۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ۱۶:۴۴
کد خبر: ۷۴۱۹۵
Taghdir az Daneshjooyan nomoone- 95 (43)

حسین سلیمی بجستانی در جشنواره دانشجوی نمونه دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به تفاوت‌های دانشجوی نمونه با دیگر دانشجویان دانشگاه، گفت: هدف از برگزاری این مراسم، الگوسازی برای دانشجویان است و آموزش، پژوهش، فعالیت فرهنگی و شأن دانشجویی، چهار شاخص تشخیص دانشجوی نمونه هستند.


به گزارش عطنا، معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در آیین اختتامیه بیست‌وپنجمین دوره جشنواره دانشجوی نمونه که صبح امروز، دوشنبه 16 اسفندماه در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت علامه برگزار شد، سخنرانی کرد.


در این مراسم، سلیمی‌بجستانی ضمن خیر مقدم به مهمانان حاضر در این مراسم اظهار کرد: باعث افتخار دانشگاه علامه است که در اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره دانشجوی نمونه در خدمت مدیران و دانشجویان نمونه است.




امسال نتوانستیم دانشجوی نمونه‌ای به وزارت علوم معرفی کنیم



وی افزود: هر تقویم دانشگاهی مناسک مخصوصی دارد که یکی از آنها انتخاب دانشجوی نمونه است که امروز و در مطلع بهار در دانشگاه علامه طباطبائی در حال برگزاری است.


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: از دیگر مناسک دانشگاه، جشن دانشجویان نو ووردی است که در ابتدای هر سال برگزار می‌شود و نیز جشن دانش‌آموختگان پس از فارغ‌التحصیلی و دیگر جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی است.


وی با اشاره به کسب مدال‌های ورزشی برخی از دانشجویان در عرصه‌های مختلف ورزشی و تقدیر از آنان در این مراسم، خاطرنشان کرد: از میان 16 هزار دانشجوی دانشگاه علامه، حدود 5 درصد دانشجویان به صورت خودجوش، با انگیزه و برنامه پیش می‌روند و پیشرو هستند.


سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی داشنگاه علامه طباطبائی همچنین اظهار کرد: تعدادی از دانشجویان نیز در نقطه مقابل دانشجویان با انگیزه و در سمت دیگر این طیف قرار دارند و همواره سیاست دانشگاه در برخورد با این دسته از دانشجویان در وهله اول، مشاوره، گفت‌وگو و هم‌یاری است و در برخی موارد نیز عتاب و خطاب است.



هدف از این جشنواره، الگوسازی برای دانشجویان است


سلیمی‌بجستانی ادامه داد: حدود 90 درصد باقی دانشجویان در میانه این بازه از دو گروه دانشجویان قرار دارند که این دسته از دانشجویان به درس خواندن علاقه‌مند هستند و برای تحصیل و پیشرفت به دانشگاه وارد شدند اما شاید تفاوت آنها با شما دانشجویان نمونه در نداشتن برنامه‌ریزی باشد.


وی اظهار کرد: در برخی موارد شاهد این هستیم که دانشجویان میانه این طیف، دارای رزومه قوی‌تری نیز هستند اما با برنامه بودن به معنای گوش به زنگ بودن است که این یعنی با حساسیت خاصی برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف دانشگاه را پیگیری کرده و در موعد مقرر اقدام لازم را انجام دهند.


این استاد مشاوره ادامه داد: هدف از این جشنواره، الگوسازی برای دانشجویان پرکار و نمونه در عرصه‌های علم و پژوهش و فرهنگ است که تراز جمهوری اسلامی باشد و از سوی دیگر موجب ایجاد رقابت علمی و معنوی مناسبی با سایر دانشجویان است.


4 شاخص انتخاب دانشجوی نمونه


سلیمی بجستانی با اشاره به شاخص‌های انتخاب دانشجوی نمونه در این جشنواره، اظهار کرد: دانشجویان نمونه در چهار بخش آموزش، پژوهش، فعالیت‌های فرهنگی و شئونات دانشجویی امتیاز کسب می‌کنند.


وی افزود: بخش آموزش بر اساس معدل، آزمون زبان و شرکت در المپیادهای مختلف است، بخش پژوهش نیز شامل ارائه مقالات علمی ترویجی، پژوهشی، همایشی و نیز طرح‌های پژوهشی و تالیف، ترجمه و گردآوری کتاب، مسابقات و جشنواره‌های ملی، شرکت در کانون‌ها و انجمن‌های علمی، آموزشی و دانشجویی است.


معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی، سومین بخش این گزینش است که شامل فعالیت‌های قرآنی، عضویت در نهادهای دانشجویی و نظارتی و سایر فعالیت‌های فرهنگی داخل و خارج دانشگاه است و آخرین بخش نیز شئونات دانشجویی است که اکثریت 15 هزار و 900 دانشجوی دانشگاه علامه در این بخش امتیاز لازم را کسب می‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: کسب حداقل امتیاز برای ورود به مرحله بعدی لازم بوده تا در سه دسته طبقه‌بندی شوند که امسال تعداد 193 نفردر این رقابت شرکت کردند و این رقم نسبت به پارسال رشد چشم‌گیری داشته‌ است.



امسال نتوانستیم دانشجوی نمونه‌ای به وزارت علوم معرفی کنیم


سلیمی بجستانی ادامه داد: دانشجویان برجسته و دارای امتیاز بالاتر در این رقابت دانشگاهی با توجه به نمرات و امتیازهای کسب شده به وزارت علوم معرفی می‌شوند که متاسفانه امسال ما نتوانستیم هیچ دانشجویی را معرفی کنیم.


وی اظهار کرد: برای ورود به مرحله نهایی این رقابت یعنی رقابت میان دانشجویان تمام دانشگاه‌های کشور، بایستی هر دانشجو با توجه به جدول امتیاز دهی که از سوی وزارت علوم اعلام شده است، بیش از 60 امتیاز کسب کند و پس از آن دانشجویان وزارت علوم و وزارت بهداشت رقابت خواهند داشت.


معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: از دو سال گذشته، امکان جدیدی برای حضور در جشنواره اضافه شده است که دانشجو برای شرکت در این رقابت‌ها بایستی از طریق سامانه وزارت علوم برای ثبت‌نام اقدام کند که این امر امکان هر نوعی از کوتاهی و یا قصوری در انجام امور مربوطه از سوی کارکنان را در خصوص ثبت‌نام دانشجو از بین می‌برد.


وی افزود: در رویکرد جدید، سامانه در زمان مقرر جشنواره، مدارک دانشجویان را از طریق سایت دریافت می‌کند و پس از اتمام زمان فراخوان، امکان بارگذاری مدارک از روی سایت برداشته می‌شود و مدارک توسط کارشناسان رویت شده و امتیازبندی می‌شوند.


سلیمی‌بجستانی اظهار کرد: در جشنواره امسال، به همت دکتر الماسی پیش نشستی با حضور 30 نفر از برگزیدگان برگزار شد که در آن دانشجویان مشکلات و معضلات خود را بیان کردند و به این ترتیب آنها برای جشنوراه سال آینده آماده شدند تا در سطح کشوری بتوانند رتبه‌هایی کسب کنند.


وی ادامه داد: نتایج حاصل از دریافت اطلاعات دانشجویان را در سه دسته تقسیم بندی کردیمو آنها را تحت عنوان دانشجویان نمونه، شایسته تقدیر و تلاشگر معرفی کردیم که تعداد سه نفر به عنوان دانشجوی نمونه، بیست نفر دانشجوی شایسته تقدیر و تعدادی نیز دانشجوی تلاشگر شناخته شدند.



تمام شرکت‌کنندگان به همراه خانواده



سلیمی‌بجستانی با اشاره به اینکه در جشنواره‌های پیشین تنها برگزیدگان در مراسم جشنواره اختتامیه دانشجویان نمونه شرکت می‌کردند، خاطرنشان کرد: این نخستین باری است که از همه شرکت گنندگان برای حضور در این جشنواره دعوت به عمل آمده است و علاوه بر این، امسال از والدین دانشجویان نیز در این مراسم دعوت به عمل آمده است تا شاهد موفقیت فرزندان خود باشند.


وی ادامه داد: برای دانشگاه علامه طباطبائی افتخار است که دانشجویان نمونه در هر سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری توانستند رتبه‌های برتر کسب کنند و در این مراسم حضور داشته باشند.


معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به تفاوت‌های دانشجویان عادی با دانشجویان عالی، اظهار کرد: معمولا دانشجویان عادی به دانشگاه وارد می‌شوند که درس بخوانند اما دانشجویان عالی، آنانی هستند که علاوه بر درس خواندن به دنبال رشد هستند و تغییر می‌کنند.



دانشجوی عادی غر می‌زند اما دانشجوی نمونه رشد می‌کند


سلیمی‌بجستانی وی افزود: دانشجوی عادی پیرو و دانشجوی عالی پیشرو است، دانشجوی عادی انگیزه می‌گیرد و دانشجوی عالی انگیزه می‌دهد و دانشجوی عادی غر می‌زند اما دانشجویان عالی تاثیرگذار است و پیشنهاد ارائه می‌دهد که بسیاری از این پیشنهادها موجب رشد برنامه‌های دانشگاه در حوزه‌های مختلف می‌شود که به مثابه تلنگری برای مسئولان دانشگاه است.


وی با اشاره به اینکه دانشجوی عادی فارغ‌التحصیل می‌شود، ادامه داد: «فارغ شدن» برای دانشجویان نمونه به کار نمی‌رود چرا که دانشجویان نمونه هیچگاه از تحصیل فارغ نمی‌شوند و در تمام طول عمر خود در پی پیشرفت علمی هستند.


وی ادامه داد: دانشجوی عادی دوست‌دار اندیشه است در حالی که دانشجوی عالی اندیشه‌پرداز و پیشرو در جامعه است و حرفی نو دارد و به این ترتیب، دانشحویان نمونه، زمانی که در آینده وارد عرصه‌های مختلف اجتماعی می‌شوند، انسان‌هایی موثر و پیش‌برنده خواهند بود.



دانشجوی نمونه هرگز لذت یادگیری را از دست نمی‌دهد


معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: دانشجویان عادی، نتیجه‌مدار هستند و به دنبال نمره، مدرک و بیست گرفتن هستند اما دانشجویان عالی علاوه بر نتیجه به فرآیند نیز توجه می‌کنند و در طول دوران تحصیل از یادگیری لذت می‌برند.


وی با اشاره به سخن یکی از روان‌شناسان که «دانشجویان نمونه هیچگاه لذت یادگیری را از دست نمی‌دهند»، افزود: ما به عنوان معلم در کلاس درس از دانشجویان نمونه انگیزه می‌گیریم.


سلیمی‌بجستانی اظهار کرد: می‌خواهم دعایی کنم از نوع روان شناسی! برای تمام دانشجویان دعا می‌کنم که فوایدی که در زندگی خود دارند را تقویت کرده و بدانند که برخی چیزها در زندگی ما وجود دارد که گاه اهمیت آنها را در زندگی فراموش می‌کنیم و از یاد می‌بریم که تا چه اندازه در زندگی ما موثر هستند و داشتن آنها سرمایه است.


وی با اشاره به اینکه انسان چند نوع سرمایه در زندگی خود دارد، ادامه داد: نوعی از سرمایه مادی است که ما ممکن است دارای این مادیات باشیم و یا نباشیم و نوع دیگری از سرمایه، معنوی است که همه از آن برخوداریم و من می‌خواهیم در این حوزه دعا کنم.



به آینده خود نامه بنویسید!



معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با ابراز امیدواری از خلق آینده‌ای روشن در دانشجویان و به ویژه دانشجویان نمونه، گفت: آینده نقطه‌ای نیست که به آن خواهیم رفت، بلکه جایی است که ما می‌سازیم، راه‌های رسیدن به آینده از قبل یافته نشده است و ما خود باید آن را جست‌وجو کنیم و بسازیم.


وی افزود: یکی از کارهای خوبی که ما می‌توانیم انجام دهیم، نامه نوشتن به آینده است و نخستین چیزی که از شما دانشجویان نمونه انتظار دارم این است که به آینده خود نامه‌ای بنویسید و دومین خواسته من از شما این است که دشمن خود را شناسایی کنید.


سلیمی‌بجستانی با بیان اینکه دشمن تنها عاملی در بیرون نمی‌تواند باشد، خاطرنشان کرد: ما انسان‌ها دشمنی درونی داریم که شناخت این دشمن درونی گاهی مایه بی‌انگیزگی، ناامیدی و کم‌تابی ما خواهد بود و این دشمن در ذهن ماست.


وی افزود: دومین آروز و دعای من برای شما مرور خاطرات خوب و موفقیت‌های گذشته‌تان است و از آنجایی که شما راهی طولانی را در مقاطع مختلف تحصیلی طی کرده‌اید تا به این جا برسید و همگی توانسته‌اید موفق باشید، یادآوری خاطرات گذشته در برخی موارد می‌تواند امیدبخش انجام فعالیت‌های پیش روی شما باشد و می‌توان با نیم نگاهی به گذشته به خوبی دید که از چه نقطه‌ای حرکت کرده‌ایم و در حال حاضر در چه جایی قرار داریم.



آینده نقطه‌ای است که باید آن را «بسازیم»


سرپرست معاونت دانشجویی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: تفاوت انسان‌های موفق با دیگر انسان‌ها در این است که ورای وراثت و محیط زندگی به اراده و پشتکار خود اهمیت می‌دهند و این اراده و تصمیم بر انتخاب است که آنها را به مرحله‌ای رسانده است که گوی سبقت را از دیگران بربایند.


وی با ابراز امیدواری از داشتن هدف‌گذاری‌های دانشجویان در ایجاد آینده‌ای روشن، خاطرنشان کرد: اهداف می‌توانند حتی تخیلی و یا ناواضح باشند اما وجود هدف در هر حال از نبودن آن بهتر است و کورسوی امیدی به سمت آن چیزی است که می‌خواهیم رخ دهد، حتی اگر در نهایت آنچه که می‌خواهیم دقیقا رخ ندهد اما شبیه به آنچه که در نظر داشتیم خواهد شد.


 



تا به حال هیچکس از مطالعه زیاد نمرده است!


سلیمی‌بجستانی اضافه کرد: «راست‌گویی» از دیگر خصیصه‌های انسان‌های موفق است که وقتی به عنوان یک قاعده به آن نگاه کنیم به صورت یک عادت درآمده و در انجام آن ممارست به خرج می‌دهیم و از سوی دیگر وقتی یک بار دروغ می‌گوییم، برای جبران دروغ اول، بایستی دروغ‌های دیگری را نیز گفت.


وی تاب‌آوری را از دیگر خصلت‌های انسان‌های موفق برشمرد و اظهار کرد: گاه کمر انسان زیر بار فشارهای زیاد زندگی خم می‌شود اما نشکستن کمر انسان‌های بزرگ، نشان از تاب‌آوری بالای آنها دارد که می‌توانند پس از شکست‌های زندگی بهبود پیدا کنند.


معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: «مطالعه تا حد مرگ» از دیگر ویژگی‌های یک انسان موفق است و ما تا به حال هیچ انسانی را ندیده‌ایم که از مطالعه فراوان مرده باشد! و شاید بهترین لذت برای دانشجویان نمونه این است که به یک کل وصل هستیم و هرگز زندگی یکنواختی نخواهیم داشت.



بزرگترین حسرت دانشجوی نمونه، مطالعه نکردن کتاب‌های جدید است


سلیمی‌بجستانی با اشاره به اینکه بزرگترین حسرت انسان‌های تلاشگر «مطالعه نکردن کتاب‌های جدید» است، خاطرنشان کرد: گاه روزه سکوت گرفتن بسیار خوب است و این یعنی در برخی موارد حرف نزدن برای رشد و پیشرفت ما مفیدتر از صحبت کردن است.


وی افزود: عشق به اعضای خانواده، ورزش و تحرک، فراموش نکردن فرایض دینی به ویژه نماز خواندن، تغذیه و تنظیم برنامه خواب و بیداری و کمک پنهانی به دیگران مسائلی هستند که باید در کنار پیشرفت تحصیلی و هدف‌گذاری‌های زندگی فردی از آنها نیز غافل نشد.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به داشتن شغل و کار برای دانشجویان، اظهار کرد: گاهی فرزندان از نظر اقتصادی به پدر و مادر خود وابسته هستند و این در حالی است که زمانی اولین پول و دستمزد را به دست خواهیم آورد که تصمیم بگیریم دست در کیسه خود کنیم و از کار کردن هرگز خجالت نکشیم.


وی افزود: درک فرصت‌ها و مشورت گرفتن و استفاده مناسب از خرد، آخرین توصیه من به شماست و در این تعریف، خرد یعنی آنچه را که می‌توانیم تغییر بدهیم، تغییر داده و آنچه را که توان تغییر نداریم، بپذیریم و تفاوت این دو را از هم تشخیص دهیم.


سلیمی‌بجستانی در پایان با ابراز امیدواری از ادامه موفقیت‌های روزافزون دانشجویان، ادامه داد: شما دانشجویان نمونه توانسته‌اید با عشق و هیجان مناسب، خود را به این نقطه از نظر تحصیلی برسانید و برای همه شما آرزو می‌کنم که در تمام ابعاد زندگی موفق باشید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار