۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ۱۳:۲۰
کد خبر: ۷۰۸۹

 دکتر محمد قلی یوسفی : بانک مرکزی اعلام کرده به‌منظور تحقق بخشیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی و کمک به سیاست‌های دولت در خروج غیرتورمی از رکود و رشد و توسعه اقتصادی، به بانک‌ها تأکید کرده پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی را در اولویت قرار دهند. این تصمیم بانک مرکزی بازنگری در سیاست‌های نادرست سال‌های قبل است که با محدود کردن پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بسیاری از آنها را از چرخه تولید خارج کرد یا تولیدات آنها را به نصف رساند.


اکنون در اولویت قراردادن واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات بانکی را باید به فال نیک بگیریم.هر کشور برای توسعه و رونق اقتصادی باید سیاستگذاری را جایگزین نظریه پردازی کند و مانند یک پزشک، اول بیماری را تشخیص دهد بعد بیمار را عمل کند که در مورد حل مشکلات تولید داخلی نیز تأمین نقدینگی نخستین راهکار است.منابع محدود بانک‌ها سبب شده منابع لازم به‌دست تولیدکنندگان نرسد و کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مشکلات این بخش‌ها را چند برابر کند.


ثبات نداشتن سیاست‌های پولی، تغییرات پی در پی بخشنامه‌های بانک مرکزی در سال‌های گذشته و همراهی نکردن بانک‌ها فشار زیادی را بر تولید داخل وارده کرده و سبب کاهش تولیدات و از چرخه خارج شدن بسیاری از واحدهای کوچک و نیمه تعطیلی واحدهای بزرگ‌تر شده است که باید شرایط بازگشت رونق به بنگاه‌ها فراهم شود. همچنین باید تمامی وعده‌های حمایتی که در جهت حمایت از این بخش داده می‌شود، نیز محقق شود تا بخش‌های تولیدی بتوانند در یک فضای مناسب اقتصادی فعالیت داشته باشند.


بنگاه‌های تولیدی مخصوصاً در بخش صنعت با مشکلات مختلفی از جمله کمبود نقدینگی مواجه هستند.پرداخت تسهیلات به آنها کمک می‌کند تا حدودی بتوانند مشکلات پیش رو را حل کنند. هر گامی که بانک‌ها در جهت حمایت از تولید بردارند تأثیر دوگانه‌ای دارد که هم رونق اقتصادی و خروج از رکود و هم اشتغالزایی را به همراه می‌آورد.بانک مرکزی باید بانک‌ها را ملزم به رعایت قانون و سیاست‌های این بانک کند و بانک‌ها نیز نباید از پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی شانه خالی کنند.


البته بانک مرکزی باید سختگیرانه پیگیر اجرای سیاست‌های خود توسط بانک‌ها باشد. بیشترین مشکلات واحدهای تولیدی به کمبود نقدینگی، موانع واردات قطعات و مواد اولیه و بی‌ثباتی در سیاست گذاری برمی‌گردد. بنابر این دولت و مسئولان باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا بنگاه‌های تولیدی از بن بست کاهش تولید و رکودی که گریبانگیرشان شده خارج شوند که پرداخت تسهیلات گام ارزشمندی در این راه است. البته در کنار پرداخت تسهیلات، بنگاه‌ها نیازمند حمایت‌های دیگر و بیشتری مانند کاهش واردات و تخصیص یارانه به تولید هستند. اجرای سیاست‌های همگام به بنگاه‌ها کمک می‌کند تا با افزایش تولید رونق اقتصادی و رشد اقتصادی ادامه یابد.


منبع: روزنامه ایران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار