۱۵ دی ۱۳۹۵ ۱۳:۴۱
کد خبر: ۶۳۶۹۵
عبدالساده نیسی، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم

عبدالساده نیسی در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا گفت: به نظر من ورود بحث نظریه‌پردازی و نقد بومی به حوزه آموزش یک امر اداری نیست بلکه این خود نظریه است که باید جای خود را پیدا کند. با این حال معاونت پژوهشی حمایت ها و تمهیدات لازم را حتما انجام خواهد داد.


مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در حاشیه اجلاس سراسری کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی که در دانشگاه علامه برگزار شد، در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار عطنا با اشاره به صحبت‌های آیت‌الله رشاد که دانشگاه علامه را سرآمد کرسی‌های نظریه‌پردازی کشور عنوان کرد، اظهار داشت: به نظر من مهمترین عاملی که سبب شد این دانشگاه از نظر کیفی و کمی این رتبه را داشته باشد حمایت مستقیم ریاست دانشگاه و اهتمام رؤسای دانشکده‌ها و معاونت پژوهشی در این زمینه بود.


نیسی ادامه داد: نکته دیگر این بود و است که متولیان برگزاری کرسی در دانشگاه خودشان با داشتن سابقه در کرسی‌ نظریه‌پردازی به این مهم اشراف کامل داشتند.


وی درباره نحوه ورود این کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی به بحث‌های آموزشی و پژوهشی کلاس‌های درس و جاری شدن در متن دانشگاه، خاطرنشان کرد: ایده انتشار یک مجله علمی را برای کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی داریم، همچنین با توجه به اینکه معاونت پژوهشی به دنبال این است که نظریه‌ها را در سطح فراتر از دانشگاه و کشور معرفی کند لذا به فکر تهیه یک مجله چندزبانه هستیم تا این نظریه‌ها را به دنیا به خصوص به زبان انگلیسی معرفی کنیم.


نیسی در این باره با ذکر مثالی افزود: برای نمونه، نظریه دکتر دهقانی فیروزآبادی با عنوان «فرانظریه اسلامی روابط بین‌الملل» مراحل ورود به کتاب‌های درسی این رشته‌ها را طی کرده است و به نظر من ورود بحث نظریه‌پردازی و نقد بومی به حوزه آموزش یک امر اداری نیست بلکه این خود نظریه است که باید جای خود را پیدا کند، با این حال معاونت پژوهشی حمایت‌‌ها و تمهیدات لازم را حتما انجام خواهد داد.


مدیر امور پژوهشی دانشگاه گفت: در نخستین اجلاس سراسری کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی، اولا برای همه اثبات شد که دانشگاه علامه طباطبائی در این حیطه صاحب‌نظر و دارای توان بالایی است، همچنین با صحبت‌های ریاست دانشگاه، نشان داده شد که این دانشگاه به دنبال کمی‌گرایی نیست.


وی در پایان افزود: به نظر می‌رسد دانشگاه‌های دیگر که تازه در این مسیر گام برمی‌دارند تاحدی از دانشگاه علامه طباطبائی الگو گرفتند که این هم بار مسئولیت ما را سنگین می‌کند هم به ما انگیزه می‌دهد.


گفتنی است نخستین اجلاس ملی کمیته‌های دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی و روسا و معاونان دانشگاه های مختلف، ۱۳ دی ماه در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی برگزار و در پایان از برگزیدگان تقدیر و به هر کدام از این پژوهشگران سند ملی اعطا شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار