۲۳ فروردين ۱۳۹۶ ۱۱:۵۸
کد خبر: ۷۸۰۱۰
Etekaf Allame (4)

حجت‌الاسلام حلوائیان، استاد حوزه علمیه در جمع دانشجویان معتکف دانشگاه علامه طباطبائی، خاطرنشان کرد: اولین شرط اعتکاف خلوت با محبوب است اما ما اینجا همه با تلفن‌های همراه که محبوب‌مان است، معتکف شده‌ایم.


به گزارش عطنا، حجت‌الاسلام حسین حلوائیان امروز ظهر 22 فروردین‌ماه در جمع دانشجویان معتکف دانشگاه علامه طباطبائی در مسجد امام علی‌(ع) این دانشگاه، بیان کرد: اعتکاف بهترین فرصت برای درک خلوت با محبوب است.


وی با اشاره به اینکه ما یک عمر گرفتار کثرت‌های نظام هستی شدیم و حالا آمده‌ایم از آن‌ها دل بکنیم و خلوت کنیم، گفت: اعتکاف برای این است تا از آلودگی‌های صوتی و تصویری پاک شویم.


حلوائیان خاطرنشان کرد: آمده‌ایم تا در مراسم اعتکاف بگوییم که سیر آفاق بس است و مدتی هم سیر انفس را انجام دهیم. ضمن‌آنکه اعتکاف یعنی من و خدا باشیم ولی اغیار نباشد.


وی درباره همین موضوع افزود: به همین دلیل اولین شرط اعتکاف خلوت با محبوب است اما ما اینجا همه با تلفن‌های همراه که محبوب‌مان است، معتکف شده‌ایم. اگر در اعتکاف پیامی از محبوب حقیقی نیامد کسی را بازخواست نکنیم چرا که ما خودمان را آماده نکرده‌ایم.




باید خودمان را پاک کنیم تا بدانیم در عالم چه خبر است و کسی که با قاطعیت می‌گوید در بیست‌و‌پنج سال آینده خبری از اسرائیل نخواهد بود، خبر‌هایی در عالم دریافت می‌کند.



این استاد حوزه با اشاره به خلوت دل در مراسم اعتکاف، گفت: ما باید در این سه روز خلوت قبر را تجربه کنیم، چون قبر یک اعتکاف همیشگی است. ضمن‌آنکه دل انسان با دیدار محبوب شاد شده و دیدار محبوب هم تنها در خلوت حاصل می‌شود.

وی اظهار کرد: لازمه خلوت دل، ابتدا درک خلوت است و چون ما اسیر فکر و خیال هستیم، خلوت دل نداریم حتی در زمان‌هایی که تنها هستیم این خلوت حاصل نمی‌شود.


حلوائیان با بیان اینکه اعتکاف تبدیل عبد‌الله به عند‌الله است، گفت: این در حالی است که ما تازه عبد‌الله هم نشده‌ایم و عبدالله کسی است که همیشه در نزد خدا حضور داشته باشد.



وی با بیان اینکه خیال ما این است که اگر رفیق و دوست‌مان، کنارمان باشد تنها نیستیم، بیان کرد: این در حالی است که در دعاها می‌خوانیم،‌ «يَا أَنِيسَ مَنْ لا أَنِيسَ لَهُ، یا رفیق من لا رفیق له».


این استاد حوزه با اشاره به اینکه باید خودمان را پاک کنیم تا بدانیم در عالم چه خبر است، گفت: کسی که با قاطعیت می‌گوید در بیست‌و‌پنج سال آینده خبری از اسرائیل نخواهد بود، خبر‌هایی در عالم دریافت می‌کند.


وی با بیان اینکه همه ما خواب هستیم و با مرگ بیدار می‌شویم، گفت: هرکسی فهمید در عالم چه خبر است، چشم‌های خود را شسته و جور دیگر دیده است.


حلوائیان با اشاره به صحبت‌های آیت‌الله جوادی‌آملی، خاطرنشان کرد: فضای مجازی اینچنین هم که می‌گویند، مجازی نیست بلکه این خود ما هستیم که خودمان را درگیر مجاز کرده‌ایم در حالی که عالم، حقیقت است ولی ما در عالم خیالات به سر می‌بریم.


وی راه برون رفت از خیال را اصلاح معرفت و تهذیب دانست و گفت: اگر معرفت انسان درست شود سیاست نیز اصلاح می‌شود چون دعواها و بی‌تقوایی‌ها نیز از همین بی‌معرفتی‌ها شروع می‌شود.


این استاد حوزه با بیان اینکه برای اصلاح معرفت لازم است ابتدا طهارت قوه خیال به دست آید، گفت: قوه خیال میدان مبارزه با شیطان است.


وی تأکید کرد: کاری که شیطان با قوه خیال ما انجام می‌دهد این است که عالم را به جای دیدن آیه‌ الهی به عنوان نشانه شیطان ببینیم.


حلوائیان در پایان با اشاره به ثمرات تطهیر قوه خیال، گفت: ثمره تطهیر قوه خیال این است که نمازمان درست می‌شود و در این صورت می‌توانیم راه خود را پیدا کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار