۰۳ اسفند ۱۳۹۵ ۱۶:۳۹
کد خبر: ۷۱۰۶۸
Naghde Ketab Falsafe talim o tarbiat dar gharb (6)

معنادار شدن طراحی جلد کتاب، تفکیک کتاب به سه کتاب مجزا، افزودن توضیحات تکمیلی و روان‌تر، افزودن مقالات جدید، استفاده از نمودارهای شماتیک، حذف بخشی از مقالات سنگین، افزودن نقدهای خود با توجه با عنوان کتاب که بازشناسی و نقادی است از جمله پیشنهاداتی بود که می‌تواند کتاب را پربارتر سازد.


به گزارش عطنا، نقد و بررسی کتاب «زمینه‌ای برای بازشناسی و نقادی فلسفه تعلیم و تربیت در جهان غرب»، یکشنبه، اول اسفند در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور سعید بهشتی، مولف کتاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، و داورها محسن ایمانی، استادیار دانشگاه تربیت مدرس و سوسن کشاورز عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، برگزار شد.


در ابتدای نشست، محمدرضا نیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر نشست در سخنانی گفت: هدف شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی که در سال 1376 طبق فرموده مقام معظم رهبری برای اسلامی کردن متون شکل گرفت، گسترش فرهنگ نقد در جامعه است، به علت اینکه کتاب در جامعه نقش مهمی در یادگیری دارد لذا این شورا بعد از اینکه کتاب در جامعه شناخته شد، آن را نقد می‌کند.



انگیزه من، «چیستی و ماهیت» فلسفه تعلیم و تربیت در غرب بود


Naghde Ketab Falsafe talim o tarbiat dar gharb (17)


در ادامه، سعید بهشتی، مولف کتاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در مورد کلیات کتاب، اظهار کرد: دو بخش از این کتاب ترجمه کتابی هفت بخشی تحت عنوان «فلسفه تعلیم و تربیت غرب» است، احساس نبود یک منبع در مورد فلسفه تعلیم و تربیت غرب و همچنین چیستی و ماهیت آن، انگیزه من برای نوشتن این کتاب بود.


او افزود: چاپ اول کتاب در سال 1376 با عنوان زمینه‌ای برای بازاندیشی تعلیم و تربیت، شامل هفت بخش و بیست و شش فصل بود و چاپ دوم کتاب در سال 1385 تحت عنوان «زمینه‌ای برای بازشناسی و نقادی فلسفه تعلیم و تربیت در جهان غرب» شامل سه بخش تحت عنوان «ماهیت فلسفه تعلیم و تربیت غرب»، «تاریخ فلسفه تعلیم و تربیت غرب» و «رویکردهای فلسفه تعلیم و تربیت غرب» در سی ‌و چهار فصل تنظیم شده است.


بهشتی ادامه داد: برای چاپ جدید این کتاب، بخش چهارم تحت عنوان «روش‌شناسی پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت در جهان غرب» و در بخش‌های سه‌گانه قبلی و فصل‌های آن، فصل‌های دیگری اضافه خواهد شد.



کمک شایان توجه کتاب به غنای فلسفه تعلیم و تربیت


محسن ایمانی، استادیار دانشگاه تربیت مدرس،در جایگاه منتقد بیان کرد: مطالعه مولف کتاب در دو رشته فلسفه غرب و فلسفه اسلامی، آثار او را به آثار خوب و قابل استفاده تبدیل کرده است.


او گفت: تنوع دیدگاه‌ها و غنای مطالب در فلسفه تعلیم و تربیت غرب از نگاه فیلسوفان غربی بسیار زیاد است و این کتاب به علت کمک شایان آن به غنای فلسفه تعلیم و تربیت و همچنین از نظر حجم کتاب و ترجمه سنگین آن، نوشتن مقدمه خوب برای کتاب، شایسته تقدیر است.


ایمانی افزود: در کتاب، علاوه بر بحث وجود‌شناسی و معرفت‌شناسی در مبانی فلسفه تعلیم و تربیت غرب، چهار مبنای دیگر تحت عنوان خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و معادشناسی مطرح شده است، در حالی‌که سه بحث خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی می‌توانند ذیل بحث متافیزیک مطرح شوند، همچنین برگردان برخی واژه‌های انگلیسی به فارسی از جمله انتقادها است.



پیشنهاداتی برای پربارتر شدن کتاب


Naghde Ketab Falsafe talim o tarbiat dar gharb (15)


سوسن کشاورز، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی از دیگر داوران این نشست، به نقاط قوت کتاب در بعد شکلی اشاره کرد و گفت: در بعد شکلی رعایت قواعد ویرایشی و نگارشی، صحافی خوب، ذکر دقیق ارجاعات در زیرنویس و پاورقی از جمله نقاط قوت هستند.


او همچنین نقاط قوت محتوایی را برشمرد و تصریح کرد: معادل‌سازی خوب کلمات، بخش‌بندی مناسب، تطابق محتوای اثر با فهرست و عنوان مطالب، تنظیم مقدمه خوب، نظم منطقی و انسجام مطالب در ذیل سه ساختار، مطابقت بعضی از مطالب با سرفصل‌های شورای برنامه‌ریزی از نقاط قوت محتوایی هستند.


کشاورز محدودیت‌های کتاب را نیز ذیل دو بعد شکلی و محتوایی تقسیم‌بندی کرده و خاطرنشان کرد: عدم همخوانی طرح جلد با محتوا و مضمون کتاب، عدم تناسب حجم کتاب با واحد درسی، عدم بهره‌گیری مولف از ابزارهای علمی و نمودارهای شماتیک و تصاویر و جدول‌ها در بعد ضعف شکلی قرار می‌گیرند.


او در ادامه در مورد محدودیت‌های محتوایی، گفت: روان و رسا نبودن بخشی از مقالات، عدم مطابقت بعضی از مطالب با سرفصل‌های شورای برنامه‌ریزی، عدم روزآمدی داده‌ها و اطلاعات، عدم ارتباط محتوای کتاب با ذکر مطالب مربوط به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در مقدمه، کم‌رنگ بودن دلالت‌های تربیتی ذیل بخش سوم از محدودیت‌های محتوایی هستند.


کشاورز پیشنهادهایی را برای بهتر شدن کتاب بیان کرد و گفت: معنادار شدن طراحی جلد کتاب، تفکیک کتاب به سه کتاب مجزا، افزودن توضیحات تکمیلی و روان‌تر، افزودن مقالات جدید، استفاده از نمودارهای شماتیک، حذف بخشی از مقالات سنگین، افزودن نقدهای خود با توجه با عنوان کتاب که بازشناسی و نقادی است می‌تواند کتاب را پربارتر سازد.


گزارش تصویری این نشست را با هم می بینیم:




 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار