۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ۰۶:۰۰
کد خبر: ۶۶۵۹

دکتر حسین سلیمی بجستانی ، رئیس مرکز مشاوره ، بهداشت و درمان دانشگاه علامه طباطبائی ، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) ، درباره ی ازدواج دانشجویی این چنین گفت : ازدواج دانشجویی ، فرصت مناسبی است زیرا در آن ، افراد با کفویت فکری و ارزشی نزدیک به هم، یکدیگر را جذب می کنند. دوران دانشجویی، درواقع مهم ترین سن تصمیم گیری برای دانشجویان و به خصوص در زمینه ی ازدواج است. ازدواج دانشجویی پتانسیل خوبی برای رشد جوانان است زیرا زوجین با شناختی که در دوران تحصیل از یکدیگر به دست می آورند بهتر یکدیگر را درک میکنند.


دکتر سلیمی درباره ی آمار طلاق در ازدواج های دانشجویی گفت : از یک نمونه 2000 نفره از زوج هایی که ازدواج دانشجویی داشته اند ، تحقیقی به عمل آمده و تنها 1/5 درصد طلاق در آنها رخ داده است. همچنین به تازگی از دانشجویان پرسشی در زمینه ی ازدواج دانشجویی شده است که بخشی از آنهابه این نکته اشاره کرده اند که نقش واسطه ها در ازدواج موثر است و سال های اخیر، این نقش کم رنگ شده است .


وی ادامه داد : این واسطه ها می توانند، اساتید محترم و یا نهاد های متولی باشند. ازدواج باید در کانال درست و با متولی و تشویق صحیح افزایش یابد. درباره ی ازدواج دانشجویی نیز می تواند اقداماتی صورت گیرد که این ازدواج افزایش یابد .دانشجویان باید مورد حمایت قرار گیرند. برای مثال ، تعدادخوابگاه های متاهلین افزایش یابد ، صندوق رفاه نیز تسهیلات ویژه برای زوجین دانشجو فراهم نماید.


SAM_0552


دکتر سلیمی ادامه داد : این که می گویند ازدواج آسان ، مفهوم درستی نیست . ازدواج ،مهم ترین تصمیم زندگی است ،ما مفهوم ازدواج سالم را بهتر می پسندیم. در واقع ازدواج امر پیچیده ای است زیرا نباید براساس احساسات زودگذر باشد. شاید در گذشته ازدواج ها در سنین پایین صورت میگرفته و با موفقیت همراه بوده اما امروزه باید هم کفو بودن از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی،مذهبی، بلوغ شخصی و فردی و مواردی دیگر نیز در نظر گرفته شود تا کمتر منجر به طلاق شود.


وی درمورد آسیب های ازدواج دانشجویی بیان کردند: گاه دانشجوها با فرهنگ های مختلف آشنا نیستند و برای رفع این مانع باید استعداد فرهنگ پذیری و سازگاری با فرهنگ را یادآوری کرد تا از آسیب های اجتماعی حاصل از آن جلوگیری کرد. مسئله ی بعدی این است که گاهی دانشجویان احساسی تصمیم میگیرند و یا روی ملاکی خاص مثل زیبایی تمرکز میکنند. شاید این امر منجر به این شود که هرچه بیشتر در دانشگاه می مانند این ملاک دستخوش تغییر می شود.


دکتر سلیمی در پاسخ به سوال خبرنگار عطنا، که تا چه حد، خانواده ها این ازدواج ها را پذیرفته اند، گفت: در واقع پس از آشنایی اولیه دو دانشجو با یکدیگر ، نوبت خانواده ها است تا وارد شوند. هر پدر و مادری در تصور خویش برای فرزندش همسری را با ملاک های خاصی نظر میگیرد و اینکه فرزند بخواهد به والدین خویش بگوید فردی را مدنظر دارد، باید دارای حس مسئولیت پذیری باشد و بتواند عقلانی و با برنامه ، انتخاب خود را اعلام نماید.


در این رابطه وی افزود : خانواده ها شاید بپندارند که فرزندشان دقت کافی در انتخاب همسر ندارند و یا شاید خانواده به گونه ای فرزند خویش را تربیت کرده باشد که فاقد قدرت تصمیم گیری صحیح باشد.


وی خاطر نشان کرد:  به هرحال آنچه مطرح است ، این نوع ازدواج ، مسئولیت دانشجو را بیشتر می کند چون خود ، زوجش را انتخاب کرده و باید تمام جوانب را بسنجد. ازدواج دانشجویی ازدواجی بین سنت و غیر سنت است.


DSC_0297


مصاحبه و عکس : زهرا شهریار

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار