۰۳ اسفند ۱۳۹۵ ۱۷:۳۲
کد خبر: ۷۱۰۷۷
Hassan A Bagheri (5)

در نخستین دوره اعطای «نشان تندیس ملی پاسخگویی مالی دستگاه‌های اجرایی کشور»، دانشگاه علامه طباطبائی از میان دو هزار مؤسسه و نهاد عمومی ارزیابی شده در زمینه تحقق حسابداری تعهدی به عنوان دستگاه برگزیده معرفی شد.


مدیر امور مالی دانشگاه علامه در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا ضمن تبریک کسب این مقام به همکاران خود در دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: در سومین همایش «استانداردهای حسابداری بخش عمومی- تجربیات گذشته ، مسیر پیشرو» که 22 دی‌ماه برگزار شد، برای نخستین بار، مراسم اعطای نشان تندیس ملی دستگاه‌های اجرایی کشور به دستگاه‌های برتر صورت گرفت.


حسن آباقری افزود: این مراسم در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران و با حضور معاون نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور، دیوان محاسبات و سازمان حسابرسی کل کشور و همچنین  ذی‌حسابان و مدیران مالی دستگاه‌ها و نهادهای عمومی کشور برگزار شد.


در این مراسم، اعطای نشان ملی پاسخگویی به هفت دستگاه و نهاد اجرایی برتر صورت گرفت.


 آباقری در این‌باره خاطرنشان کرد: این دستگاه‌ها در زمینه تحقق شفافیت، پاسخگویی و انضباط مالی از طریق استاندارد‌های بخش عمومی برگزیده شده بودند که طی این مراسم معرفی شدند.


مدیر امور مالی دانشگاه علامه طباطبائی هفت دستگاه برتر را به ترتیب دانشگاه علامه طباطبائی، وزارت اموراقتصادی و دارایی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه الزهرا(س)، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دانشگاه علوم پزشکی ایران و سازمان امور مالیاتی کشور، خواند و ادامه داد: این نهادها و مؤسسات موفق به کسب عنوان دستگاه برتر شدند و از دستان دکتر سید رحمت‌الله اکرمی، خزانه‌دار کل کشور نماد ملی را دریافت کردند.


وی گفت: با توجه به ماده 26 قانون «الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت»، وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند صورت‌های مالی خود را بنا بر استانداردهای بخش عمومی و در چارچوب دستورالعمل وزارت امور اقتصادی و دارایی و برمبنای تعهدی تهیه کنند و به مراجع قانونی و ذی‌صلاح ارائه دهند که در این راستا، بخشنامه‌ای از طرف معاون محترم اول رئیس‌جمهوری به تمام دستگاه‌های مشمول ابلاغ شد و تمام دستگاه‌های مشمول از جمله دانشگاه‌ها نیز مکلف به اجرای حسابداری تعهدی از ابتدای سال 94 شدند.


آباقری با بیان اینکه دانشگاه علامه پس از ابلاغ این بخش‌نامه بر اجرایی کردن آن اهتمام داشت، تأکید کرد:  بررسی صورت‌های مالی و یاداشت‌های توضیحی تهیه شده بر مبنای تعهدی  حدود دو هزار دستگاه از میان کل دستگاه‌های اجرایی کشور که صورت‌های مالی منتهی به سال 94 خود را بر اساس نظام حسابداری تعهدی تهیه کرده بودند، مورد ارزیابی قرار گرفت.


Hassan A Bagheri (4)


وی با اشاره به اینکه این سنجش توسط کمیته ارزیابی، شامل نمایندگانی از سازمان حسابرسی و  معاونت نظارت مالی وزارت امور اقتصادی صورت گرفته است، اظهارکرد: چهار شاخص «انضباط مالی»، «شفافیت مالی»، «رعایت استاندارهای حسابداری بخش دولتی» و «اجرای حسابداری تعهدی» در سنجش عملکرد دستگاه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.


مدیر امورمالی دانشگاه علامه حسابداری تعهدی را مبنای اجرای حسابداری برشمرد و گفت: پیش از مصوبه دولت مبنی بر اجرایی شدن نظام حسابداری تعهدی در نظام حسابداری بخش عمومی دستگاه‌های دولتی، مبنای حسابداریبه شرح زیر بیان کرد: 1-  کمک به بخش عمومی برای ایفا و ارزیابی مسئولیت پاسخگویی عمومی 2- تأمین نیاز استفاده کنندگان از گزارشات مالی واحدهای گزارشگر 3- ایجاد بستر لازم جهت استقرار و محاسبه برنامه‌ها ، فعالیت‌ها و خدمات واحد‌های گزارشگر.


آباقری با اشاره به اینکه با توجه به تأکید معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت عتف، گفت: در ویدئوکنفرانسی که دکتر امید با مدیران مالی دانشگاه‌های سراسر کشور داشتند، مبنی بر تشکیل کمیته‌های تخصصی در جهت ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در انجام فرآیندهای مالی مقرر شد با هماهنگی ذی‌حساب و مدیرکل محترم مالی وزارت علوم برنامه‌ریزی صورت پذیرد.


وی افزود: طبق جلسه‌ای که به اتفاق مدیران مالی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه امیرکبیر و اینجانب با آقای سحابی داشتیم مقرر شد کمیته‌های مربوط شامل کمیته قوانین و مقررات، شناسه‌دار کردن درآمدها در راستای TSA،  شناسایی و ارزیابی دارایی‌ها و بدهی‌ها ، بهبود روش‌ها و فناوری اطلاعات و حسابداری تعهدی باشد که هرکدام از این کمیته‌ها برحسب نیاز شامل کارگروه‌های تخصصی مربوط به خود باشد که جزئیات آن در ویدیوکنفراس به اطلاع کلیه مدیران مالی رسانده خواهد شد.


آباقری در پایان، ضمن قدردانی از همکاران خود در حوزه مالی دانشگاه، هیئت مستقر حسابرسی دیوان محاسبات کشور در دانشگاه و مدیران حوزه نظارت مالی دارایی و کلیه کارشناسان این حوزه، گفت: انشاءالله بتوانیم این تجربه‌ها را به دانشگاه‌های دیگر هم منتقل کنیم و نظام و سیستم حسابداری تعهدی هم بتواند در جهت تحقق انضباط مالی کمک لازم را به مدیران ارشد دانشگاه داشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار