به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی آموزشگاه فیلمسازی مستند آریا، این سمینار در سه پنل «استعداد و سینما»، «اقتصاد و سینما» و « قانون و سینما»، پنجشنبه، پنجم اسفندماه، میزبان علاقهمندان، هنرمندان و دانشجویان رشتههای سینما، حقوق و اقتصاد بود؛ اولین پنل این سمینار تحت عنوان «استعداد و سینما» با حضور خسرو سینایی، اکبر عالمی و رویا ایروانی برگزار شد.
سينايي بابیان اینکه سينماي ما پيشرفت كرده است و تکستارهها سينما ما را مطرح کردهاند، تصریح کرد: متأسفانه ما زيربناها را در سینما محكم نکردهایم و نبايد شرايط طوري پيش رود كه سقوط كنيم.
وي افزود: كار سينما، جمعي است و نبايد فقط ستارهها را ديد.
این کارگردان و فیلمنامهنویس تأکید کرد: بايد تحصيلات و دانش سينمايي را تقويت كرد. همه نبايد بازيگر شوند، در ساير حوزههای سينما نيز بايد سرمایهگذاری كرد.
سینایی در پايان بیان کرد: به سينما بودجه اختصاص داده شود و آموزش و مهارتهای نوين در سينماي ايران نهادينه شود.
عالمي، دیگر کارشناس پنل مذکور بيان كرد: انسانها با آموزش متمايز میشوند و استعداد بايد تلاش كند و شكوفا شود.
این استاد دانشگاه افزود: دانش، خرد، بينش و جهانبینی، لازمه فیلمسازی است. وزارت علوم بايد دروس را بازنگري و دوره كارآموزي را پياده كند.
رويا ايروانی، مدیر آموزشگاه فیلمسازی مستند آریا و مجری- کارشناس پنل "استعداد و سينما" نیز اعلام كرد: در راستی کشف و تقویت استعدادهای سینمایی، يك مجموعه توليد فيلم، ٢٠ دانشجو را در مقاطع ليسانس و فوقلیسانس، بهعنوان كارآموز در پروژههای سينمايي میپذیرد.
دبیر این سمینار در ادامه بیان كرد: علاقهمندان، جهت حضور در اين دورههای كارآموزي میتوانند با مراجعه به آموزشگاه فیلمسازی مستند آريا، درخواست خود را جهت بررسي ارائه دهند. اين آموزشگاه بعد از بررسي، واجدين شرايط را براي كارآموزي معرفي خواهد کرد.
این گزارش حاکی است، علاقهمندان جهت ثبتنام برای حضور در اين دوره كارآموزي میتوانند از طریق ایمیل arya.doc2015@gmail.com با آموزشگاه فیلمسازی مستند آریا ارتباط برقرارکرده و علاوه بر درخواست، اطلاعات تماس خود را نیز ارسال کنند؛ علاوه بر این، متقاضیان میتوانند با شمارههای 88951899-021 و 88971875-021 تماس حاصل کنند.
دومین پنل سمینار مذکور یعنی «اقتصاد و سینما» نیز با حضور «محمدعلی حسین نژاد»، «جمال ساداتیان» و «حمیدرضا شش جوانی» برگزار شد.
ساداتیان بابیان اینکه سانسور سینمای اندیشه را دچار افت و رکود کرده است، گفت: این سانسور، سینمای ما را محافظهکار و ترسو کرده و منجر به سیاست زدگی در آن شده است.
این تهیهکننده سینما و تلویزیون تصریح کرد: حوزه هنری، سینمای اندیشه و رفتارها و آسیبشناسی اجتماعی را تحریم کرده است و معمولاً فیلمهای مربوط به این حوزهها توقیف میشود و جلوی اکران آن گرفته میشود.
ساداتیان در ادامه اظهار کرد: حدود 90 درصد توزیع فیلمهای خانگی از طریق شبکه قاچاق صورت میگیرد؛ به همین دلیل وضعیت اقتصادی سینما ناامیدکننده است و ریسک سرمایهگذاری را پایین آورده است.
شش جوانی نیز با اشاره به موضوع معافیتهای مالیاتی در حوزههای فرهنگی، گفت: در قانون مالیاتهای مستقیم، ما بهصورت مصوب داریم که بنگاههای اقتصادی فرهنگی از مالیات معافاند، اما متأسفانه این قانون اجرای نمیشود و لازم است به تأثیر اجرای این قوانین در حوزه فرهنگی توجه شود.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار کرد: سرانه فیلم دیدن کشوری مانند گرجستان، بعد از ایسلند و هلند در مرتبه چهارم قرار دارد که نشان از بازاریابی مناسب دارد؛ لازم است که بازاریابی و پژوهشهای لازم در سینمای ایران انجام شود.
حسین نژاد دیگر سخنران پنل مذکور بابیان اینکه سینما در شمار صنایع خلاق است، گفت: سرمایهگذاری زمانی ادامه مییابد که ورودی سرمایه منجر به ارزشافزوده شود و چرخه فعال باشد. سرمایهگذاری باید برگشت سرمایه داشته باشد و موجب سودآوری شود.
آخرین پنل دومین سمینار تخصصی فجر «استعداد، اقتصاد و قانون در سینما» با محور «قانون و سینما» با حضور «جواد طوسی»، «جمال خندان» و «سید یاسر ضیائی چاهگاهی» برگزار شد.
طوسی، بیشترین مشکلات دعاوی در سینما را مربوط به عدول از اخلاقیات میداند. این حقوقدان و منتقد فیلم بابیان اینکه قانون حمایت از مؤلفان، مصنفان و هنرمندان رد مال پیشبینینشده است، پیشنهاد داد: میتوان با الهام از رد مال در جرم کلاهبرداری، این موضوع را نیز در بازنگری اصلاح قانون حمایت از مؤلفان، مصنفان و هنرمندان پیشبینی کرد.
این حقوقدان در بخش دیگری از صحبتهایش تأکید کرد: بازپرسهای حاضر در دادسرای فرهنگ و رسانه، دغدغههای هنرمندان را ندارند و علاوه بر این، نگاه کارشناسانه نسبت به برخورد متناسب از سوی بازپرس وجود ندارد.
سید یاسر ضیائی چاهگاهی، نیز تضمین حمایت از حقوق هنرمندان و آثار هنری را نشان لزوم توجه به قوانین مربوطه و ضرورت تأسیس و توسعه رشته حقوق سینما در مراکز آموزش عالی دانست.
این حقوقدان در ادامه گفت: آسیبشناسی سینما از حیث موانع و چالشهای سرمایهگذاری، لزوم تناسب مقررات و قوانین سینمایی با مقتضیات زمانی و اصلاح مقررات موجود از حیث بازدارنده بودن مجازات، لزوم برگزاری سمینارهایی مستمر را توجیه میکند تا در قالب تعامل با سازمانهای متولی و خانه سینما، نقاط آسیب، شناسایی شود و برای ارتقا سطح کیفی سینما راهکارهای متناسب ارائه و اجرا شود.
جمال خندان، وکیل و مشاور حقوقی خانه سینما نیز از پیشبینی نشدن شیوه جبران خسارت در قانون سخن گفت و معتقد است که خسارت معنوی در حقوق ایران پیشبینینشده است.
وی با اشاره به اینکه اختلافات قراردادی زیادی در حوزه تولید فیلم وجود دارد، پیشنهاد داد: ترجیحاً امضاء سرمایهگذارها در قراردادها اخذ شود و عوامل فیلم ترجیحاً از انعقاد قرارداد با مدیرتولید خودداری کنند تا با مشکلات مربوط به عدم پرداخت مطالبات مواجه نشوند.
شایان ذکر است، در این سمینار، یاد دو تن از بزرگان سینمای ایران، مرحوم «داود رشیدی» و مرحوم «احمد قدکچیان»، با حضور فرزندانشان «لیلی رشیدی» و «کامران قدکچیان» گرامی داشته شد.
دبیر دومین سمینار تخصصی فجر"استعداد، اقتصاد و قانون در سینما"، همچنین، در انتها با تشکر از خانه سینما، انجمن سینمای جوان ایران و دانشگاه هنر، از آموزشگاه فیلمسازی مستند آریا، موسسه حقوقی ندای هنر آران، شرکت فیروزه زاک، شرکت نوین تجارت پارسیان و هلدینگ ایرانیان موفق بهعنوان حامیان این سمینار یادکرد.