجویی دعوت شده است که باید برای این کار چاره‌اندیشی شود.


باقری با بیان اینکه دانشجویانی که در انجمن‌های علمی-دانشجویی فعالیت می‌کنند معمولاً هیچ‌گونه چشم‌‌داشتی ندارند، افزود: حداقل خواسته دانشجویان انجمن‌های علمی-دانشجویی این است که از آن‌ها حمایت معنوی صورت بگیرد به خصوص اینکه فعالیت آن‌ها در این تشکل‌ها به عنوان سابقه تحصیلی برای مقاطع بالاتر کارشناسی‌ارشد و دکتری مد نظر قرار بگیرد.


وی به برگزاری جشنواره انجمن‌های علمی- دانشجویی کشوری (حرکت) اشاره کرد و گفت: برخی از انجمن‌های علمی-دانشجویی در زمینه داوری این جشنواره انتقادها و نقطه‌نظراتی دارند که بهتر است مورد ارزیابی قرار بگیرد. ضمن‌‌آنکه می‌توان از عناوین برتر این مسابقات، مثل جشنواره خوارزمی به عنوان کارنامه علمی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.


دبیر شورای دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی به فعالیت‌های انجمن‌های علمی-دانشجویی رشته‌های حوزه علوم انسانی اشاره و اظهار کرد: انجمن‌های علمی-دانشجویی که در زمینه علوم انسانی فعالیت می‌کنند به نوعی مظلوم واقع می‌شوند.


وی درباره همین موضوع افزود: مسئولان و مدیران فکر می‌کنند، انجمن‌های علمی-دانشجویی رشته‌های علوم انسانی برخلاف رشته‌های ریاضی، فنی و تجربی برای برگزاری برنامه‌های خود به هزینه و بودجه کمتری نیاز دارند در حالی که اینطور نیست و گاهی برگزاری یک همایش توسط یک تشکل دانشجویی علوم انسانی هزینه‌بر و وقت بیشتری می‌گیرد.


دبیر دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی به روند اداری حاکم بر دانشگاه‌ها برای تصویب برنامه‌های علمی، انجمن‌های علمی-دانشجویی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز باید مسئولان وزرات علوم و رؤسای دانشگاه با محوریت معاونت فرهنگی چاره‌اندیشی کرده تا مجوزها توسط کمیته نظارت و حمایت، صادر و سرعت بیشتری نیز پیدا کند.



وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوع‌های مطرح شده در جلسه با آقای ایرجی‌کجوری، مدیرکل فرهنگی وزرات علوم، ضعف در اطلاع‌رسانی در زمینه برنامه‌های مربوط به تشکل‌های دانشجویی به خصوص انجمن‌های علمی-دانشجویی بود که قرار شد در این زمینه چاره‌اندیشی شود.


دبیر شورای دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی یکی دیگر از موضوع‌های مطرح شده در جلسه با مدیرکل فرهنگی وزرات علوم را نحوه پیگیری مطالبات تشکل‌هایی دانشجویی از دانشگاه‌ها بیان کرد و گفت: آقای ایرجی‌کجوری گفتند؛ دانشجویان و دبیران تشکل‌های دانشجویی به خصوص انجمن‌های علمی-دانشجویی می‌توانند از طریق وزرات علوم و دفتر مدیرکل فرهنگی، مطالبات خود را به صورت جدی پیگیری کنند.


وی در ادامه به وضعیت انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در سال جدید اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییرات صورت گرفته در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و توجه ویژه آقای سلیمی‌بجستانی (معاونت دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگ-اجتماعی) در این زمینه، مشکلات سال گذشته در حال برطرف شدن است.


باقری ضمن اظهار امیدواری از ادامه پیدا کردن روند مثبت  در نظر گرفته شده در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، تأکید کرد: یکی از مشکلات انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی اشتباه گرفته شدن برنامه‌های آن‌ها با تشکل‌های سیاسی است که می‌توان با ایجاد فضای گفت‌و‌گو و تعامل این مشکل را برطرف کرد.


دبیر شورای دبیران انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: یکی از مهمترین زمینه‌هایی که موجب می‌شود انجمن‌های علمی-دانشجویی و به تبع آن دانشگاه علامه طباطبائی در میان جامعه دانشگاهی و مردم مطرح شود، همین برگزاری نشست‌‌ها و همایش‌های علمی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار