۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ۱۱:۴۰
کد خبر: ۶۸۹۹۹
Dabire Dabiran Jahangiri (2)

داود جهانگیری معتقد است انجام فعالیت‌هایی مثل کاهش بروکراسی اداری، توسعه همکارهایی بین دانشگاهی انجمن‌های علمی، تشویق روحیه کاری و ایجاد هم‌افزایی بیشتر بین انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی و برگزاری جلسات بیشتر با مسئولین ذی‌ربط در دانشگاه می‌تواند به رشد و کارآمدی بیشتر انجمن‌های علمی کمک کند.


صابر نصیب‌علی-عطنا؛ داود جهانگیری دانشجوی وروی 92 کارشناسی مدیریت جهانگردی از ابتدای ترم اول وارد انجمن علمی شد، او در ترم دوم دبیر انجمن علمی جهانگردی شد و از ترم چهارم(1394) به عنوان دبیر دبیران شورای هماهنگی انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی برگزیده شد.


وی که سال 93 رتبه برتر کارآفرینی در بین انجمن های علمی-دانشجویی را در کارنامه دارد، با انجمن علمی-دانشجویی مدیریت جهانگردی در جشنواره داخلی انجمن علمی‌های دانشگاه علامه توانست 9 عنوان مختلف از جمله رتبه‌ی اول انجمن برگزیده دانشگاه علامه، رتبه‌ی اول ترویج، رتبه‌ی اول تعامل بین‌الملل و همچنین در نهمین جشنواره ملی حرکت که در کرمان برگزار شد، در بین انجمن‌های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور دانشگاه علامه بعد از دانشگاه تهران رتبه‌ی دوم را کسب کرد. این روزها هم که شاهد نشست هم اندیشی دبیران انجمن های علمی با سرپرست جدید معاونت فرهنگی و اجتماعی هستیم؛ فعالیت‌های انجمن‌های علمی و پیشرفتی که طی این‌ سال‌ها در این بخش صورت گرفته است و از زمان مدیریت جدید دانشگاه شتاب گرفته است بهانه‌ای شد تا با داود جهانگیری به گفت‌وگو بنشینم که در پی می‌آید؛


Dabire Dabiran Jahangiri (4)


*شما به عنوان دبیر سابق دبیران انجمن‌های علمی دانشگاه علامه طباطبائی نظرتان درباره فعالیت‌های دانشجویی چیست و تاثیر آن را بر آینده دانشجویان چگونه ارزیابی می کنید؟


فعالیت دانشجویی فعالیت‌های خودجوش برآمده از روح پرنشاط دانشجو است. دانشجویان خاص و با دغدغه جذب انواع تشکل‌ها می‌شوند، برخی با توجه به علاقه و سابقه کاری و فعالیت‌های گذشته در دانشگاه نیز به دنبال ادامه آن می‌روند. ولی اغلب دانشجویان پتانسیل‌هایی در هر بخش دارند که با مشخص کردن ابعاد آن فعالیت به ایشان جذب خواهند شد و طبیعتا برای ادامه ی فعالیت‌های خود نیاز به ایجاد انگیزه دارند و اینجاست که دانشگاه در ایجاد فضای مناسب جهت پیشبرد فعالیت تشکل ها نقش بسزایی را ایفا می‌کند.


با توجه به شعار دانشگاه مبنی بر آموزش مهارت در کنار تحصیل نقش انجمن‌های علمی-دانشجویی بسیار چشمگیر خواهد بود. در نتیجه مفاهیمی نظیر ارتقای روحیه تعاون و همدلی، کار گروهی و همچنین فراگیری فنون فرعی موازی با انجام امور اصلی انجمن با هدف پرورش نیروی انسانی کارا جهت عرضه به بازار کار را می‌توان ماحصل مشارکت در فعالیت های انجمن علمی-دانشجویی دانست.


*انجمن‌های علمی چه برنامه‌هایی در دوران مسئولیت شما انجام داده است؟


انجمن-های علمی فعالیت‌های چشمگیری در حوزه‌های مختلف از جمله فعالیت‌های ترویجی نظیر همایش، سیمنار، سمپزیوم‌ها، فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های کارآفرینی، ارتباط با صعنت، نشریات، پژوهش و مسابقات علمی می باشد.


*برای سال تحصیلی پیش رو چه برنامه و اهدافی دارید؟


با توجه به برگزاری ششمین جشنواره داخلی حرکت و بررسی کارشناسی تمام فعالیت‌های انجمن‌های علمی نقاط ضعف و قوت انجمن‌ها مشخص گردید، از طرف دیگر تاکید ریاست دانشگاه به فعالیت‌های پژوهشی در سال پیش‌رو با هدف افزایش فعالیت های پژوهشی و حفظ کیفیت فعالیت‌های ترویجی، آموزشی و نشریه و حرکت به سمت کارآفرینی و ارتباط بیشتر با صنعت تلاش خواهد شد.


Dabire Dabiran Jahangiri (3)


* استقبال دانشجویان از برنامه‌ها چگونه بوده است؟


اغلب برنامه‌های انجمن‌های علمی به دلیل اینکه کاملا دانشجویی برگزار می‌شوند از دغدغه‌های مهم دانشجویان مرتبط برآمده است، شاهد استقبال خوب دانشجویان و اساتید از این برنامه‌ها هستیم.


* نگاه کلی دانشگاه را به انجمن‌های علمی چگونه می بینید؟


در سه سال اخیر توجه به انجمن‌های علمی بهتر از دوره‌های پیش بوده است. اما آنچه مبرهن است، دانشگاه تشنه توجه بیشتر به مسائل علمی است که طبیعتا انجمن‌های علمی به عنوان بازوی دانشجویی فعالیت‌های علمی دانشگاه از این قاعده مستثنی نیست. تغییر و تحولات زیادی در مدیران فرهنگی دانشگاه اثرات مخرب بسیار بر علمکرد انجمن‌های علمی داشته است و از سرعت پیشرفت آنها کاسته است.


*انجمن‌های علمی با چه محدودیت‌هایی مواجه هستند؟


کمبود فضای آموزشی ویژه انجمن‌های علمی، ناهماهنگی مسئولان در دانشکده‌ها با فعالیت‌های انجمن علمی آسیب رسانده است و انگیزه فعالیت دانشجویان را کاهش داده است.


*برای ارتقای و بهبود آن چه اقداماتی و راهکارهایی دارید؟


باور ارزشمند بودن فعالیت‌های علمی دانشجویی بنا به فرمایش وزیر محترم علوم دکتر فرهادی در جلسه مورخه 31/3/95 با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که فقط افرادی که زیاد مطالعه می‌کنند نخبه نیستند، بلکه کسانی که در هدایت و مدیریت انجمن‌های علمی فعال بوده و موفق عمل می‌کنند نیز از مصادیق نخبه هستند، اگر چنین نگاهی به فعالیت‌های علمی حاکم شود به طور قطع و یقین شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر انجمن‌های علمی و به تبع بارور شدن هر چه بیشتر توانمندی‌های علمی فعالیت‌های دانشجویان خواهیم بود.


انجام فعالیت‌هایی مثل کاهش بروکراسی اداری، توسعه همکارهایی بین دانشگاهی انجمن‌های علمی، تشویق روحیه کاری و ایجاد هم‌افزایی بیشترین انجمن‌های علمی دانشگاه علامه طباطبائی و برگزای جلسات بیشتر با مسئولین ذی‌ربط در دانشگاه می‌تواند به رشد و کارآمدی بیشتر انجمن‌های علمی کمک کند.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار