۲۷ آذر ۱۳۹۵ ۱۵:۰۹
کد خبر: ۶۰۸۰۹
hamayesh-eghtesad-panel1-8

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در رابطه با نقش زنان در انقلاب دانایی گفت: اگر در هر سطحی دستاوردهای انقلاب دانایی را محقق کنیم توانایی‌های فکری و منابع افزایش می‌یابند و این یک فرصت تاریخی برای زنان است.


به گزارش عطنا، نخستین همایش «زنان و زندگی شهری» 21 آذرماه با پنل تخصصی «زنان، زندگی شهری و اقتصاد مقاومتی» با سخنرانی فرشاد مؤمنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا برگزار شد.


به بیان فرشاد مومنی لازم است به بحث زنان و شهرنشینی در چارچوب انقلاب دانایی پرداخته شود و این‌که شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه، مشخصه مهمی دارد که تعادل بین زیربنای تولید و الگوی مصرف را به ضرر تولید و به نفع مصرف به هم می‌زند و چالش‌های بسیار زیادی ایجاد می‌کند.


مومنی با بیان‌ این‌که در کشورهای صنعتی نخست زیربنای تولیدی را ارتقا می‌دهند گفت: در این کشورها متناسب با این زیربنا، تولید اتفاق می‌افتد اما در ایران برعکس عمل می‌شود؛ به‌طوری‌که یکی از کانون‌های بحران‌ساز، شکاف بین زیرساخت تولید ملی و مصرف است.
او با اشاره به این‌که در دو دهه گذشته از هر سه نفری که وارد دانشگاه شدند، دو نفر زن بودند عنوان کرد: برای اشتغال این فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برنامه‌ای نداشتیم درحال‌که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنیم اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد.


او در بخشی دیگر از سخنانش خاطرنشان کرد: از ربع پایانی قرن بیستم در یک نقطه‌عطف تاریخی قرار گرفته‌ایم که باید بایسته‌های آن به درستی شناخته شود که این نقطه‌عطف، انقلاب دانایی است که البته در مقابل نادانی قرار نگرفته‌است.


به گفته این استاد دانشگاه زمانی‌که دانایی وارد تابع تولید می‌شود بازدهی‌ها صعودی می‌شوند و بین کشورهایی که می‌توانند دانایی را وارد تابع تولید کنند و کشورهایی که نمی‌توانند این کار را انجام دهند بی‌سابقه‌ترین نابرابری در تولید اتفاق می‌افتد.


به اعتقاد او نرخ مشارکت زنان در بازار کار ایران جزو پایین‌ترین‌ نرخ‌ها در بین کشورهاست باعث می‌شود داوطلبانه بخش بزرگی از ظرفیت‌های ملی را حذف کنیم.


مومنی با تاکید بر این مطلب که ساختار نهادی ما برای مردها هم قادر به خلق فرصت نیست اظهار کرد: در کشور ما پایین‌ترین نرخ بیکاری متعلق به بی‌سوادان و بالاترین نرخ بیکاری متعلق به دانش‌آموختگان دانشگاهی است.


او در ادامه افزود: در اقتصاد مقاومتی فرصت‌های خوبی وجود دارد اما اقتصاد مقاومتی یک لفظ است که به خودی خود معجزه نمی‌کند و در حال حاضر بیشتر وجوه ظاهری آن در دستورکار است.



راغفر: اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد است


در بخشی دیگر از این نشست  حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا به بیان مطالبی در مورد ساختارهای اقتصاد ایران و چالش اشتغال پرداخت و گفت: ساختارهای اقتصاد ایران پاسخگوی اقتصاد مقاومتی نیست و نیازمند تغییر است.


 به گفته راغفر ساختار اقتصاد ایران کار نمی‌کند و این اقتصاد روی سرش ایستاده نه روی پاهایش و این‌که صنعت در کشورها ایجاد شغل می‌کند اما در ایران سهم صنعت 25 تا 30 درصد است؛ درحالی‌که بخش غیرمولد یعنی خدمات بسیار بزرگ شده است و همچنین در اقتصادی هم که فعالیت‌های مولد شکل نمی‌گیرد شغل خلق نمی‌شود.


او با بیان این‌که محور اصلی اقتصاد مقاومتی مردمی‌کردن اقتصاد است اظهارکرد: نرخ اشتغال زنان در ایران 13 درصد است، درحالی‌که در کشور ما مهاجرت نخبگان بسیار بالاست و ما بعد از هند و چین بیشترین تعداد مهاجرت مهندس به آمریکا را داریم از سوی دیگر نرخ اشتغال جوانان 15 تا 29 ساله در دنیا 22 درصد است؛ درحالی‌که در ایران این نرخ 44 درصد است که همین مسأله آسیب‌های اجتماعی و جرم و جنایت را به‌وجود می‌آورد.
او با اشاره به این‌که در تهران روزانه 5 نفر بر اثر قتل عمد کشته می‌شود خاطرنشان کرد: نرخ رشد قتل عمد در عمده مناطق کشور نسبتاً بالاست و نرخ اعتیاد نیز هر ساله روند صعودی دارد که این مسأله دارای ارتباط تنگاتنگ با بیکاری است و همچنین خشونت در جامعه ما افزایش زیادی داشته است؛ زیرا که شرایط بد اقتصادی موجب کاهش آستانه تحمل افراد می‌شود و در نتیجه میزان خشونت بالا می‌رود.
استاد دانشگاه الزهرا با اشاره به این‌که اقدام به خودکشی ارتباط تنگاتنگی با نابه‌سامانی‌های اجتماعی دارد اظهار داشت: فراوانی اقدام به خودکشی در افراد کمتر از 17 سال نه درصد، در افراد 18 تا 24 سال 39 درصد، در افراد 25 تا 34 سال 30 درصد و در افراد بزرگ‌تر از 35 سال 19 درصد بوده است که در سال‌های گذشته بسیاری از خودکشی‌ها با وضعیت اقتصادی ارتباط داشته‌است.


گفتنی است که سخنرانان دیگر این پنل تخصصی «مهدخت بروجردی مدیر کل روابط‌عمومی وزارت‌علوم و استاد دانشگاه علامه طباطبائی» ، «محمد خوش‌چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران» و «لیلا سادات زعفرانچی پژوهشگر حوزه اقتصاد خانواده و عضو کارگروه مطالعات زنان و خانواده شورای تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی» بودند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار