۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ۱۸:۱۱
کد خبر: ۷۴۷۶۸
shamisa (19)

سیروس شمیسا، درباره تاثیر دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان قطب علوم انسانی کشور در تقویت زبان و ادبیات فارسی گفت: این دانشگاه از دیرباز رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده و هنوز هم رتبه اول را در زمینه زبان و ادبیات فارسی داراست.


به گزارش عطنا، مراسم نکوداشت سیروس شمیسا، استاد ادبیّات فارسی و نویسنده پرکار ایرانی روز دوشنبه، 16 اسفندماه در سالن شهید مطهری دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی برگزار شد و جمعی از استادان این دانشکده به ایراد سخنرانی پرداختند.



اشاره: سیروس شَمیسا (زاده ۲۹ فروردین ۱۳۲۷ در رشت) استاد ادبیات فارسی و نویسنده پرکار ایرانی است که تاکنون بیش از ۴۰ اثر خلق کرده‌است.

در این مراسم، کوروش صفوی، عضو هیئت علمی زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، با بیان اینکه سابقه دوستی‌اش با دکتر شمیسا به چهل سال می‌رسد، گفت: درست زمانی را به یاد دارم که این دانشکده، این طبقات را نداشت و ما از دانشکده‌های مختلف با هم ادغام شده بودیم و قرار بود در گروه ادبیات فارسی خدمت کنیم، ما از آن زمان زیر سایه دکتر شمیسا بودیم.


وی با استعاره خاص خود درباره شمیسا ادامه داد: در این دنیا که بگردیم، رودخانه‌هایی می‌بینیم و وقتی مسیر را طی می‌کنیم، می‌بینیم که تمام شهرها در کنار رودها ساخته شده‌اند، رودخانه‌هایی که باعث می‌شوند زمین‌های دور، حاصل‌خیز شوند و دکتر شمیسا، یکی از این رودخانه‌ها است.



سیروس شمیسا چهار بعد دارد


در ادامه حسین پاینده، منتقد فیلم و استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: من سیروس شمیسا را پژوهشگر تراز اول ادبیات فارسی می‌دانم.


وی با بیان اینکه شمیسا «استاد پیشگام» است، گفت: در زمانی که هیچکس شعر سهراب سپهری را تحلیل نکرده بود، استاد شمیسا کتابی در نقد اشعار سهراب سپهری و فروغ فرخزاد تالیف کردند.


پاینده با اشاره به اینکه شمیسا چهار بعد دارد، ادامه داد: پژوهشگر تراز اول، نویسنده و داستان‌نویس، مترجم توانا و شاعری که آثارش باید بیش از این شناخته شوند، ابعاد این شخصیت برجسته هستند.



بیشترین برداشت‌های من در دوران تحصیل، از کلاس‌های شمیسا بود


داوود اسپرهم، مدیرگروه ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی عنوان کرد: از سال 1363 به دانشگاه علامه طباطبائی آمدم. در ترم دوم، با استاد شمیسا، درس عروض و قافیه را گذراندم. بیشترین برداشت‌های علمی من در سال‌های پژوهش در ادبیات فارسی، از کلاس‌های استاد شمیسا بود.


وی ادامه داد: به راستی استاد شمیسا در هر زمینه‌ای رشته ادبیات فارسی، کتاب‌های ارزشمندس تالیف کرده‌اند و توانستند خلأهای ادبیات را تشخیص داده و اوضاع آشفته آن را سامان بخشند.



شمیسا در زندگی من خیلی موثر بودند


در بخش دیگر این مراسم، تیمور مالمیر، از اساتید مدعو از دانشگاه تهران با بیان خاطراتی از دوران دانشجویی خود اظهار کرد: دکتر شمیسا و یکی دیگر از اساتید فقیه، در دوره تحصیل من در زشته زبان و ادبیات فارسی، تاثیرگذارترین اساتید بنده بودند.



همه جا استاد


همچنین عباسعلی وفایی، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی ضمن تشکر از کانون شعر و ادب این دانشگاه، درباب لزوم قدردانی از استادانی چون دکتر سیروس شمیسا، گفت: ما باید وضعیت زبان فارسی را از چهل یا پنجاه سال گذشته بررسی کنیم و تحقیق کنیم تا بدانیم ادبیات فارسی در این سال‌ها چه وضعیتی داشته است.


وفایی ضمن گرامی‌داشت جایگاه والای شمیسا در ادبیات فارسی، خاطرنشان کرد: دکتر شمیسا نه تنها در دانشکده ما بلکه در کل کشور استاد هستند، زیرا کتبی که به دست ایشان تالیف شده، به عنوان منبع اصلی کلاس‌های ادبیات فارسی در دانشگاه‌های سراسر ایران معرفی می‌شود، لذا استاد همه دانشجویان و تمامی استادان این دوره هستند.


در ادامه ی مراسم، آرزو سبزوار قهفرخی، دبیر کانون شعر و ادب  این دانشگاه ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان گفت: از تک تک استادان محترم، تشکر و قدردانی می‌کنم. همچنین از دکتر محمدرضا حاجی بابایی سپاسگزارم که ما را در برگزاری این مراسم یاری کردند .


سپس با خواندن غزلی از سروده های خود،به سخنانش پایان داد. پس از سخنرانی سبزوار، ویدیویی از حسام آرین، دبیر کانون موسیقی دانشگاه پخش شد که شامل یکی از اشعار سیروس شمیسا بود و این اثر با خوانندگی و آهنگسازی حسام آرین پخش شد که حضار را تحت تاثیر قرار داد.



من خودم را دانشجو می‌دانم


در پایان برنامه، سیروس شمیسا، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی ضمن قدردانی، اظهار کرد: من از محبت شما ممنونم. واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم. محبت شما نشان می‌دهد که ما ایرانی‌ها با وجود تمام اختلاف سلیقه‌ها، به نفس علم اهمیت می‌دهیم و من فکر می‌کنم که اینها درس‌های بزرگی است.


وی افزود: من مطمئن هستم که از بین دانشجویان حال، استادان بزرگی تربیت خواهد شد و برای آنها جلسات بزرگداشت برگزار خواهند کرد و این می‌تواند در روند علم بسیار موثر باشد.


در پایان مراسم، لوح تقدیری به پاس یادبود به استاد شمیسا تقدیم شد.



فضای امروز صمیمی و صادقانه بود


در حاشیه مراسم، سیروس شمیسا در گفت‌و‌گو با  خبرنگار عطنا گفت: همایش امروز صمیمی و صادقانه بود و من از دوستان کمال تشکر را دارم.


وی درباره تاثیر دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان قطب علوم انسانی کشور در تقویت زبان و ادبیات فارسی هم گفت: این دانشگاه از دیرباز، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده و هنوز هم رتبه اول را در زمینه زبان و ادبیات فارسی داراست.


گفتنی است نکوداشت سیروس شمیسا، با حضور دانشجویان و استادانی چون معصومه موسایی، بتول واعظ، زهره الله دادی دستجردی، داوود اسپرهم، نعمت‌الله ایران‌زاده ، مباشری، مالمیر و ... برگزار شد.


تصاویر نشست را اینجا ببینید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار