۰۴ بهمن ۱۳۹۵ ۱۲:۰۶
کد خبر: ۶۶۲۲۴
resane goftogooy farhangi iran arab 2 (5)

محمدمهدی فرقانی در نشست تخصصی «رسانه‌ها، چالش‌ها و مسائل جدید در گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب» اظهار کرد: رسانه‌ها و تکنولوژی‌های جدید ارتباطی، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، شکل و ماهیت گفت‌وگوها، ارتباطات و روابط داخلی و بین‌المللی کشورها را تغییر داده است.


به گزارش عطنا، نشست تخصصی «رسانه‌ها، چالش‌ها و مسائل جدید در گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب» با حضور محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، احمد گل‌محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌ طباطبائی، مهدی منتظر قائم، عضو هیئت علمی  دانشگاه تهران و همچنین مهدی دخل‌الله، وزیر سابق اطلاع‌رسانی سوریه و‌ هاشم حسن التمیمی، رئیس دانشکده ارتباطات و اطلاع رسانی بغداد برگزار شد.


در ابتدای این نشست، محمد مهدی فرقانی ضمن ابراز خوشحالی از حضور جمع فرهیخته ارجمند  مهمان در این دانشکده گفت: امیدواریم ساعاتی که امروز کنارهم هستیم ضمن تبادل نظر، دانش و اطلاعات بنیاد اولیه شکل‌گیری نهادهای گفت‌وگویی را درحوزه آکادمیک بین ایران و کشورهای دوست و برادر علوی به وجود آورد.


فرقانی ادامه داد: همه شما به خوبی می‌دانید که ما در یک سپهر رسانه‌ای جدید به سر می‌بریم، همانطورکه آقای عتریسی اشاره کرد، رسانه‌ها و تکنولوژی‌های جدید ارتباطی، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، شکل و ماهیت گفت‌وگوها، ارتباطات و روابط داخلی و بین‌المللی کشورها را تغییر داده است.


وی اضافه کرد: زمانی که صحبت از رسانه‌های سنتی بود ما به دنبال این بودیم که قوانین کشورها چقدر اجازه می‌دهد رسانه‌ها به طور آزاد به گفت‌وگو بپردازند و گفت‌وگوهای فرهنگی را پیش ببرند، چقدر آزادی عمل دارند، چقدر حمایت می‌شوند و با چه محدودیت‌ها و چالش‌هایی روبه‌رو هستند.


او با بیان اینکه فضای مجازی این محدودیت‌ها را از بین برده، اظهار کرد: آنچه با عنوان بهار عربی شکل گرفت، تحت تأثیر همین تحولات رسانه‌های جدید بود، ما همواره تصویر ناقصی از یکدیگر دریافت می‌کنیم چراکه ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم خارج از سپهر رسانه‌ای تصویری داشته باشیم.


فرقانی با اشاره به سلطه رسانه‌ها بر فضای حاکم بر جامعه تصریح کرد: ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم شناخت، درک و آگاهی خارج از حوزه تصویر رسانه‌ای جهانی که در آن زندگی می‌کنیم داشته باشیم، همانطور که بودریار می‌گوید ما در حال حاضر بیشتر با وانمایی واقعیت روبه‌رو هستیم تا خود واقعیت.


وی افزود: علی‌رغم نزدیکی که بین ایران و کشورهای عربی بوده ولی روابط سیاسی و فرهنگی آن‌ها چنان پیش نرفته است که ماهیت این نزدیکی اقتضا می‌کند.



بیشترین دانشجوی خارجی در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه


resane goftogooy farhangi iran arab 2 (2)


او با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست گفت: امیدوارم این نشست‌ها آغاز خوبی برای ارائه‌ی راهکارهای مناسب برای نزدیک شدن ایران و کشورهای عربی در پایه‌ی استدلال‌های علمی باشد و این نزدیکی بتواند به افکار عمومی برای دست یافتن به تصویرهای واقعی‌تر از ایران و کشورهای عربی کمک کند.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات اظهار کرد: به شخصه بسیار خوشحالم که در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی بیشترین تعداد دانشجویان خارجی را داریم که بیشتر آنها هم عرب هستند، هر چند از کشورهای افغانستان و تاجیکستان هم پذیرای دانشجویان هستیم ولی در مجموع تعداد دانشجویان عرب بیشتر است.


او با ابراز امیدواری از تبادل دانشجو در این زمینه ادامه داد: جالب‌تر اینکه آنها علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات هستند چون می‌دانند که رسانه‌ها در تعیین سرنوشت آدمیان و زندگی‌شان چه نقشی دارند.


وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در این نشست می‌خواهم دوستان و همکاران در این خصوص بحث کنند که در فضای سپهر رسانه‌ای جدید چه چالش‌ها و فرصت‌هایی را می‌بینند چراکه  همه تلاشمان این است که چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و کنش‌گری‌ها را تسهیل ببخشیم زیرا اگر این فضا شکل بگیرد، حوزه‌ سیاست کم و بیش به دنبال این فضا حرکت خواهد کرد.


گفتنی است کمیسیون «رسانه‌ها، چالش‌ها و مسائل جدید در گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب» در راستای سلسله کمیسیون‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران با همکاری دانشگاه‌های شهید بهشتی، فردوسی مشهد، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه الزهرا (س) و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین از دوم و پنجم بهمن‌ماه امسال در ایران برگزار می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار